تاریخ انتشار : شنبه 5 تیر 1400 - 14:09
کد خبر : 51423

دوج‌کوین، پیشتاز بازار ارزهای دیجیتالی

دوج‌کوین، پیشتاز بازار ارزهای دیجیتالی

بیت‌کوین به سختی توانست مسیر صعودی روزهای قبل خود را ادامه دهد.ژاپن که یکی از دولت‌های سختگیر در رابطه با ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رود، در یک تغییر موضع آشکار اجازه فعالیت به یک صرافی ارزهای دیجیتالی امریکایی را داده است که این مساله خبر خوبی برای بازار آن هم در زمانی که همسایه این

بیت‌کوین به سختی توانست مسیر صعودی روزهای قبل خود را ادامه دهد.ژاپن که یکی از دولت‌های سختگیر در رابطه با ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رود، در یک تغییر موضع آشکار اجازه فعالیت به یک صرافی ارزهای دیجیتالی امریکایی را داده است که این مساله خبر خوبی برای بازار آن هم در زمانی که همسایه این کشور یعنی چین در حال تنگ‌تر کردن عرصه بر روی فعالان ارز دیجیتالی است، محسوب می‌شود. صرافی کوین بیس که این مجوز را به دست آورده، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در امریکاست.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  جدال بین خریداران و فروشندگان بیت‌کوین در سطح ۳۰ هزار دلاری به‌شدت بالا گرفته است، چرا که کانال ۳۰ هزار دلاری مرز روانی بسیار مهمی محسوب می‌شود و شکسته شدن آن بیت‌کوین را به سمت ۲۰ هزار دلار سوق خواهد داد. یک ماه اخیر به عنوان بدترین دوره ارزهای دیجیتالی در پنج سال اخیر عمل کرد اما برخی از معامله گران امیدوارند در روزهای باقی مانده از ماه ژوئن این روند تغییر پیدا کند.

در ادامه اتخاذ رویکرد سخت مقابل ارزهای دیجیتالی این‌بار بانک مرکزی روسیه نسبت به آنها جبهه گرفته است. الویرا نابیولینا- رییس بانک مرکزی روسیه- با اشاره به نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتالی در ماه‌های اخیر گفته است که این ارزها خطرناک‌ترین جا برای سرمایه‌گذاری هستند و توصیه بانک مرکزی به مردم این است که اصلا در این بازار سرمایه‌گذاری نکنند.مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۳۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۳۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

دوج‌کوین بیشترین تقویت ارزش را به نسبت سایر ارزهای مهم بازار داشت.پس از هفت ریزش متوالی، سرانجام ترمز ریزش قیمت‌ها از روز چهارشنبه کشیده شد و قیمت‌ها رفته رفته از کف دو ماهه خود فاصله گرفتند.در این بین، ارز محبوب دوج کوین به لطف اعلام خبر حمایت دارندگان بزرگ این ارز از آن و افزایش تقاضای خرید در بین معامله گران خرد بیشترین رشد قیمتی را به نسبت سایر ارزها به ثبت رساند.بسیاری از نهنگ‌های دوج اعلام کرده‌اند با وجود ریزش شدید اخیر این رمزارز قصد فروش دارایی خود را ندارند. جدال بین خریداران و فروشندگان بیت‌کوین در سطح ۳۰ هزار دلاری به‌شدت بالا گرفته است، چرا که کانال ۳۰ هزار دلاری مرز روانی بسیار مهمی محسوب می‌شود و شکسته شدن آن بیت‌کوین را به سمت ۲۰ هزار دلار سوق خواهد داد.

یک ماه اخیر به عنوان بدترین دوره ارزهای دیجیتالی در پنج سال اخیر عمل کرد اما برخی از معامله گران امیدوارند در روزهای باقی مانده از ماه ژوئن این روند تغییر پیدا کند.در ادامه اتخاذ رویکرد سخت مقابل ارزهای دیجیتالی این‌بار بانک مرکزی روسیه نسبت به آنها جبهه گرفته است. الویرا نابیولینا- رییس بانک مرکزی روسیه- با اشاره به نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتالی در ماه‌های اخیر گفته است که این ارزها خطرناک‌ترین جا برای سرمایه‌گذاری هستند و توصیه بانک مرکزی به مردم این است که اصلا در این بازار سرمایه‌گذاری نکنند.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.- بیت کوین قیمت: ۳۳ هزار و ۲۹۳ دلارتغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۴۹ درصد افزایش تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۵۴ درصد کاهش – اتریوم‌قیمت: ۱۹۵۵.۰۱ دلار- تترقیمت: ۱.۰۰ دلار- بایننس کوین قیمت: ۲۸۹.۹۶ دلار- کاردانوقیمت: ۱.۲۳ دلار- دوج کوین قیمت: ۰.۲۲۴ دلار ریپل‌قیمت: ۰.۶۱۸ دلار – یو اس دی کوین قیمت: ۱.۰۰ دلار- پولکا دوت قیمت: ۱۵.۶۲ دلار – یونی سواپ قیمت: ۱۷.۵۲ دلار

     یورو دیجیتالی در راه است

عضو هیات‌مدیره بانک مرکزی اروپا از آمادگی‌های اولیه برای راه‌اندازی یورو دیجیتالی خبر داد. به گزارش اسپوتنیک، با افزایش روزافزون محبوبیت ارزهای دیجیتالی در بین معامله گران و مردم عادی، بسیاری از بانک‌های مرکزی به فکر مدیریت اوضاع و عرضه ارزهای دیجیتالی رسمی افتاده‌اند تا از وقوع نوسانات شدید در بازارهای مالی جلوگیری کنند.پس از چندین موضع‌گیری تند مقامات بانک مرکزی اروپا در خصوص ارزهای دیجیتالی فعلی از جمله بیت‌کوین، حالا یکی از مدیران ارشد این نهاد با حمایت از ایده کلی ارزهای دیجیتالی از برنامه‌ریزی برای عرضه ارز دیجیتالی یورو خبر داده است.

فابیو پانه تا- عضو هیات‌مدیره بانک مرکزی اروپا- رونمایی از یورو دیجیتال را به نفع دولت‌ها و مصرف‌کنندگان دانسته و افزوده است این ارز قادر خواهد بود تا بهتر از هر ارز دیجیتالی دیگری از منافع شهروندان محافظت کند.او با طعنه به بیت‌کوین گفته است که یورو دیجیتال دارای پشتوانه واقعی خواهد بود و ارزش آن نیز تقریبا ثابت باقی می‌ماند.این مدیر بانکی ایتالیایی، ورود بانک‌های مرکزی به عرصه ارزهای دیجیتالی را به منظور مدیریت شرایط و حفاظت از حریم شخصی کاربران ضروری دانست و افزود: اینکه سرمایه مردم در اختیار شرکت‌های خصوصی یا اشخاص دیگر بیفتد یک مساله خطرناک است که ریسک‌های قابل توجهی را در پی دارد.

برخلاف ارزهای دیجیتالی فعلی که امکان ناشناس باقی ماندن معامله گران را می‌دهند، یورو دیجیتالی به مقامات امنیتی و بانکی اجازه رصد تراکنش‌ها را می‌دهد و به گفته پانه تا، تنها تراکنش‌هایی که مبلغ آنها تا ۷۰ یا ۱۰۰ یورو باشد نیاز به شناسایی معامله‌گران را نخواهند داشت. هدف اصلی از شناسایی معامله‌گران هم مقابله با فعالیت‌های مجرمانه و پولشویی عنوان شده است. پیش از این پانه تا با انتقاد از مصرف بالای انرژی در جهان برای استخراج ارزهای دیجیتالی گفته بود که رمزارزها به یک تهدید واقعی برای تحقق اهداف توسعه پایدار تبدیل شده‌اند.این اقتصاددان ایتالیایی با بیان اینکه انرژی مصرف شده برای استخراج رمزارزها میزان قابل توجهی است، افزود: تمام تلاش اتحادیه اروپا این بوده که تولید کربن دی اکسید را کاهش دهد اما شاهدیم با وجود همه‌گیری کرونا، شاهد کاهش چشمگیر تولید کربن دی اکسید نبوده‌ایم که یکی از دلایل اصلی آن همین استخراج ارزهای دیجیتالی است.

    کوچ ماینرها از چین

در نتیجه سختگیری‌های دولت چین بر روی فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها، اکنون بسیاری از فعالان چینی در حال مهاجرت به مقاصد جدیدی از جمله قزاقستان و حتی امریکا هستند. کریس ژو- یک استخراج‌کننده رمزارزها در چین که در استان شمال غربی ژین جیانگ به استخراج می‌پرداخت، پس از دریافت دستور مقامات استانی مبنی بر ممنوعیت استخراج رمزارزها تصمیم گرفت به استان سیچوان برود اما کمی بعد از آن، استان جدید نیز با اتخاذ رویکرد مشابه از وی خواست تا فعالیت‌هایش را متوقف کند.

ژو با بیان اینکه در نتیجه این ممنوعیت‌ها تاکنون میلیون‌ها دلار ضرر کرده است، گفت: داریم به این مساله فکر ‌کنیم که به کشور دیگری برویم تا فعالیت‌های‌مان را از سر بگیریم.  در نتیجه سختگیری‌های دولت چین بر روی فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها، اکنون بسیاری از فعالان چینی در حال مهاجرت به مقاصد جدیدی از جمله قزاقستان و حتی امریکا هستند. چین اصی‌ترین کانون استخراج رمزارزها در جهان محسوب می‌شود اما به نظر می‌رسد شاهد یک انتقال مرکز از چین به دیگر کشورها در آینده خواهیم بود.با وجود اینکه قانون ممنوعیت فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها چیز جدیدی نیست و در سال ۲۰۱۷ تصویب شد اما اجرایی نشدن آن باعث شده بود تا استخراج‌کنندگان چینی به تنهایی حدود ۸۰ درصد کل استخراج‌ها در جهان را انجام دهند.

با ممنوعیت‌های اعمالی، حدود ۹۰ درصد ظرفیت استخراج بیت‌کوین در چین فعلا فعالیتی ندارد و ژو تخمین می‌زند بین ۱۰ تا ۲۰ درصد استخراج‌کنندگان چینی تاکنون به خارج مهاجرت کرده باشند یا در حال ارزیابی این مساله باشند. یک استخراج‌کننده چینی که در قزاقستان فعالیت دارد نیز در همین رابطه گفت: استخراج‌کنندگان چینی دوست ندارند به کشور دیگری بروند اما در حال حاضر راه دیگری وجود ندارد. طبق تخمین صورت گرفته توسط دانشگاه کمبریج، استخراج‌کنندگان چینی رمزارزها به تنهایی ۰.۶ درصد از کل برق تولیدی جهان را مصرف می‌کنند.

     اقدامات چین علیه رمزارزها

یک روز پس از اقدام بانک مرکزی چین علیه ارزهای دیجیتال، قیمت بیت کوین در جلسه معاملاتی روز سه شنبه شاهد نوسان شدیدی بود و به پایین‌ترین سطح خود طی پنج ماه اخیر یعنی زیر ۳۰ هزار دلار رسید.یک روز پس از اقدام بانک مرکزی چین علیه ارزهای دیجیتال، قیمت بیت کوین در جلسه معاملاتی روز سه شنبه شاهد نوسان شدیدی بود و به پایین‌ترین سطح خود طی پنج ماه اخیر یعنی زیر ۳۰ هزار دلار رسید.به گفته تحلیلگران بازار رمز ارز، چشم‌انداز موجود برای قیمت بیت کوین همچنان نزولی است.بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده در جهان به ۲۸۶۰۰ دلار کاهش یافت که کمترین میزان آن از اوایل ژانویه است. نهایتاً این ارز ۳٫۷ درصد رشد کرد و به ۳۲۸۰۲ دلار رسید که نشان می‌دهد هنوز نسبت به اوایل سال جاری میلادی حدود ۱۳ درصد بالاتر است.

سقوط زودهنگام بیت کوین نیز سکه‌های دیجیتال کوچک‌تر مانند اتر را تحت تاثیر منفی قرار داد.بیت کوین روز دوشنبه ۱۱ درصد سقوط کرده بود که بزرگ‌ترین افت یک روزه طی بیش از یک ماه محسوب می‌شود. این ارز دیجیتال از زمان رسیدن به بالاترین رقم خود یعنی ۶۵۰۰۰ دلار در اواسط ماه آوریل ضرر تقریبا ۵۶ درصدی را ثبت کرده است.فروش گسترده این رمز ارز پیش از این به دلیل اقدام بانک مرکزی چین شروع شده بود.این بانک در آخرین اقدام خود برای افزایش محدودیت‌های موجود در این بخش، از بزرگ‌ترین بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت چین خواسته است تا سختگیری بیشتری نسبت به معاملات ارزهای رمزنگاری شده داشته باشند.اقبال گاندام، معاون رییس معاملات شرکت لِجِر Ledger، یک شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال، گفت: اساس دنیای دارایی‌های رمز ارز تغییر نکرده است و این اصلاح قیمت دیر یا زود اتفاق می‌افتاد.

پس از بیانیه روز دوشنبه بانک مرکزی چین، بانک‌هایی از جمله بانک کشاورزی چین و پلت فرم پرداخت گروه آنت یعنی «علی پی» Alipay گفتند که برای از بین بردن معاملات ارز دیجیتال نظارت خود را افزایش می‌دهند.بر اساس این گزارش، چشم‌انداز نمودار قیمت بیت‌کوین پس از سقوط به ۳۰۳۹۳ دلار، تاریک‌تر شده است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....