تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1400 - 17:56
کد خبر : 54664

دلار بعد از بازگشایی بازار ارزان می‌ شود؟

دلار بعد از بازگشایی بازار ارزان می‌ شود؟

یک فعال بازار ارز با انتقاد از تاثیر تعطیلی بانک‌ها بر کاهش فعالیت صرافی‌های رسمی بیان کرد: این شرایط فرصت مناسبی برای جولان معامله‌گران غیررسمی و تشدید نوسان نرخ ارز فراهم می‌کند که البته امیدواریم با آغاز به کار فعالیت صرافی‌ها دلار مجددا در مسیر اصلاح قیمت قرار بگیرد. اقتصاددان؛ کامران سلطانی‌زاده با اشاره به

یک فعال بازار ارز با انتقاد از تاثیر تعطیلی بانک‌ها بر کاهش فعالیت صرافی‌های رسمی بیان کرد: این شرایط فرصت مناسبی برای جولان معامله‌گران غیررسمی و تشدید نوسان نرخ ارز فراهم می‌کند که البته امیدواریم با آغاز به کار فعالیت صرافی‌ها دلار مجددا در مسیر اصلاح قیمت قرار بگیرد.

اقتصاددان؛ کامران سلطانی‌زاده با اشاره به افزایش قیمت دلار در بازار امروز بیان کرد: در حال حاضر با توجه به تعطیلی بانک‌ها و به تبع آن تعطیلی صرافی‌های رسمی، معامله‌گران غیر رسمی با در دست گرفتن بازار ارز منجر به افزایش قیمت دلار تا سطح ۲۴۷۰۰تومان شده‌اند.

این عضو کانون صرافان با بیان اینکه قیمت فعلی دلار بالاتر از تقاضاست، اظهار کرد: امروز در بازار آزاد قیمت دلار برای خرید به ۲۴۶۰۰تومان و برای فروش به ۲۴۷۰۰تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته اندکی افزایش یافته اما پیش‌بینی می‌شود با اتمام تعطیلی بازار و آغاز به کار فعالیت صرافی‌های رسمی قیمت دلار مجددا به تعادل برسد.

سلطانی‌زاده با تاکید بر ضرورت حفظ صرافان رسمی در بازار و اعطای مشوق به آن‌ها گفت: در ایام تعطیلات و یا اتمام زمان کاری بانک‌ها، صرافی‌های رسمی دیگر قادر به ارائه خدمات به مشتریان نیستند که این موضوع باعث افزایش متقاضیان بازار غیررسمی و تشدید سفته‌بازی خواهد شد.

او اضافه کرد: باتوجه به اینکه سقف تبادلات آنلاین صرافی‌ها همانند افراد عادی در نظر گرفته شده، این موضوع در ساعات اتمام فعالیت بانک‌ها موجب خارج شدن صرافان از چرخه معاملات رسمی و جولان سفته‌بازان در بازار خواهد شد که در این راستا با افزایش سقف جا‌به‌جایی آنلاین بانک صرافی‌های رسمی، فعالیت آن‌ها منوط به ساعت کاری بانک‌ها نخواهد بود.

رییس سابق کانون صرافان درباره مشکلات دیگر صرافان توضیح داد: یکی دیگر از مشکلات صرافی‌ها وابستگی شدید به بازار متشکل برای تامین ارز است که باعث شده در مواردی مثل تعطیلی فعلی بازار متشکل در پی تعطیلی شش روزه تهران، تامین ارز برای صرافی‌ها با مشکل همراه باشد؛ همچنین از آنجا که معامله بین صراف با صرافی دیگر ممنون است، این موضوع می‌تواند در روزهای تعطیلی بازار متشکل و بانک‌ها به چرخه سنتی تامین ارز صرافان آسیب بزند.

وی تصریح کرد: در این راستا هم لازم است سیاست‌گذار با ایجاد خدمات بهتر در چرخه صرافی‌های رسمی و افزایش جذابیت این بازار، عرصه را برای معامله‌گران غیررسمی تنگ کرده و مانع از تلاش آن‌ها برای افزایش نوسان قیمت دلار شود.

ترفند دلالان برای کاهش تقاضا در بازار رسمی

سلطانی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث مالیات خرید ارز از صرافی‌های رسمی هم اشاره کرد و گفت: از آنجا که یکی از ترفندهای دلالان ارزی برای ترساندن مردم از معامله با صرافان رسمی بحث مالیات است، لازم است سیاست‌گذار با شفافیت این موضوع مردم را به خرید ارز از بازار رسمی سوق دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....