تاریخ انتشار : شنبه 2 اسفند 1399 - 11:41
کد خبر : 36186

دولت بایدن اشتباهات گذشته را جبران کند

دولت بایدن اشتباهات گذشته را جبران کند

رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت فعلی امریکا اشتباه دولت قبلی را فهمیده، ابراز امیدواری کرد که این دولت هرچه سریع‌تر نسبت به جبران این اشتباه اقدام کند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاح چهار طرح ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: این پنجاه و یکمین جلسه افتتاح ما در سال ۹۹ است. از آغاز

رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت فعلی امریکا اشتباه دولت قبلی را فهمیده، ابراز امیدواری کرد که این دولت هرچه سریع‌تر نسبت به جبران این اشتباه اقدام کند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاح چهار طرح ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: این پنجاه و یکمین جلسه افتتاح ما در سال ۹۹ است. از آغاز سال با وجود شرایط کرونا و جنگ اقتصادی نمی‌دانستیم که آیا می‌توانیم در همه هفته‌ها افتتاح داشته باشیم یا نه؟ اما خوشبختانه همه پنجشنبه‌ها و برخی روزهای دیگر هفته هم افتتاح داشتیم.

به گزارش اقتصاددان ،  وی افزود: امروز با سرمایه‌گذاری بیش از ۸۵۰۰ میلیارد تومان طرح‌ها و پروژه‌ها افتتاح می‌شود و تحولاتی را در بخش صنایع معدنی مشاهده خواهیم کرد. تنها امروز تولید ۷٫۵ میلیون تن گندله آهن را افتتاح کردیم که پنج میلیون تن آن مربوط به سیرجان و ۲٫۵ میلیون تن مربوط به بندرعباس است و این نشانه جهش تولید در کشور و تکمیل زنجیره فولاد است که از معجزات قدرت ملت بزرگ ایران است. روحانی ادامه داد: البته مردم ما در سختی، رنج و مشکلات هستند. زمانی که ما در دولت یازدهم کار را شروع کردیم تداوم کار دولت یازدهم در ذهن مان بود و فکر نمی‌کردیم دیوانه‌ای در امریکا سر کار می‌آید که جنگی بی نظیر را علیه ملت ایران آغاز می‌کند. آنها فکر می‌کردند مردم ایران زانو می‌زنند و تسلیم می‌شوند. ملت امریکا و دولت فعلی این اشتباه را فهمید، امیدواریم هر چه سریعتر جبران شود و دولت فعلی در برابر قانون و قطعنامه ۲۲۳۱ تسلیم شود. خجالت نکشند تسلیم در برابر قانون کار خوبی است و این تسلیم شدن در برابر زور است که بد است. رییس‌جمهور ادامه داد: اینکه در تبلیغات گفته می‌شود ایران اقداماتی کرده که امریکا را تحت فشار قرار دهد. نادرست است ما نمی‌خواهیم به امریکا بگوییم غیرقانونی عمل کنید. ما عمل به قانون را می‌خواهیم، اجرای تعهدات و قوانین بین المللی جزو وظایف سیاسی و انسانی همه دولت‌هاست.

امیدواریم به قانون برگردند و بتوانیم در شرایط بهتری در جهان مراودات و تعاملات خود به خصوص در بخش تجاری را انجام دهیم.

اقداماتی که ایران

از پنج اسفند اجرا نخواهد کرد

نماینده و سفیر دایمی کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین اقداماتی که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در اجرای پروتکل الحاقی از پنجم اسفند ماه متوقف خواهند شد را تشریح کرد.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دایم کشورمان در سازمان‌های بین المللی در وین، اقداماتی که از پنج اسفند متوقف می‌شوند را تشریح کرد.

به نقل از شبکه العالم،  وی اظهار کرد که این اقدامات شامل موارد زیر می‌شوند:

مفاد پروتکل الحاقی

کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته‌ای به آژانس)

استفاده از فناوری‌های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران

اقدامات شفاف ساز در رابطه با کیک زرد

اقدامات شفاف ساز در رابطه با غنی سازی

دسترسی‌ها پیرو مفاد برجام

نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه

اقدامات شفاف ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ

ایران متناسب با اقدامات امریکا گام بردارد

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اقدام اخیر امریکا در ارتباط با ایران و موضوع برجام اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست ایران اقدام در برابر اقدام است، ما نیز می‌توانیم در برابر این اقدامات امریکا، قدم متناسبی‌برداریم. حسن بهشتی‌پوربا اشاره به اقدام امریکا در پس گرفتن نامه دولت قبلی این کشور از سازمان ملل در ارتباط با فعال شدن مکانیسم ماشه، گفت: براساس ضرب المثلی که در ایران رایج است می‌توانیم بگوییم امریکایی‌ها با این اقدام روغن ریخته را نذر امامزاده کرده‌اند چرا که اصلا مکانیسم ماشه علیه ایران فعال نشد و آنچه که امریکایی‌ها انجام داده بودند غیرقانونی بود و مورد پذیرش دیگر کشورها هم قرار نگرفت. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد امریکایی‌ها با این اقدام در تلاش بوده‌اند که به نوعی حسن نیت خود را نشان دهند، افزود: آنها در همین چارچوب نامه پیشین خود در مورد اجرای مکانیزم ماشه را پس گرفته‌اند. این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در برابر این اقدام، ایران می‌تواند به صورت موقت نامه‌ای که به آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی داده است را به صورت موقت پس بگیرد تا ببیند شرایط و اقدامات بعدی امریکا چه خواهد بود. آقای گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قرار است فردا به تهران بیاید و در روز یکشنبه با مقامات ایران دیدار و رایزنی کند و می‌توان در جریان این ملاقات در ارتباط با این شرایط رایزنی و گفت‌وگو کرد.وی همچنین با اشاره به پاسخ مثبت امریکایی‌ها به درخواست اروپا برای شرکت در مذاکرات ۱+۵ گفت: به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها در پاسخ به پیشنهاد آقای ظریف به آقای لورل چنین موضوعی را مطرح کرده‌اند و شاید این اقدام بتواند گره‌ای را باز کند چرا که باید کار از یک جایی شروع شود.

بهشتی پور تأکید کرد: اگر قرار است مذاکراتی انجام شود این مذاکرات باید در چارچوب اجرای برجام باشد نه اینکه طرف‌های مقابل بخواهند تعهدات و شروط جدیدی را به ایران تحمیل کنند.وی همچنین اقدام امریکایی‌ها در رفع محدودیت‌های اعمال شده برای دیپلمات‌های ایرانی مستقر در نیویورک برای رفت و آمد را اقدام مثبتی عنوان کرد و گفت: در زمان دولت ترامپ وقتی این محدودیت‌ها اعمال شد این موضوع مورد اعتراض سازمان ملل و دیگر کشورها نیز قرار گرفت.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....