تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 - 14:20
کد خبر : 89201

دوران افول سرمایه گذاری خارجی در چین

دوران افول سرمایه گذاری خارجی در چین

به گزارش اقتصاددان، یک تحلیلگر مسائل صنعتی در یادداشتی اختصاصی نوشت: بروز مجموعه ای از مسائل سیاسی و نظارتی رویاهای بسیاری از شرکت های چندملیتی فعال در چین را بر باد داده است. این مسائل به دلیل سیاست های سختگیرانه رئیس جمهور شی جین پینگ برای مقابله با «کووید ۱۹» و موضع وی در قبال

به گزارش اقتصاددان، یک تحلیلگر مسائل صنعتی در یادداشتی اختصاصی نوشت:
بروز مجموعه ای از مسائل سیاسی و نظارتی رویاهای بسیاری از شرکت های چندملیتی فعال در چین را بر باد داده است. این مسائل به دلیل سیاست های سختگیرانه رئیس جمهور شی جین پینگ برای مقابله با «کووید ۱۹» و موضع وی در قبال جنگ روسیه در اوکراین به وجود آمده است.
در مقاله ای به قلم جیمز کینگ در روزنامه فایننشال تایمز بریتانیا آمده است که انتظارات برآورده نشده شرکت های چند ملیتی ممکن است هشداری برای تغییر و تحول در نحوه عملکرد اقتصاد جهانی باشد.
نویسنده با تأکید بر این که سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی در چین رو به ورطه سقوط می رود، به نقل از یورگ ووتکه، رئیس اتاق بازرگانی اروپا در پکن، گفت که غیرقابل پیش‌بینی بودن باعث شده است تا سرمایه گذاری جامعه تجاری اروپا در چین سرگردان شود و در نتیجه شماری از اعضای ما در حال حاضر رویکرد انتظار را برای سرمایه گذاری در چین اتخاذ کرده اند.
بدبینی
رئیس اتاق بازرگانی اروپا به استناد نظرسنجی این ماه از مواضع اعضای این اتاق که شمار آنها به ۱۸۰۰ عضو می رسد، افزود که ۲۳ درصد اعضا به انتقال سرمایه های فعلی خود در چین یا سرمایه هایی که قرار است در این کشور سرمایه گذاری شوند، به خارج از چین روی آورده اند. وی تأکید کرد که ۷۷ درصد اعضای اتاق بازرگانی اروپا بر این باورند که جذابیت چین به عنوان مقصدی برای سرمایه گذاری در آینده کاهش می یابد.
نویسنده این مقاله خاطرنشان کرد که این بدبینی جامعه تجاری آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار داده است زیرا مایکل هارت، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در چین، هشدار می دهد که مشکلات سفر مدیران خارجی که به دنبال بازدید از فعالیت های خود در چین هستند از جمله لغو پروازها و پیچیدگی های اخذ ویزا و طولانی بودن قرنطینه در حین ورود به چین منجر به «کاهش قابل توجه» سرمایه گذاری در این کشور در دو یا سه سال آینده خواهد شد.
او افزود: «استیصال و درد و رنج خانواده های مهاجری که هفته ها در آپارتمان های خود در شانگهای یا سایر مناطق چین محبوس شده اند، بسیاری از خارجی های مقیم چین را وسوسه می کند که هر چه سریعتر خاک این کشور را ترک کنند. بر اساس نظرسنجی اتاق بازرگانی آلمان، نزدیک به ۳۰ درصد از کارمندان خارجی قصد خروج و ترک چین دارند.
نویسنده انتظار دارد آنچه در چین اتفاق می افتد، نشان از تغییر و تحولی اساسی در نحوه عملکرد اقتصاد جهانی دارد زیرا این کشور برای چندین دهه یکی از مهم ترین مقاصد برای شرکت های چند ملیتی غربی بوده است.
کاهش سرمایه گذاری خارجی
نویسنده تصریح کرده است که برخی شرکت‌های چند ملیتی همچنان در چین به خوبی فعالیت می کنند اما خبرهایی هم از شکاف های ناگهانی به گوش می رسد زیرا بزرگترین مشتری شرکت بوئینگ در چین در این ماه اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما از مدل ۷۳۷ MAX را از برنامه خرید خود از آمریکا حذف کرده است.
این موضوع همچنین باعث شد تا شرکت‌های چندملیتی کارخانه‌های خود را از چین به ویتنام، مالزی و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و اروپای شرقی منتقل کنند.
به گفته نویسنده، نگرانی ها در مورد وفاداری چین به روسیه که باعث ایجاد نگرانی در خصوص این که روزی پکن نیز به دشمن نظامی غرب تبدیل شود، مزید بر علت شده است.
رکود به دلیل تعطیلی ها
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد که اقتصاد چین در ماه گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا دچار رکود شد. این وضعیت باعث شد تا سئوالاتی در خصوص این که آیا اقدامات تشویقی پکن می تواند مانع بروز رکود اقتصادی طولانی مدت شود، ایجاد کرده است.
گزارش اداره ملی آمار چین از کاهش هزینه‌های مصرف‌ کننده و تولید صنعتی در ماه آوریل حکایت داشت و این در حالی است که رشد سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها که پکن برای افزایش رشد امسال به آن دل بسته بود، به شدت کاهش یافته است.
از سوی دیگر، نرخ اصلی بیکاری در چین به بالاترین سطح خود، ۶٫۱ درصد، در دو سال گذشته رسیده است که به گفته این روزنامه آمریکایی این وضعیت شاهد دیگری از آسیب اقتصادی ناشی از شدیدترین اقدامات مهار بیماری همه گیر در این کشور در بیش از دو سال گذشته به شمار می رود.
انجمن فروش خودرو شانگهای نیز گزارش داده است که تعطیلی سراسر این شهر باعث شد در ماه گذشته حتی یک خودرو هم به فروش نرسد.
روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارش خود از فشار محدودیت های همه گیری بر بخش تولید چین که کارخانه های این بخش برای به دست آوردن کارگران با مشکل مواجه است، خبر می دهد. این وضعیت با کاهش تقاضای خارجی برای کالاهای چینی و فلج شدن تولید و اختلال در زنجیره تامین همراه شده است.
اما در گزارش رویترز آمده است که شانگهای بخش کوچکی از طولانی‌ترین شبکه متروی جهان را پس از بسته شدن برخی خطوط به مدت نزدیک به دو ماه بازگشایی کرده است و مقامات این شهر در تلاش برای لغو بیشتر محدودیت‌های سختگیرانه قرنطینه کووید ۱۹ هستند. این گزارش با اشاره به تأثیر منفی تعطیلی شانگهای و محدودیت‌های اعمال شده بر مصرف، تولید صنعتی و سایر بخش‌های اقتصاد چین در ماه‌های اخیر بر سایر شهرها، از اقدام تصمیم‌گیرندگان برای عمل به تعهد خود در زمینه ارائه حمایت ها خبر می دهد.

ق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....