تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 خرداد 1400 - 20:08
کد خبر : 48326

دولت مقصر وضع فعلی بورس است

دولت مقصر وضع فعلی بورس است

دکتر علی سرزعیم معاون سابق وزیر کار اظهار داشت: امروز بازار سرمایه به کسری بودجه دولت در سال ۹۸ و بویژه در اواخر آن سال برمی‌گردد. این کسری موجب تشدید فشار به بانک مرکزی برای چاپ پول شد و از آنجا که اثر پمپاژ نقدینگی به طور طبیعی دو الی سه ماه بعد بر روی

دکتر علی سرزعیم معاون سابق وزیر کار اظهار داشت: امروز بازار سرمایه به کسری بودجه دولت در سال ۹۸ و بویژه در اواخر آن سال برمی‌گردد. این کسری موجب تشدید فشار به بانک مرکزی برای چاپ پول شد و از آنجا که اثر پمپاژ نقدینگی به طور طبیعی دو الی سه ماه بعد بر روی تورم و بازار دارایی شامل سهام، املاک، ارز و… مشخص می شود، از ابتدای سال ۹۹ شاهد التهاب در بازارها بودیم.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از نود اقتصادی  ،    وی بیان کرد: اگر دولت از اسفندماه ۹۸ و برای جبران کسری بودجه به جای تحت فشار گذاشتن بانک مرکزی نسبت به عرضه سهام اقدام می کرد، شدت رشد بورس اینقدر نمی شد و طبیعتا سوداگری نیز در آن کاهش قابل ملاحظه ای می یافت و رشد تورم و پایه پولی نیز کنترل می شد. لذا دولت متهم است که چرا سهامش را بیشتر و زودتر عرضه نکرد.

معاون سابق وزیر کار گفت: ارائه تسهیلات بانکی برای خرید سهام موجب تشدید سوداگری و تورم است. حمایت از تولیدکننده و بخش حقیقی اقتصاد بر بازار سرمایه که تامین سرمایه واقعی در آن انجام نمی‌شود اولویت دارد و لذا وقتی که بخش حقیقی اقتصاد کشور با کمبود منابع روبروست، تزریق نقدینگی به بازار دارایی راهگشا نخواهد بود و به سوداگری بیشتر منجر خواهد شد.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....