تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 12:14
کد خبر : 84793

دهن کجی بازار به دستور کاهش قیمت‌ها

دهن کجی بازار به دستور کاهش قیمت‌ها

رییس سازمان حمایت با اعلام اینکه ۵۰ قلم کالا مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی است، عنوان کرده که افزایش قیمت در کالاها غیرقانونی است و تولیدکنندگان برای هرگونه تغییر نرخ باید مراحل قانونی را طی کنند. عباس تابش پیش‌تر دراظهارات جنجالی‌اش گفته بود که قیمت‌ها باید همین امشب به قیمت سال ۱۴۰۰ بر گردد. این درحالی است

رییس سازمان حمایت با اعلام اینکه ۵۰ قلم کالا مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی است، عنوان کرده که افزایش قیمت در کالاها غیرقانونی است و تولیدکنندگان برای هرگونه تغییر نرخ باید مراحل قانونی را طی کنند. عباس تابش پیش‌تر دراظهارات جنجالی‌اش گفته بود که قیمت‌ها باید همین امشب به قیمت سال ۱۴۰۰ بر گردد. این درحالی است که برخلاف گفته‌های معاون وزیر صنعت در برگرداندن قیمت‌ها به سال قبل، همچنان بازار با رشد قیمت‌ها در انواع کالاها روبه‌رو است به نحوی که مشاهدات نشان می‌دهد، به‌طور نمونه، رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی تن ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد قیمت داشته و چای ۵۰۰ گرمی از ۱۲۵ هزار تومان به ۱۴۵ هزار تومان رسیده است. علاوه بر این هر کیلو قند در عمده فروشی‌ها از ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان به قیمت ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در عمده فروشی‌ها رسیده است. البته تابش روز گذشته عنوان کرد: برداشتی که از صحبت‌های بنده شده به‌طور کلی غلط و اشتباه است و این صحبت‌ها، مبنی بر بازگشت یک شبه قیمت‌ها به روال سابق را تکذیب می‌کنم. در همین حال، مدیرکل بازرسی جهاد کشاورزی هم احتکار و دلال بازی را دلیل اصلی افزایش قیمت برنج ایرانی عنوان کرده و گفته است: با اجرای طرح تشدید مبارزه با احتکار برنج در سراسر کشور قیمت برنج را ظرف یک هفته به نرخ مصوب باز می‌گردانیم.!

   کدام کالاها مشمول  قیمت‌گذاری تثبیتی یا پیشینی هستند؟ 

براساس اعلام رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هرگونه افزایش قیمت خودسرانه غیرمنطقی است و از تولیدکنندگان انتظار می‌رود که مطابق مقررات تعیین شده اقدام کنند. افزایش قیمت کالاهایی که مشمول قیمت پیشینی هستند، بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار غیرقانونی است و اگر بدون مصوبه تنظیم بازار و بررسی کارشناسی اسناد، نسبت به افزایش قیمت این کالاها اقدام شده باشد باید آن را اصلاح و به قیمت‌های سال ۱۴۰۰ برگردانند.

تابش کالاهایی که مشمول قیمت پیشینی هستند را «لبنیات پر مصرف، شیرخام، حبوبات، گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، قند و شکر، کودهای شیمیایی پایه، روغن خام و تصفیه شده خوراکی، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دام و طیور، گندم، آرد، نان، برنج، رب گوجه فرنگی، کنسرو تن ماهی، دارو و مکمل‌های دام و طیور، ماکارانی، دارو و تجهیزات پزشکی، انواع خودرو، انواع شوینده، یخچال، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، کاغذ مطبوعات، چاپ و تحریر، روغن موتور، لاستیک خودرو، انواع پوشک و دستمال کاغذی، خدمات پزشکی، درمانی، تشخیصی و آزمایشگاهی، حمل و نقل بار و مسافردرون و برون شهری و عوارض جاده‌ای و بندری، اعلام کرد و هشدار داد که هیچ بهانه‌ای در افزایش قیمت این کالا پذیرفته شده نیست. تابش، روز گذشته نیز در حاشیه نشست قاچاق کالا در وزارت صمت نیز، در جمع خبرنگاران در اظهاراتی گفت: بر اساس قانون ۵۰ قلم کالا مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی یا پیشینی هستند و تولیدکنندگان این محصولات در صورتی که بخواهند نرخ‌ها را تغییر دهند، باید مراحل قانونی را طی کنند.

به گفته او، تولیدکنندگان باید مستندات خود را برای درخواست افزایش قیمت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارایه دهند تا بعد از بررسی و کارشناسی‌های لازم، نتایج برای ستاد تنظیم بازار ارسال تا در صورت تایید، ابلاغ شود.

تابش با اشاره به برخی آشفتگی‌ها در بازار خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌ها و صاحبان کالا بدون طی کردن این فرآیند، اقدام به افزایش قیمت کردند که پیشنهاد کرده‌ایم تا پیش از ورود تعزیرات برای برخورد با متخلفان، این افراد فرآیند قانونی افزایش نرخ‌ها را طی و از عمل خودسرانه اجتناب کنند.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه در صورت ارایه مستندات امکان افزایش قیمت و تایید نرخ‌ها وجود دارد، تاکید کرد: در هر شرایطی اجازه تغییر قیمت وجود ندارد، زیرا این ۵۰ قلم کالا نمی‌تواند در کشور با نرخ ناهمگن و متفاوت عرضه شوند.

وی با بیان اینکه کالاهای اساسی در سبد خانوار نقش مهمی دارند، گفت: در میان اقلام با قیمت‌گذاری تثبیتی هستند و ارتباطی بین نرخ ارز و قیمت این کالاها وجود ندارد.

    وزارت جهاد مقصر گرانی برنج است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  تابش با اشاره به تغییرات قیمت برنج، گفت: این محصول مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی است، اما متولی تولید، تامین و مدیریت این کالا وزارت جهاد کشاورزی است و با توجه به اعلام قیمت، برخورد با متخلفان در این حوزه با این وزارتخانه است. وی افزود: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نمی‌تواند در بخش کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی وارد شود، زیرا با حضور در این بخش با بازرسی وزارت جهاد کشاورزی تداخل ایجاد خواهد شد و امکان دارد بازار دچار مشکل شود. رییس سازمان حمایت همچنین با اشاره به خبرهای منتشر شده مبنی بر کاهش یک شبه قیمت‌ها، تصریح کرد: موضوعی از قول بنده در رسانه‌ها منتشر شد که منظور آن مشخص نیست، اما به‌طور کلی غلط و برداشت اشتباه بود. این صحبت‌ها، مبنی بر بازگشت یک‌شبه قیمت‌ها به روال سابق را تکذیب می‌کنم. اما آنچه که مشخص است، اینکه در حال حاضر برخلاف گفته‌های معاون وزیر صنعت در برگرداندن قیمت‌ها به ۱۴۰۰، همچنان بازار با رشد قیمت‌ها در انواع کالاها روبه رو است. به گزارش «خبرگزاری تسنیم»، مشاهدات نشان می‌دهد رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی تن ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد قیمت داشته و چای ۵۰۰ گرمی از ۱۲۵ هزار تومان به ۱۴۵ هزار تومان رسیده است. علاوه بر این هر کیلو قند در عمده فروشی‌ها از ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان به قیمت ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در عمده فروشی‌ها رسیده است. البته هر کیلو قند در نهایت با قیمت ۳۲ تا ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

از میان کالاهای اساسی موجود در بازار فقط قیمت تخم مرغ در فروردین ماه سال جاری شاهد کاهش قیمت بوده است. بر همین اساس هر کارتن تخم مرغ از ۳۲۰ هزار تومان به ۲۲۰هزار تومان در عمده فروشی‌ها رسیده است. علاوه بر این در بعضی از کالاها مانند بیسکویت نیز هر بسته ساقه طلایی از ۷۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰۰ تومان رسیده است. هر کارتن پفک هم از ۸۰ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت برنج، شکر و گوجه فرنگی هم طی روزهای گذشته بدون ضابطه بالا رفته است.

    دلیل گرانی برنج چیست؟ 

برنج ایرانی که این روزها مرز ۱۰۰ هزار تومان را در بازار رد کرده است، واکنش متولیان را در پی داشت. به‌طوری‌که مسعود امراللهی مدیرکل بازرسی جهاد کشاورزی افزود: برنجی که هم‌اکنون در بازار موجود است کشت سال کشاورزان است و این افزایش قیمت غیرمنطقی است.

وی گفت: هم‌اکنون هیچ کمبودی در بازار برنج ایرانی وجود ندارد و نرخ‌های مصوب همان قیمت‌های قبلی است، به عنوان مثال برنج طارم درجه یک باید حداکثر کیلویی ۶۵ هزار تومان به فروش برسد. امراللهی علت افزایش قیمت برنج در بازار را احتکار دلالان با هدف افزایش قیمت پایه برنج در سال زراعی پیش رو عنوان کرد. وی تصریح کرد: طرح تشدید مبارزه با احتکار برنج در سراسر کشور کلید خورده و با محتکران برخورد جدی می‌شود و از مردم هم می‌خواهیم گزارشات خود مبنی بر احتکار برنج را با بازرسی جهاد در میان بگذارند. امراللهی افزود: با اجرای این طرح قیمت برنج را ظرف یک هفته به قیمت مصوب باز می‌گردانیم.

سید اسماعیل یزدان‌پناه هم روز گذشته در پیام ویدیویی درباره التهاب قیمت برنج در سطح کشور و نگرانی مردم از این وضعیت اظهار داشت: برنج ایرانی به اندازه کافی در انبارهای مرکز تجارت و پایانه برنج آمل موجود است و قیمت واقعی آن کیلویی ۶۵ هزار تومان است. مدیرعامل مرکز تجارت بین‌الملل و پایانه صادرات برنج آمل افزود: این مرکز با میادین شهرداری تهران در ارتباط است و برنج‌های تنظیم بازار را عرضه کرده و می‌کند. یزدان پناه به مردم توصیه کرد: با توجه به اینکه به کشت جدید برنج نزدیک هستیم برنج‌های کهنه که ماندگاری کمتری دارد را خریداری نکنند و به جای آن برنج جدید را با قیمت‌های مناسبی تهیه کنند، زیرا به‌طور قطع التهاب بازار به این شکل نخواهد بود. وی گفت: به‌طور قطع ما در روزهای آتی شاهد تثبیت بازار و کاهش قیمت برنج خواهیم شد.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، از آغاز توزیع شکر یارانه‌ای از امروز در بازار با نرخ ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومانی خبر داده است. قاسمعلی حسنی با بیان اینکه مدتی است قیمت شکر در بازار سیر صعودی دارد و هم‌اکنون تا ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم به فروش می‌رسد، افزود: وزارت جهاد کشاورزی در طرحی با عنوان طرح رمضان، از فردا دوشنبه شکر دولتی با قیمت هر کیلو ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان را در مراکز خرید و فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌کند. در حال حاضر هر کیلو قند از ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان در هفته گذشته به قیمت ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان در عمده‌فروشی‌ها رسیده است. شکر نیز از ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که قیمت‌های عنوان شده در سطح عمده فروشی‌هاست و در نهایت هر کیلو قند با قیمت ۳۲ تا ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. در بخش شکر هم فروش کاهش یافته وفروشندگان ترجیح می‌دهند برای سود بیشتر کالا را در انبارها نگهداری کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....