تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 تیر 1400 - 12:09
کد خبر : 51053

دولت جدید مرزبانی سایبری را جدی بگیرد

دولت جدید مرزبانی سایبری را جدی بگیرد

یک پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به مواردی که باید در حکمرانی فضای مجازی مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد، گفت: با تعیین مرز در فضای مجازی، استقلال و هویت ملی معنا پیدا می‌کند. حسین زیبنده، پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق  بر ضرورت پرداختن به موضوع حکمرانی فضای مجازی

یک پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به مواردی که باید در حکمرانی فضای مجازی مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد، گفت: با تعیین مرز در فضای مجازی، استقلال و هویت ملی معنا پیدا می‌کند. حسین زیبنده، پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق  بر ضرورت پرداختن به موضوع حکمرانی فضای مجازی توسط دولت سیزدهم تاکید کرد و اظهار داشت: ایفای نقش تنظیم‌گری درست و مناسب دولت در حوزه فضای مجازی یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  مهر ، وی گفت: دولت نباید به عنوان تصدی‌گر یا به عنوان سیاست‌گذار در عرصه فضای مجازی وارد شود. باید توجه داشت که سیاست‌گذاری فضای مجازی بر عهده شورای عالی فضای مجازی است و تصدی‌گری هم بر عهده دستگاه‌های عملیاتی و اجرایی‌تر و نیز بخش خصوصی است. در این بین دولت باید نقش تنظیم‌گری و ارایه خدمات عمومی در حوزه فضای مجازی را بر عهده بگیرد و به خوبی از ایفای این نقش بربیاید.

     تعیین مرز در فضای مجازی باید مشخص شود

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه حضور فعالانه و تعیین‌کننده دولت در عرصه بین‌المللی فضای مجازی موضوع بسیار مهمی است که نیاز به مواجهه فعالانه کشور دارد، گفت: در عرصه سیاسی مساله‌ای که در حوزه فضای مجازی باید به آن توجه شود، بحث تعیین تکلیف مرز در فضای مجازی است و بعد از آن باید برای مرزبانی سایبری تمهیداتی صورت گیرد. این دو مورد باید مدنظر دولت جدید قرار داشته باشد. زیبنده با بیان اینکه حرکت برای تعیین مرز در فضای مجازی باید از گذاشتن مرز روی گیت‌ها آغاز شود و به سمت تعیین مرز بر اساس فناوری اطلاعات و شکل‌گیری ایده‌های جدید پیش رود، ادامه داد: برای مثال یکی از این ایده‌های جدید، این است که برخی از کشورها مرز را بر کلان داده‌ها می‌گذارند. در واقع در روندهای جدید، حرکت از سمت تعیین مرز بر اساس «فناوری ارتباطات» به سمت تعیین مرز بر اساس «فناوری اطلاعات» صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه در پی تعیین مرز کشور در حوزه فضای مجازی، تعریف استقلال و هویت ملی نیز در فضای مجازی معنا پیدا می‌کند، گفت: در این سال‌ها به این مفاهیم هم جفای زیادی شده است. مفهوم استقلال فضای مجازی با رویکرد جوسازی رسانه‌ای و دوگانه‌سازی‌های سیاسی به معنای منزوی شدن در فضای مجازی تعبیر شده است که این جفایی در معنا و تعریف استقلال در فضای مجازی است.

     دولت سیزدهم به حکمرانی پلتفرم‌ها  توجه کند

وی با اشاره به نکته بعدی که در عرصه سیاسی فضای مجازی، دولت جدید باید به آن توجه کند، گفت: موضوع حکمرانی پلتفرم‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. باید تکلیف پلتفرم‌های بین‌المللی و پلتفرم‌هایی که اساساً در این جهان پلتفرمی، در کشور ما در حال توسعه هستند، مشخص شود. باید تعیین تکلیف شود که ارتباط ما با آن پلتفرم‌ها چگونه است و چگونگی مواجهه ما با این پلتفرم‌ها نکته مهمی است که باید در برنامه‌های دولت جدید برای حکمرانی فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....