تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آذر 1400 - 20:34
کد خبر : 68455

دلار در انتظار احیای برجام؟

دلار در انتظار احیای برجام؟

نرخ دلار طی معاملات این هفته وارد کانال ۲۹ هزار تومانی شد. کمتر از یک هفته مانده به شروع دور جدید مذاکرات وین برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها رشد این‌چنینی نرخ دلار تعجب بسیاری را برانگیخته است. آیا بازار به پیشواز اخبار احتمالی از دور جدید مذاکرات رفته است. برخی به توقف ۵ ماهه

نرخ دلار طی معاملات این هفته وارد کانال ۲۹ هزار تومانی شد. کمتر از یک هفته مانده به شروع دور جدید مذاکرات وین برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها رشد این‌چنینی نرخ دلار تعجب بسیاری را برانگیخته است. آیا بازار به پیشواز اخبار احتمالی از دور جدید مذاکرات رفته است. برخی به توقف ۵ ماهه مذاکرات اشاره می‌کنند و نسبت به حصول توافق حتی موقت در کوتاه‌مدت امیدوار نیستند و عده‌ای دیگر اما بر اجبار طرفین برای احیای برجام تاکید می‌کنند.

 از میانه هفته آینده دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین آغاز می‌شود. این مذاکرات پس از ۵ ماه توقف از سر گرفته می‌شود. علت توقف مذاکرات تغییر دولت در ایران و چینش تیم جدید برای ادامه مذاکرات مطرح می‌شود.

ایران متضرر اصلی توقف مذاکرات؟

توقف مذاکرات از جنبه‌های مختلف میان تحلیلگران بررسی می‌شود. وقفه طولانی‌مدت از نگاه عده‌ای تنها فرصت‌سوزی طرفین برای انجام مذاکرات بود. به گفته این افراد اگر در آخرین مذاکرات (دور ششم نشست وین) توافقی انجام شده بود ایران طی این مدت می‌توانست به حدود ۱۰ میلیارد دلار پول نفت دست پیدا کند و علاوه بر این نرخ تورم این‌چنین در این ماه‌ها اوج نمی‌گرفت و قیمت دلار نیز با احتمال زیاد در نیمه پایینی کانال ۲۰ هزار تومان قرار داشت. اما حالا دلار در ۲۹ هزار تومان قرار گرفته است و نگاه‌ها به ۳۰ هزار تومان دوخته شده است. « بورسان »‌ در گزارش با عنوان « اخطار دلار به دولت رئیسی » نسبت به رشد پرشتاب دلار و انتظارات شکل‌گرفته میان فعالان اقتصادی هشدار داده بود.

امروز به نظر می‌رسد که بازارساز دست به کار شده است و در تلاش برای بازگرداندن دلار به سطوح قبلی است وتا لحظه تنظیم این گزارش قیمت دلار درکف کانال ۲۹ هزار تومانی معامله می‌شد.

اما در خصوص توقف مذاکرات عده‌ای دیگر به قوی‌تر شدن اهرم ایران برای مذاکرات پیش رو اشاره می‌کنند. بر این اساس عنوان می‌شود که این موضوع باعث می‌شود که ایران بتواند امتیازات بیشتری را در مذاکرات آتی درخواست کند و شانس خود برای گرفتن تضمین بقای برجام از کنگره آمریکا را امتحان کند.

ابهام در نشست نخست وین

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  به هر حال پس از این توقف طولانی‌مدت حصول توافق در همان نشست نخست آن هم سر آن‌چه ایران ۵ ماه قبل می‌توانست داشته باشد خیلی عجیب به نظر می‌رسد. اگر بنا باشد ایران با همان شرایط مذاکرات دور قبل (خردادماه) سر احیای برجام توافق کند پس دلیل این توقف ۵ ماهه چه بود؟ برخی عوامل سیاسی داخلی را در ایجاد چنین وقفه‌ای بی‌تاثیر نمی‌دانند و بر این اساس وقوع چنین رخدادی (موافقت ایران با احیای برجام با همان شرایط ۵ ماه قبل) را چندان دور از ذهن نمی‌دانند.

برخی اما به یکپارچگی نظام در سیاست خارجی اشاره می‌کنند و با رد کردن چنین سناریویی عنوان می‌دارند که ایران برای گرفتن امتیاز بیشتر وارد نشست وین می‌شود و در تلاش خواهد بود از هزینه‌ای که در این ۵ ماه متحمل شده است حداقل استفاده را کند. به این ترتیب احتمالا خواهان ضمانت بقای برجام و عدم تکرار خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام خواهد بود. همین موضوع نیز بار دیگر مسیر مذاکرات را طولانی‌تر می‌کند.

در این میان اما فشار اقتصادی داخلی و نیاز اساسی به خروج ایران از وضعیت تحریمی و از طرفی پیشرفت در غنی‌سازی برای طرف مقابل الزام حصول توافق را همچنان نگه داشته است. در چنین ابهامی باید منتظر آغاز دور جدید نشست وین بود.

قیمت دلار به پیشواز وین رفت؟

در همین شرایط عده‌ای از تحلیلگران رشد پرشتاب دلار در روزهای گذشته را نشانه‌ای از احتمال بی‌نتیجه بودن نشست نخست وین می‌دانند و بر این اساس صعود قیمت دلار را پیش‌خور کردن شوک احتمالی ناشی از این موضوع مطرح می‌کنند. در این میان اما باید توجه داشت که از چند هفته قبل انتظار رشد پرشتاب دلار و نزدیک شدن به کانال ۳۰ هزار تومان وجود داشت و « بورسان »‌نیز در گزارش‌های مختلف خود به وضعیت اقتصاد کلان و اثر آن بر التهاب بازار ارز اشاره کرده بود.

در گزارش با عنوان « پیام جهش نقدینگی شهریور برای دلار و بورس‌» به این موضوع اشاره شده بود که با وضعیت کنونی متغیرهای پولی و رشد چشم‌گیر نقدینگی در ماه پایانی تابستان فضا برای کاهش ارزش ریال آماده است و گذر زمان در چنین وضعیت اقتصادی می‌تواند شدت رشد نرخ دلار و تورم را تشدید کند. بر این اساس برخی التهاب کنونی نرخ دلار را ناشی از واقعیت‌های اقتصادی و بی‌ربط به مذاکرات آتی می‌دانند.

با این حال اگر امید سیاسی پررنگی وجود داشت طبیعتا دلار چنین رشد افسارگسیخته‌ای را تجربه نمی‌کرد. در چنین فضای مبهمی باید منتظر آغاز دور جدید مذاکرات وین بود. طبیعتا دلار حساسیت قابل توجهی به مذاکرات پیش رو نشان خواهد داد. نتیجه مثبت از مذاکرات پیش رو می‌تواند شوک منفی به دلار وارد کند و نرخ ارز را در مسیر نزولی قرار دهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....