تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 تیر 1399 - 15:22
کد خبر : 11433

دولت ؛ متهم اول برهم زدن بازار رقابت صنعتی

دولت ؛ متهم اول برهم زدن بازار رقابت صنعتی

دولت؛ متهم اول برهم زدن بازار رقابت /کدام نهاد مشکلات حوزه صنعت و معدن را حل خواهد کرد؟  چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ ۰۰:۰۱   در مراسم روز ملی صنعت دغدغه ها و مشکلات بخش صنعت و معدن با مسئولان کشور در میان گذاشته شد. به گزارش اقتصاددان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران

دولت؛ متهم اول برهم زدن بازار رقابت /کدام نهاد مشکلات حوزه صنعت و معدن را حل خواهد کرد؟

  •  چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ ۰۰:۰۱
دولت؛ متهم اول برهم زدن بازار رقابت /کدام نهاد مشکلات حوزه صنعت و معدن را حل خواهد کرد؟

 

در مراسم روز ملی صنعت دغدغه ها و مشکلات بخش صنعت و معدن با مسئولان کشور در میان گذاشته شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا در مراسم روز ملی صنعت با حضور فعالان حوزه برگزار شد. در این مراسم هر ساله معضلات و دغدغه‌های فعالان حوزه صنعت و معدن مطرح شده و ظرفیتهای تولید در این حوزه برای سال جدیدمعرفی می‌شود.

برنامه چشم انداز اقتصادی با بررسی این دغدغه‌ها و انعکاس نظرات مهمانان، کارشناسان و فعالان حوزه صنعت و معدن، سعی در مطرح کردن گوشه‌ای از مشکلات و یافتن راهکار مناسب داشته است.

مشروح گفته‌های مهمانان امشب چشم انداز اقتصادی را در ادامه بخوانید:

 

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت ایران

ضمن تبریک روز ملی صنعت به فعالان این حوزه باید بگویم ما هر سال یک بار دور هم جمع می‌شویم و مسئولین را هم دعوت می‌کنیم تا ظرفیت‌های کشور را به رخ دنیا بکشیم از طرفی مشکلاتی داریم که باید به سمع و نظر این مسئولان برسد.

در شرایط سخت فعلی فعالان این حوزه کاری کردند کارستان.

در دوره تحریم‌ها آنچه از دستمان برمی‌آمد برای کشور انجام دادیم. بعد از شیوع بیماری کرونا صنعتگران این کشور حتی در راه حفظ سلامتی پرسنل خود نیز کارهای بزرگی انجام دادند.

بانک‌ها به این حوزه به شدت کم لطف هستند، بسیاری اتفاقات باعث شده است که شرکت‌ها و صنایع دچار بدهی‌های سنگین به شبکه بانکی شوند.

در دوره تحریم و کرونا صنایع کشور ما در تأمین نیازهای کارخانجات تلاش و کمک بسیاری کردند.

سؤال ما از بانک‌ها این است که آیا جا دارد که در این شرایط تحریم، کرونا و سایر مشکلات اقتصادی فشارهای چند جانبه به صنایع کشور وارد شود؟ که شاهد خودکشی یا سکته صاحبان صنایعی با بیش از هزار نفر کارگر باشیم.

اگر ما صنایع را سربازان خط مقدم اقتصاد کشور می‌نامیم باید از آنها حمایت کنیم.

من با صراحت و شفافیت باید بگویم بانک‌ها بدهکاران خود را در اختیار شرکت‌های تابعه می‌گذارند که از طریق فشارهایی که به صنایع و بدهکاران بانکی دارد باتملیک دارایی‌های کارخانه مطالبات را وصول کند.

 

مرتضی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

برای اینکه بهتر بتوانیم بین بانک و صنعت قضاوت کنیم باید پای خود را در کفش بانک ببریم. بانک تسهیلاتی داده است و در قبال سپرده‌گذار مسئول است که آن را با سود مورد توافق پس بگیرد. خوب بعد از اینکه صنعتی در حال ورشکستگی قرار بگیرد قاعدتاً بانک به عنوان وکیل مشتری باید با سایر طلبکاران رقابت کند در بازپس گیری تسهیلاتی که به آن بنگاه صنعتی پرداخت کرده است.

تصمیمات خلق الساعه و لحظه‌ای بیشترین صدمه را به اقتصاد کشور وارد کرده است به طور مثال شورای رقابت که در کشور ایجاد شده است، چندی پیش اعلام شد طبق قانون کمیته‌ای در وزارت اقتصاد مسئول تشخیص شرایط رقابت و انحصار بوده و شورای رقابت اجازه ورود به موضوعات را ندارد. اختیارات شورای رقابت طی چند سال اخیر بارها و بارها تغییر کرده است.

 

علی دهقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود

مسائل و مشکلات اعم از تحریم، گران شدن نهاده‌ها و عوامل دیگر گریبانگیر تولید کننده است اما متاسفانه در کشور ما سال‌هاست که فعالیت‌های سوداگرانه بیش از تولید سودده هست.

بانک‌ها که به عنوان واسطه بین سپرده گذار و تولید حضور دارند کارکرد خود را از دست داده‌اند.

چگونه دانه درشت‌ها با وثایق سوری در بانکها به عنوان تضمین تسهیلات چند میلیاردی را به راحتی دریافت می‌کنند؟ اما یک تولید کننده که کارخانه و ملک و تجهیزات و ماشین آلات دارد نمی‌تواند وام دریافت کند؟

معتقد هستم منابع بانکی قطعاً باید به بانک باز گردد، چرا که این منابع امانت سپرده گذار نزد بانک هستند که برای کمک به تولید به کار گرفته می‌شوند.

 

محمد انیسی، مدیرعامل مجتمع نان صنعتی بهشت

من تنها تولیدکننده‌ای نیستم که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. ۹۰ درصد تولیدکنندگان به دلیل تورم و گرانی نهاده‌های تولید و بعد از افزایش پنج برابری مواد اولیه و همچنین هزینه‌های حقوق و دستمزد دیگر امکان فعالیت تولیدی نداشتند.

اگر می‌خواهید تولید از جا برخیزد و به فعالیت خود ادامه بدهد، باید روی سودهای بانکی دریافتی از این حوزه بازنگری کنید. چرا که وقتی من وام ۱۰ میلیاردی می‌گیرم و طی چند سال با وجود تمام مسائل و مشکلات باید ۳۵ میلیارد تومان بازپس بدهم، قطعاً امکان ادامه فعالیت در این حوزه را نخواهم داشت.

اصلی‌ترین مشکلی که با آن مواجه هستیم سود بانکی بوده و اما اگر این سود بانکی هم نادیده گرفته شود بعد از آن تورم و هزینه‌های بالای تولید به طرز کمرشکنی فعالیت‌ها را با مخاطره روبه‌رو کرده است.

 

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران

ما باید بپذیریم که اقتصاد ما نیاز به یک بازسازی دارد اقتصاد ما از سالها پیش تا به امروز اقتصاد واردات محور با تکیه بر فروش نفت بوده است. بسیاری از دولت‌ها از صنعت حمایت بسیار بالایی داشتند اما زمینه اقتصادمان زمینه واردات بود.

در زمینه مصرف انرژی یکی از کشورهای پرمصرف انرژی هستیم در بسیاری از تولیدات ما محصول رقابتی نداشته و قیمت تمام شده تولید ما بسیار بالاتر از نرخ فروش می‌باشد.

یکی مهمترین موانع تولید همین سود ۲۴ درصدی بانک‌ها می‌باشد.

زمانی می‌توانیم اقتصادمان را برونگرا کنیم که بازار خارجی داشته باشیم. آیا بازار ۸۰ میلیونی می‌تواند برای تولید ما مناسب باشد؟ باید حتماً به بازارهای بین المللی و خارجی نیز ورود کنیم تا بتوانیم در بازارهای بزرگتر قیمت تمام شده تولید را کاهش دهیم.

کشور ما توانمندی و ظرفیت بسیار بالایی در تولید داشته نیروی انسانی و دانشجویان بسیار متخصص در کشور ما تربیت شده‌اند. ما باید در این مسیر جدید با یکدیگر عهد ببندیم که زمینه رانت را به طور کامل حذف کنیم و دست به دست هم داده و مشکلات اقتصاد و صنعت کشور را مرتفع کنیم طبق آمار از هر سه ایرانی یک نفر در اقتصاد نقش دارد که اصلاً مناسب کشور ما نیست.

 

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

باید این سؤال را مطرح کرد چند نهاد مردمی در حوزه صنعت و معدن می‌توانند در فضای تصمیم گیری تأثیر گذار باشند و به کمیسیون صنایع و معادن مجلس نزدیک شدند؟ به دلیل این که اغلب این تشکل‌ها هر یک به دنبال حل مقطعی مشکلات بوده و به دلیل رانت‌هایی که در بدنه وزارت خانه وجود دارد بیشتر به دنبال تاثیرگذاری روی وزارت صمت هستند تا کمیسیون صنایع و معادن مجلس.

ما باید به دنبال حل مشکلات صنایع به صورت ریشه‌ای باشیم اما اگر همچنان مثل گذشته نگاه مقطعی موردی و کوتاه مدت داشته باشیم قطعاً مشکلات ما به صورت صحیح حل نخواهد شد.

 

علی دهقانی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود

من معتقد هستم این شرایط برای همه تولیدکنندگان نیست دلیل آن هم این است که بی ثباتی مانند تورم و نرخ ارز همه تولیدکنندگان را اذیت می‌کند، اما بی‌ثباتی در موارد دیگری مانند قوانین هم روی وضعیت تولید اثرات منفی دارد.

صنعتی رقابتی است که در بازارهای بین‌المللی هم حضور داشته باشد هر چه سهم دولت در صنعتی بیشتر است و بحث مدیریت دولتی پررنگ‌تر است رقابت بسیار کمرنگ بوده و هر جا بخش خصوصی فعالیت دارد رقابت بیشتر می‌باشد.

 

علی اکبریان، مدیر کارخانه شرکت سناتور

در خصوص فضای رقابت در صنایع و تولید وقتی دقت می‌کنیم دولت‌ها نه تنها فضای رقابت را ایجاد نکردند بلکه در برخی فضاها خود دولت‌ها برهم زننده محیط رقابتی بودند.

وقتی در رابطه با رقابت صحبت می‌کنیم می‌بینیم دولت هر جا که خود باید خدماتی را به صنعت بدهد اعتقادی به رقابت ندارد.

آیا دولت‌ها می‌پذیرند که فضای بانکی کشور را به قدری باز بگذارند که بانک‌های خارجی هم بتوانند در اقتصاد کشور ما حضور پیدا کنند؟

ایران بهشت صنعت بانکداری در دنیاست با بیش از ۲۴ درصد سود درحالی که بانک‌های خارجی نهایتاً با دو تا سه درصد سود با فعالان اقتصادی همکاری می‌کنند.

دولت در بسیاری موارد به رقابت اعتقاد ندارد اما اگر محصولات دامی کشاورزی افزایش پیدا کند نخستین کار این است که تعرفه واردات را کاهش می‌دهند تا به بهانه حمایت از مصرف کننده بتوانند از کشورهای دیگر واردات داشته باشند.

خدماتی که دولت به صنعتگر می‌دهد گران‌قیمت‌ترین خدمات برای تولید می‌باشد.

متأسفانه تصمیمات جزیره‌ای پارچه‌ای و انسجام در تمام بدنه دولت دیده می‌شود. برای دریافت  ویدیو ر ک ب شبکه ایران کالا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....