تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردین 1400 - 11:11
کد خبر : 41720

دلار در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفت

دلار در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفت

در بازار ارز و طلا تحولات بازار در روزهای اخیر حکایت از کاهش اندک قیمت‌ها دارد و فعالان بازار می‌گویند که به دنبال مذاکرات کشورهای اروپایی در هفته جاری و روز سه‌شنبه، بازار منتظر کاهش قیمت‌هاست و به نظر می‌رسد که به دنبال مذاکرات کشورهای اروپایی، قیمت طلا و ارز در اردیبهشت ماه کاهش خواهد

در بازار ارز و طلا تحولات بازار در روزهای اخیر حکایت از کاهش اندک قیمت‌ها دارد و فعالان بازار می‌گویند که به دنبال مذاکرات کشورهای اروپایی در هفته جاری و روز سه‌شنبه، بازار منتظر کاهش قیمت‌هاست و به نظر می‌رسد که به دنبال مذاکرات کشورهای اروپایی، قیمت طلا و ارز در اردیبهشت ماه کاهش خواهد یافت اما در عین حال برخی صاحب نظران معتقدند که اگر طرفین در مورد رفع تحریم‌ها و بازگشت امریکا به برجام به توافق نرسند، قیمت ارز می‌تواند با یک شیب ملایم افزایش یافته یا در قیمت فعلی تثبیت شود. اما اگر امریکا به برجام برگردد و تحریم‌ها لغو شود، قیمت دلار تا ۲۰ هزار تومان و کمتر از آن کاهش خواهد یافت. 

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، قیمت دلار که در تعطیلات دو هفته اول به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شده بود، روز شنبه و یکشنبه در کانال ۲۴ هزار تومان قرار گرفت و بار دیگر روز دوشنبه به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شد و با نرخ ۲۵۰۵۰تومان معامله شد.  قیمت اونس جهانی نیز ۱۷۲۶ دلار اعلام شده و به دنبال آن مظنه مثقال طلای آبشده یا ۱۷ عیار به ۴ میلیون و ۵۹۷ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱ میلیون و ۶۱هزار، سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار، سکه طرح قدیم ۱۰٫۵ میلیون، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار، ربع سکه ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰هزار تومان داد و ستد شد.  نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش اندک قیمت سکه و افزایش قیمت دلار طی ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در بازار خبر داد. محمد کشتی آرای با بیان اینکه اونس جهانی با قیمت ۱۷۲۶ دلار عرضه شده است افزود: هم اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۰میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۱۵۰ هزارتومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز و طلای جهانی سبب افت قیمت طلا شده است گفت: امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۵۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

    دلار رشد کرد

در ساعات صبح دوشنبه، قیمت دلار ۲۴ هزار و ۹۲۰ تومان، قیمت یورو ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان و درهم امارات ۶ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شد. با افزایش قیمت دلار به ۲۴ هزار و ۹۲۰ تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۵ هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۴۱۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. قیمت طلا و سکه طرح جدید نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ سکه در روزهای گذشته در کانال ۱۱میلیون تومان در نوسان بود ولی با پایان رسمی تعطیلات نوروزی بار دیگر قیمت‌ها در این بازار نزولی شد و سکه نیز به کانال ۱۰ میلیونی بازگشت. از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز ۲۶ هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و … باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. کاهش قیمت ارز در دو روز ابتدایی هفته با مقاومت عده‌ای از بازاری‌ها همراه شده و همین امر نیز سبب تغییر مسیر قیمت‌ها در بازار ارز شده است؛ قیمت دلار که تا ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافته بود صبح دیروز با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و … قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشمگیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال ۲۳-۲۲ هزار تومان جا خوش می‌کند. در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۴۴۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۹۶۵ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۳ تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

    تداوم روند نزولی دلار و یورو در صرافی‌های  مجاز

قیمت ارز نیز با افزایش روبرو شد. قیمت دلار ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان و هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شده است. بازار ارز در دومین روز هفته نیز شاهد کاهش شاخص ارزی بوده است. روندی که نشان از کاهش انتظارات تورمی و حضور پُرقدرت بازارساز برای تامین نیازهای واقعی ارزی است. بر این اساس در معاملات روز یکشنبه پانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ بازار ارز، هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۷۸۸ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت ۲۴۲۶۹ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این رقم نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۱۹۷ تومان و نسبت به پایان هفته قبل، ۹۳۶ تومان ارزان‌تر شده است. عقب گردی که بیانگر افت دو کاناله دلار امریکا در میانه فروردین ماه است. همچنین در این صرافی‌ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۷۷۲۱ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل با افت ۳۰۲ تومانی نسبت به روز شنبه، به قیمت ۲۸۲۸۱ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. یورو نیز نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل، ۱۲۱۰ تومان ارزان‌تر شده است.

    پیش‌بینی بانک امریکایی از قیمت بیت‌کوین

به گفته تحلیلگران بانک جی پی مورگان امریکا، قیمت بیت کوین از نظر فنی برای مطابقت با کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طلا باید به ۱۳۰ هزار دلار افزایش یابد.

به گزارش «نزدک» امریکا، بانک جی پی مورگانJPMorgan در یادداشت خود که برای مشتریان این بانک به صورت ایمیل ارسال شد، کاهش نوسان بیت کوین را نکته مثبتی برای علاقه موسسات به این دارایی ذکر کرد. در مقاله‌ای که توسط بلومبرگ منتشر شد و این یادداشت را پوشش می‌داد، استراتژیست‌هایی از جمله نیکولاس پانیگیرتزوگلو از بانک جی پی مورگان نوشتند: نشانه‌های کم شدن نوسانات بیت کوین دلگرم کننده است… به نظر ما، عادی شدن نوسانات بیت کوین از اکنون احتمالاً به تقویت مجدد منافع نهادها کمک می‌کند. بر اساس کاهش نوسانات بیت کوین در دوره طولانی مدت، این استراتژیست‌ها پیش‌بینی خود را برای قیمت بیت کوین به منظور همسان‌سازی با سرمایه‌گذاری بازار خصوصی در طلا اصلاح کردند. به گفته این استراتژیست‌ها، با توجه به مقیاس بزرگ سرمایه‌گذاری در طلا، هرگونه خروج سرمایه‌گذاران از بازار طلا به عنوان ارز جایگزین به معنای روند صعودی قیمت بیت کوین در بلندمدت است.

در یادداشت بانک جی پی مورگان آمده است: قیمت بیت کوین از نظر فنی برای مطابقت با کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طلا باید به ۱۳۰ هزار دلار افزایش یابد.در یک سال برجسته برای بیت کوین، حمایت مداوم از سوی موسسات مالی بسیار چشمگیر بوده است. موسسات گلدمن ساکس و مورگان استنلی هر دو محصولاتی را در این راستا ارایه کرده‌اند. قیمت هر اونس طلا نیز با ۰.۰۷درصد کاهش به ۱۷۲۷دلار و ۶۸ سنت رسید. در حالی که سوددهی اوراق قرضه خزانه‌داری امریکا افزایش یافته و پس از انتشار آمارهای فراتر از حدانتظار از بازار کار این کشور شاخص‌ها در بورس‌های جهان تقویت شده است، قیمت طلا  دیروز شاهد کاهش بود.  براساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰٫۰۷ درصد کاهش به ۱۷۲۷ دلار و ۶۸ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی دیروز نیز با ۰٫۱۴درصد کاهش به ۱۷۲۶ دلار رسید.مارگارت یانگ تحلیلگر موسسه دیلی اف ایکس در این باره گفت: «انتشار آمارهای قوی از بازار کار امریکا سبب تقویت دلار و سوددهی بیشتر اوراق خزانه داری این کشور شده است و این عوامل تاثیر منفی بر قیمت طلا داشته است. من فکر می‌کنم روند اصلی حرکت طلا در حال حاضر کاهشی است.» وی افزود: «رشد اقتصاد جهانی قطعا در حال مثبت شدن است. اما این رشد نامتوازن است به نفعی که رشد در امریکا بالا، اما در بخش‌هایی از اروپا ضعیف است.» با افزایش تعداد جمعیت واکسینه شده و اقدامات محرک اقتصادی دولت، اقتصاد امریکا در ماه مارس بیشترین تعداد فرصت‌های شغلی ۷ ماه اخیر را ایجاد کرده است. این وضعیت سبب شده تا شاخص‌ها در بازارهای بورس جهان به بالاترین رقم‌های طی بیش از یک ماه گذشته برسد. در عین حال سوددهی اوراق قرضه خزانه‌داری امریکا در نزدیکی بالاترین رقم ۱۴ ماه گذشته تثبیت شده است.اما ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب، در آستانه انتشار عملکرد بخش خدمات امریکا تغییر محسوسی نداشته است. اعلام طرح ۲ تریلیون دلاری دولت بایدن برای بازسازی زیرساخت‌های امریکا که می‌تواند سبب ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر شود، نگرانی‌هایی را در مورد افزایش نرخ تورم به دنبال داشته است. هرچند در وضعیت عادی رشد تورم می‌تواند به بالا رفتن قیمت طلا منجر شود، اما بالا رفتن همزمان سود اوراق قرضه، هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بالا برده است.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....