تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 شهریور 1400 - 11:41
کد خبر : 60929

دلار سرگردان؛ بورس به دنبال دلار

دلار سرگردان؛ بورس به دنبال دلار

غلبه افت قیمت ارز بر سیگنال‌های بنیادی سهام بازار سهام دیروز کار خود را تحت فشار فروش آغاز کرد و به سرعت منفی شد. این اتفاق در پی سیگنال‌های مثبتی از برجام بود که شب قبل و ابتدای صبح منتشر شده بود. در دومین ساعت معاملات، خریداران اندکی فعال‌تر شدند و شاخص‌ها تا حدی در

غلبه افت قیمت ارز بر سیگنال‌های بنیادی سهام

بازار سهام دیروز کار خود را تحت فشار فروش آغاز کرد و به سرعت منفی شد. این اتفاق در پی سیگنال‌های مثبتی از برجام بود که شب قبل و ابتدای صبح منتشر شده بود. در دومین ساعت معاملات، خریداران اندکی فعال‌تر شدند و شاخص‌ها تا حدی در روند صعودی قرار گرفته بودند که بازار ارز شروع به کار کرد و دلار با افت یک درصدی نسبت به روز قبل کار خود را آغاز کرد. همین اتفاق هم باعث شد تا دوباره فشار فروش افزایش یابد و در نهایت شاخص کل با افت ۸۷۰۰ واحدی (معادل ۰.۶ درصد) مواجه شد و شاخص هم‌وزن هم با عقب‌نشینی ۰.۳ درصدی مواجه شد.

چنین اتفاقاتی در شرایطی بود که روز گذشته چندین خبر مثبت بورسی منتشر شده بود. ابتدا فاطمی امین از عرضه تمام کالاها در بورس و حذف رانت و قیمت‌گذاری حمایت کرده بود و سپس وزیر بهداشت هم از حذف قطعی ارز رانتی ۴۲۰۰ تومان صحبت کرده بود. در نهایت هم عضو کمیسیون صنایع مجلس از طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا گفته بود. اما تمام این اخبار زیر سایه افت قیمت دلار گم شدند و بازار به مدار نزولی رفت.

به این ترتیب دیروز هم شاهد بودیم که بورس به طور یک به یکی به دلار وابسته شده و مانند روزهای قبل هم‌مسیر نوسانات دلار شده است. این در شرایطی است که خود بازار ارز هم به شدت بی‌ثبات شده و مدام در کانال ۲۷ هزار تومانی در حال نوسان است.

6e7c4f55 e62d 43ea ab38 102141e5a6f6 ThuSep162021 اقتصاددان نوشته

چرخش بانک‌ها به مدار منفی

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،     از اتفاقات عجیب بازار سهام دیروز این بود که با وجود اخبار برجامی که در نگاه اول باید محرکی برای صنعت بانکی باشد، شاهد منفی شدن این گروه بودیم. به نظر می‌رسد دو عامل می‌تواند در رشد این دسته از نمادها اثرگذار باشد؛ عامل اول برجام است که منجر به آزادسازی دارایی‌های ارزی آن‌ها می‌شود و عامل دوم هم تورم است که باعث گران شدن دارایی‌های ملکی بانک‌ها می‌شود.

حال به نظر می‌رسد در مدت اخیر که سیگنال‌های برجامی کمتری به گوش می‌رسید، محرک بانک‌ها برای صعود فضای تورمی کشور بود. به طوری که روز سه‌شنبه هم در پی انتشار لیست املاک بانک ملت، سهام این بانک به همراه وبصادر و وتجارت تا صف خرید هم پیش رفتند.

حال به نظر می‌رسد علت منفی شدن بانک‌ها در روز انتشار چندین خبر برجامی، این است که سهامداران به این نتیجه رسیدند که رشد تورمی بانک‌ها بیشتر از رشد آن‌ها در صورت احیای برجام بوده است و به همین دلیل هم در سمت فروش فعال‌تر شده‌اند.

249c34d2 6f8a 49c6 8cb7 5a64715461fa ThuSep162021 اقتصاددان نوشته

بازار به روایت آمار

در پایان بازار دیروز ۶۳ درصد نمادها در مدار منفی معاملات بودند که از این میان ۱۰ واحد درصد نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۳۳۴ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مثبت بورس هم ۱۴ درصد نمادها صف خریدهایی به ارزش ۱۲۲۰ میلیارد تومان را تجربه می‌کردند که از این میان هم ۷۴۵ میلیارد تومان سهم صف خریدهای دو‌نماد تازه‌وارد فجهان و کیمیاتک بود.

ارزش معاملات خرد در بازار دیروز دوباره کاهش پیدا کرد و به تنها ۶۰۰۰ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع شیمیایی‌ها، فلزات و خودروسازان و در بین نمادها هم پالایشی یکم، دارا یکم و برکت بیشتر از همه معامله شدند.

حقیقی‌ها در بازار دیروز باز هم در سمت فروش فعال شدند و خروج پول ۴۳۰ میلیارد تومانی را رقم زدند. در حالی که در صنعت خاصی خریدار نبودند، بیشترین ورود پول را به نمادهای خمحور و چکاوه داشتند. بیشترین خروج پول حقیقی هم از صنایع فلزات، شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها و نمادهای فارس، فولاد و شپنا بود.

f6cc963d 1d3c 466f abca ec894b16a127 ThuSep162021 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....