رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌‌‌ای در تشریح راهبرد دولت در این زمینه، تصریح کرد: دولت در گام اول خنثی‌‌‌سازی تحریم‌‌‌ها را با جدیت پیگیری کرد و در گام دوم در مذاکراتی کاملا عزتمندانه به دنبال رفع تحریم‌‌‌هاست.وی تاکید کرد: دولت مردمی مذاکرات هسته‌‌‌ای را کاملا براساس اصول و چارچوب تعیین‌‌‌شده از سوی مقام معظم رهبری دنبال می‌کند و از هیچ‌یک از خطوط قرمز اعلام‌شده عقب‌‌‌نشینی نکرده و نخواهد کرد.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری، مهم‌ترین نتیجه «جهاد تبیین» را همگام شدن مردم با نظام اداری، افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی به نظام و کارگزاران کشور دانست و افزود: قدرت جمهوری اسلامی بر همراهی مردم و حضور آنان در صحنه‌‌‌های مختلف استوار بوده و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از مهم‌ترین مولفه‌‌‌های قدرت، اقتدار و امنیت ملی کشور است. رئیسی با بیان اینکه دولت مردمی اعلام کرده که حسب انتظار مردم وظیفه اصلی خود را ایجاد تحول در کشور می‌‌‌داند، اظهارکرد: برای اجرای تحول ابتدا باید وضع موجود را دقیقا شناخت و وضع مطلوب را ترسیم کرد و در مرحله بعد، فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب را کمتر کرد.رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سند و مبنای تحول در دولت است، تصریح کرد: محور اصلی فعالیت‌‌‌های دولت مردمی اقامه عدالت و رفع عقب‌‌‌ماندگی‌‌‌ها در این زمینه است. وی در ادامه با تشریح اقدامات دولت در کاهش قابل‌توجه آمار مرگ‌ومیر کرونایی، نگرانی از وضعیت ذخایر کالاهای اساسی را دیگر دغدغه دولت در آغاز فعالیت خود عنوان کرد و گفت: دولت پس از برطرف کردن نگرانی ذخایر کالاهای اساسی، بر رفع کسری بودجه و کنترل نقدینگی تمرکز کرد و در این زمینه نیز موفقیت‌‌‌های خوبی به دست آورد.

لایحه بدون کسری بودجه ۱۴۰۱

رئیسی اظهار کرد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بدون کسری و با در نظر گرفتن تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی تنظیم شد، در حالی که در سال‌های گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور کمتر از یک‌درصد و حدود ۴/ ۰‌درصد بوده است.

رئیس‌جمهور با طرح این سوال که آیا امکان تحقق هدف رشد ۸درصدی اقتصادی وجود دارد، یا نه، اظهار کرد: بر اساس سند بودجه ۱۴۰۱ اگر هزینه‌‌‌ها کنترل شود، درآمدها افزایش یابد و جریان نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، تحقق این هدف دور از دسترس نیست.رئیسی در تشریح چگونگی تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی، گفت: با دو گام افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌‌‌وری، در مسیر تحقق این هدف قدم گذاشته‌‌‌ایم. دولت توانسته شرکت‌های بزرگ را برای اجرای ۴۸پروژه بزرگ با بیش از ۱۷میلیارد دلار اعتبار پای کار بیاورد و از سوی دیگر مقرر شده است بانک‌ها نیز به جای فعالیت در عرصه‌‌‌هایی مثل خرید ملک، طلا و ارز و فعالیت‌‌‌های غیرمولد مشابه سرمایه‌‌‌هایشان را به طرف تولید هدایت کنند.رئیس‌جمهور تصریح کرد: به طور طبیعی وقتی شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها در اقتصاد و تولید مولد فعال شوند، بخش خصوصی نیز به افزایش حضور در این عرصه ترغیب می‌شود.رئیسی با بیان اینکه تعداد پروژه‌‌‌های نیمه‌کاره کشور به قدری زیاد است که اگر تا سال‌ها پروژه جدید کلید نزنیم باز هم پروژه برای تکمیل وجود دارد، خاطرنشان کرد: بودجه مصوبات تمام سفرهایی که انجام شده، تصویب شده و فعالیت‌‌‌ها با سرعت خوبی در حال انجام است.

توقف رشد نرخ تورم

رئیسی گفت: در مدت سپری‌شده از آغاز فعالیت دولت تلاش کردیم، خلق پول و افزایش نقدینگی مهار شود و از بانک‌مرکزی استقراض نشود. در نتیجه همین اقدامات نرخ تورم که به‌شدت صعودی و در حال شکستن رکوردهای ۷۰ساله بود، امروز متوقف شده و در حال حرکت به سمت سیر نزولی است.رئیس‌جمهور با ارائه برخی آمارها از جمله کاهش رشد پایه پولی از ۴۲‌درصد به ۳۳درصد، کاهش ۱۲درصدی خالص بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش قابل‌توجه صادرات نفتی و غیرنفتی و وصول درآمدهای آن، افزود: همه اینها در شرایطی است که همچنان تحریم‌‌‌ها و تهدیدهایی که برخی‌‌‌ها می‌‌‌گفتند مانع فروش نفت و صادرات غیرنفتی است، وجود دارد.

تلاش برای رفع فقر مطلق

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رفع فقر مطلق یکی دیگر از دغدغه‌‌‌های جدی دولت بوده و هست، گفت: شاخص‌‌‌های متفاوتی برای تعیین فقر مطلق در جهان وجود دارد، اما ما بر اساس تعریف عرفی خودمان از فقر مطلق در تلاش هستیم تا آن را در جامعه اسلامی به طور کامل ریشه‌کن کنیم.رئیسی ادامه داد: گام بعدی سامان دادن وضعیت خانواده‌‌‌هایی است که با خط فقر درگیر هستند. دولت برای بهبود معیشت این بخش از جامعه تصمیم دارد با حذف نظام چانه‌‌‌زنی در تعیین حقوق کارگران و کارمندان و متناسب‌‌‌سازی دریافتی‌ها، نظام پرداخت را عادلانه کند.

سیرکردن شکم گرسنه، معجزه است

رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز طی سخنانی در آغاز اجلاسیه دوروزه مجلس خبرگان رهبری گفت: حالا که در روزهای پایانی سال قرار داریم، باید هرکاری می‌‌‌توانیم برای افراد فقیر و کسانی که وضعیت مالی خوبی ندارند انجام دهیم.به گزارش «ایسنا»، احمد جنتی با تاکید بر اینکه «من نگران اقشار ضعیف جامعه و محرومان هستم»، اظهار کرد: شرایط اقشار ضعیف جامعه مناسب نیست و باید فکری برای آنان کرد. مبادا در پایان سال کسانی پیدا شوند که غذای مناسب نداشته باشند. خدا کمیته امداد را خیر دهد که به این اقشار کمک می‌کند؛ اما این خیلی کم است.رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حکومت علوی که دنبال آن هستیم باید نشانه‌‌‌های آن را هم داشته باشد. علی (ع) طاقت نداشت که در حکومت او یک شکم گرسنه باشد یا کسی باشد که آب برای نوشیدن نداشته باشد یا سرپناهی به او متعلق نباشد. این معنای حکومت علوی است. وی با بیان اینکه «ما اگر بتوانیم شکم گرسنه را سیر کنیم معجزه کرده‌‌‌ایم»، ادامه داد: این جزو وظایف ماست که آنان را سیر کنیم و این حداقل کار است. ما باید پوشاک، درمان و بهداشت آنان را هم تامین کنیم؛ اما لااقل در پایان سال که همه شادی می‌کنند و سفره‌‌‌های رنگین می‌‌‌اندازند ما یا شکم گرسنه‌‌‌ای نداشته باشیم یا آن را به حداقل برسانیم. جنتی اظهار کرد: امکانات ما خیلی محدود است؛ اما خدا در حد امکانات به ما تکلیف کرده است.

تحلیف ۶عضو جدید

نهمین اجلاسیه رسمی دوروزه مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم روز گذشته در شرایطی آغاز به کارکرد که در این مدت دوتن از نمایندگان آن درگذشته‌‌‌اند و ۶عضو جدید به ترکیب اعضا اضافه شده است. در همین راستا روز گذشته مراسم تحلیف ۶عضو جدید خبرگان شامل آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله پیش‌‌‌نمازی، آیت‌الله دانش‌‌‌زاده، حجت‌الاسلام سعدی، حجت‌الاسلام سعیدی گلپایگانی و آیت‌الله مدرسی یزدی، با توجه به اینکه از زمان انتخاب این منتخبان میان‌دوره‌‌‌ای، اجلاسی برگزار نشده بود برگزار شد و نمایندگان جدید مجلس خبرگان رهبری سوگند یاد کردند و به طور رسمی عضو مجلس خبرگان شدند. در ادامه نهمین اجلاسیه رسمی دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، مواد باقی‌مانده طرح اصلاح قانون انتخابات این مجلس به تصویب نهایی می‌‌‌رسد.

حضور حسن روحانی دراجلاس

در این میان، حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق و نماینده تهران در مجلس خبرگان در ترکیب اعضای حاضر در صحن قابل‌توجه بود. این اولین حضور وی در اجلاسیه‌‌‌های مجلس خبرگان بعد از مراسم افتتاحیه در سال ۹۵ بود. سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات دولت دوازدهم نیز از دیگر چهره‌های نزدیک به او بود که روز گذشته در اجلاسیه حضور یافته بود.همچنین غیبت آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در ترکیب هیات‌رئیسه که مدتی است به دلیل کسالت‌‌‌ کمتر در جلسات حاضر می‌شود، از دیگر حواشی آغاز این اجلاس بود. این اجلاسیه امروز با قرائت بیانیه به کار خود پایان می‌دهد و پس از آن اعضا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند.

02-01 copy