تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 آبان 1399 - 12:55
کد خبر : 24710

دولت خودش بزرگترین خام فروش است

دولت خودش بزرگترین خام فروش است

دخالت های قیمتی – دولتی و نگاه سنتی عامل اصلی خام فروشی فرزانگان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: در تقسیم عوامل عمده خام فروشی معمولا  می توان دو عامل  جدی  دخالت های  دولتی و  نگاه سنتی را دخیل دانست هر چند که علت های دیگری  چون منافع و نگاه کوتاه مدت، قوانین

دخالت های قیمتی – دولتی و نگاه سنتی عامل اصلی خام فروشی

فرزانگان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: در تقسیم عوامل عمده خام فروشی معمولا  می توان دو عامل  جدی  دخالت های  دولتی و  نگاه سنتی را دخیل دانست هر چند که علت های دیگری  چون منافع و نگاه کوتاه مدت، قوانین متغیر، بازارهای انحصاری – سنتی و… نیز موثر هستند اما می توان عرصه هایی که رد دخالت های دولتی کمتر است با همکاری و هم فکری تشکل های تخصصی خلق مزیت کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،دکتر فرشید فرزانگان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: دخالت های قیمتی دولت و نفوذ برخی بخش های اقتصادی تصمیم ساز در تدوین قوانین و مقرارت باعث شده تا  صرفه اقتصادی خام فروشی در بسیاری از بخش های اقتصادی بیشتر از سرمایه گذاری برای ایجاد ارزش افزوده باشد.

فرزانگان با بیان این که  باید رویکرد جدید و جدی ای برای ایجاد ارزش افزوده محصولات  صادراتی  و جلوگیری از خام فروشی  اتخاذ کرد، افزود: بسیاری از محصولات ما به ویژه در حوزه های  کشاورزی که دخالت قیمتی در آنها خیلی از سوی دولت انجام نمی شود، همچنان به شکل خام و فله ای صادر می شود در حالی که  پتانسیل ایجاد ارزش افزوده توسط بخش خصوصی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که  چرا باید  کالاهای وارداتی که  به کشور می آید ارزش دلاری آن به ازای هر تن حدود ۱۴۰۰ دلار باشد  در حالی که  ارزش کالاهای صادراتی ما به طور متوسط ۳۰۰ دلار است؛ گفت:

در تقسیم عوامل عمده خام فروشی معمولا می توان به دو عامل  جدی  دخالت های دولتی و نگاه سنتی اشاره کرد، هر چند که علت های دیگری  چون منافع و نگاه کوتاه مدت، قوانین متغییر، بازارهای انحصاری – سنتی و… نیز موثر هستند.

دولت بزرگترین خام فروش است
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به این که  دولت خود بزرگترین  خام فروش است، افزود: دخالت های قیمتی دولت و نفوذ برخی بخش های تصمیم ساز در تدوین قوانین و مقرارت باعث شده تا  صرفه اقتصادی خام فروشی  در بسیاری  از بخش های اقتصادی بیشتر از سرمایه گذاری برای ایجاد ارزش افزوده باشد.

فرزانگان خاطر نشان کرد:  واضح ترین این موارد را می توانید در حوزه فولاد و یا  پالایشی و پتروشیمی  متصور شد. همین موضوع قابل بسط دادن در بسیاری محصولات صادراتی ما است.

این فعال اقتصادی گفت: به عنوان مثال در پسته، زعفران و سایر محصولات گیاهان دارویی و خوراکی چرا ما نباید به فکر بسط و گسترش زنجیره ارزش باشیم و همچنان اصرار به صادرات خام فروشی و حداقل فراوری داشته باشیم؟

فرزانگان افزود:  چرا باید پسته ایران با بسته بندی های ترکیه ای فروش برود و یا زعفران ایران به اسم اسپانیا شناخته شود در حالی که صنعت بسته بندی ما  از جهان خیلی عقب نیست.

خام فروشی یا خلق مزیت؟
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: هنوز کارهای  و ظرفیت های مغفول مانده زیادی وجود دارد که بتوان در آن از یک سو منافع تولید کننده و از سوی دیگر منافع فعالان زنجیره ارزش را بالاتر برد، برای این منظور می توان با هم فکری با تشکل های تخصصی مانند زعفران ویا هر تشکلی که قادربه خلق مزیت در شرایط موجود است به بررسی ظرفیت های ایجاد ارزش افزوده  بپردازیم.

فرزانگان  ادامه داد: ظرفیت های موجود در اتاق ایران و امارات درخدمت تشکل هایی است  به دنبال پاسخی عملی برای این سئوال هستند که:  چگونه می توان به جای صادرات فله صنایع تبدیلی و تکمیلی  را صادر کرد و یا در مورد زعفران با بسته بندی های شکیل و کوچکتر برای خود و کشور آورده بیشتری را به ارمغان بیاورند و با از زعفران در صنایع غذایی تبدیلی وابسته به آن بهره برد امری که برخی شرکتهای مطرح و خوشنام صادراتی ایرانی  در این عرصه در برنامه کاری دارند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات ادامه داد: بدیهی است که باید با انگیزه به دنبال  تحول در بخش هایی بود که تولید ان دارای مزیت نسبی در کشور بوده و ایجاد ارزش افزوده توجیه اقتصادی دارد.

وی گفت: امروز بسیاری از فعالان اقتصادی که بر جهانی تر  شدن اقتصاد با استفاده از تکنولوژی های جدید  واقف هستند علاوه بر مزیت نسبی به دنبال خلق مزیت هستند. من امیدوارم که جوانان با انگیزه ای که در حوزه صادرات فعال شده اند؛ بتوانند با کشف بازارهای جدید و خرده فروشی و با استفاده از تجارب پیشکسوتان فرصت های جدیدی را خلق کنند

کشور با ظهور و بروز انتخاب های جدید در مسیر پیشرفت گام خواهد برداشت 
فرزانگان  با بیان این که  بالاخره زمانی خواهد رسید که  به مثابه داستان تیز کردن تبر باید به جای کار بیهوده و نتیجه گیری کم به فکر بازدهی و بهره وری بیشتر بود؛  داد: اگر چه بسیاری از تجار فعال در زمان حاضر حوصله شنیدن حرف هایی مانند پرهیز از خام فروشی  را ندارند اما با توجه به حوادثی که هم اکنون در جریان است ما باید قبول کنیم  در حوزه صادرات و به طور کلی تجارت باید تحول ایجاد کنیم و نمی توانیم کشور را همچنان با نگاه های قبل و  با همان محصولات سنتی صادراتی ایران اداره کنیم و در عین حال انتظار داشته باشیم که  کشور خودش پیشرفت کند!

او تاکید کرد که برای آینده صادرات  باید با  رویکرد «فناورآنه»، «کسب و کارهای فردا، کسب و کارهای امروز نیستند» و برای فاصله گرفتن از خام فروشی  از سوی بخش خصوصی و دولت  دنبال شود.

 فرزانگان هشدار داد: جنرال  الکتریک در سال ۱۹۹۲  موفق ترین شرکت جهان بود اما اکنون رتبه ای کمتر از ۱۲۰ در جهان را دارد وباید به  عنوان مسئول، تاجر،   نیروی  فعال در حوزه تکنولوژی و هر تاجر دغدغه مندی از  خود بپرسیم که در مسیرسیر تاریخی تجارت در دنیا چه  تحولاتی حادث شده و در برابر این تغییرات تامل کرده و با انعطاف پذیری، برای تغییرات در حوزه کسب و کار پذیرا باشیم و یا مانند بسیاری خود را را رها خواهیم کرد و هر چه بادآباد؟ یا ازاین سیر تاریخی بهره خواهیم برد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....