تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 - 11:08
کد خبر : 34653

دولت به بخش خصوصی بها نمی دهد

دولت به بخش خصوصی بها نمی دهد

شناسایی کیفیت زمینها با تهیه نقشه پهنه بندی حاصلخیزی خاک باغات رحمت سمیعی، رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال گفت: حضور نماینده کشاورزان و ذی نفعان در شورای قیمت گذاری از الزامات کار است اما تجربه نشان داده این امر محقق نمی شود چون دولت به بخش خصوصی بها نمی دهد.   به گزارش

شناسایی کیفیت زمینها با تهیه نقشه پهنه بندی حاصلخیزی خاک باغات

رحمت سمیعی، رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال گفت: حضور نماینده کشاورزان و ذی نفعان در شورای قیمت گذاری از الزامات کار است اما تجربه نشان داده این امر محقق نمی شود چون دولت به بخش خصوصی بها نمی دهد.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،    داده و آمارهای منتشر شده از سوی سازمان چای کشور بیانگر این است که در مجموع کل مساحت باغات چای ایران بالغ بر ۲۰ هزار هکتار است و در سال جاری تولید این محصول در کشور رشدی حدود ۱۰ درصد را تجربه کرده است. به گفته حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور یکی از برنامه های این سازمان تهیه نقشه پهنه بندی حاصلخیزی باغات در دو استان گیلان و مازندران است تا در این مسیر ضمن کنترل کود مصرفی میزان بهره وری باغات نیز افزایش یابد.

سعید رحمت سمیعی، رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال نیز در این خصوص  گفت: تهیه نقشه پهنه بندی حاصلخیزی خاک باغات مازنداران و گیلان در واقع با هدف ارزیابی وضعیت کیفی زمین ها صورت خواهد گرفت اگرچه پیش از این نیز یک بار این اقدام صورت گرفته است و احتمالا ادامه همان فرایند چند سال پیش باشد.

نقشه پهنه بندی حاصلخیزی خاک باغات چای کمک می کند تا کشاورز بدون برنامه و بر اساس حدس و گمان اقدام به کوددهی به زمین زراعی خود نکند

رحمت سمیعی افزود: در واقع با این کار مشخص می شود که هر زمین چه نوع کودی نیاز دارد و به این ترتیب هر کشاورز به عنوان مثال می داند که در کدام منطقه کود اوره زمین کود کم است و یا در کدام منطقه فسفات بیشتر نیاز دارد و غیره.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با این کار، حتی مشخص می شود که هر زمین چقدر کمبود اوره، فسفات و دیگر کودهای مورد نیاز را دارد تا به این ترتیب هیچ کشاورزی بدون برنامه و بر اساس حدس و گمان اقدام به کوددهی به زمین زراعی خود نکند.

الزام حضور کشاورزان و ذی نفعان در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی
این مقام مسئول در خصوص قیمت چای نیز اظهار داشت: قیمتها هنوز مشخص نشده است اگرچه سازمان چای کشور پیشنهاد قیمت داده است اما هنوز هیچ قیمتی معین نشده و تنها در حد همان پیشنهاد مانده است.

رحمت سمیعی در خصوص این موضوع که گفته می شود قرار است شورای قیمت گذاری با حضور نمایندگان کشاورزان تشکیل شود نیز گفت: تا الان که این کار را انجام نداده اند اما ما معتقدیم که در شورایی که قرار است قیمتها کار کارشناسی شود خود ذی نفعان هم باید بتوانند شرکت کنند.

 تجربه نشان داده دولت به بخش خصوصی بها نمی دهد لذا بعید می دانیم اجازه بدهند در شورای قیمت گذاری نماینده کشاورزان نیز حضور داشته باشد

وی افزود: با این وجود به نظر بنده دولتی ها هرگز نمی گذارند این کار محقق شود. اگرچه ممکن است مجلس در این خصوص اظهار نظر کند اما دولت باید در نهایت تصمیم بگیرد که تجربه نشان داده دولت به بخش خصوصی بها نمی دهد.

رحمت سمیعی گفت: با این وجود اگر اجازه بدهند در شورای قیمت گذاری خود ذی نفعان و  نماینده کشاورزان نیز حضور داشته باشند قطعا بحث قیمت گذاری عادلانه تر خواهد بود چرا که کشاورز، کارخانه دار و به طور کلی تولیدکننده بهتر می داند خرج و دخلش چگونه تا فردی که پشت میز و درهای بسته نشسته است و بدون اطلاع از مسائل مختلف در خصوص قیمت محصولات تصمیم گیری می کند.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....