تاریخ انتشار : سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 - 10:56
کد خبر : 46388

دلار ارزان شد، کالاها گرانتر!

دلار ارزان شد، کالاها گرانتر!

 سیاست دولت کاهش قیمت ها نیست با وجودی که قیمت دلار طی یک ماه اخیر از ۲۶ هزار تومان به حدود ۲۱ هزار تومان رسید است اما هیچ کالایی متناسب با کاهش نرخ ارز در بازار ارزان نشد و افزایش قیمت برخی کالاها را نیز در این مدت شاهدیم.   به گزارش اقتصاددان به نقل

 سیاست دولت کاهش قیمت ها نیست

با وجودی که قیمت دلار طی یک ماه اخیر از ۲۶ هزار تومان به حدود ۲۱ هزار تومان رسید است اما هیچ کالایی متناسب با کاهش نرخ ارز در بازار ارزان نشد و افزایش قیمت برخی کالاها را نیز در این مدت شاهدیم.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،   ضعف مدیریت در کنترل قیمت ها، مقاومت تولید کنندگان و فروشندگان نسبت به کاهش بهای کالاها متناسب با افت نرخ ارز در بازار و از همه مهمتر بی انگیزگی دولت درساماندهی قیمت ها در بازار موجب شده است تا این روزها بازار از نرخ های مشخص و معین تعیین شده تبعیت نکند و انواع کالا و خدمات به دلخواه نرخ گذاری شوند.

ضعف نظارتی دولت در کنترل قیمتها 
آشفته بازاری که مردم به ناچار به آن عادت کرده اند چرا که قیمت ها به دلیل عدم بررسی و کنترل دقیق نهادهای نظارتی دولت، مدت هاست رها شده و لحظه ای افزایش می یابند. سئوال مردم از مسئولان و دست اندرکارن این است که چرا دولت صدای خرد شدن استخوان مردم را زیر فشار گرانی ها نمی شنود؟ چرا با گران شدن یک سنت ارز قیمت همه کالاها در بازار افزایش می یابند اما با کاهش نرخ آن قیمت ها در بازار نزولی نمی شود؟

چرا کسی پاسخگوی خود مختاری خیلی ها در تعیین بی منطق نرخ کالاها در بازار نیست؟ چرا اقدامات نظارتی در بازار ایجاد نمی شود و متخلفان به سزای اعمالشان نمی رسند؟

چرا کسی پاسخگوی خود مختاری خیلی ها در تعیین بی منطق نرخ کالاها دربازار نیست؟ درست است که کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی قرار دارد و مردم نیز پای آرمانهای انقلابی ایستاده اند اما چرا اقدامات نظارتی در بازار ایجاد نمی شود و متخلفان به سزای اعمالشان نمی رسند؟.
طبق بررسی های موجود قیمت کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار دربازار بشدت افزایش یافته است، برنج خارجی حدود ۳۰ هزار تومان، لبنیات گران، گوشت ۱۳۰ هزارتومانی مرغ ۲۵ هزارتومانی، روغن و شکر گران کمیاب و…نمونه ای از کالاهای مصرفی سفره مردم است که تهیه آن برای خیلی از کم درآمدها این روزها ناممکن شده است.

سیاست دولت روحانی سیاست کاهش قیمت ها نیست
ساسان شاه ویسی، اقتصاددان  درباره علت افزایش نرخ کالاها و بی توجهی دولت نسبت به بررسی  و کنترل قیمت ها در بازار گفت: دولت مدت هاست بازار را به حال خود رها کرده و اقدامات نظارتی خود را در این زمینه به حد صفر رسانده است چرا که سیاست دولت روحانی سیاست کاهش نرخ ها نیست.

دولت معمولا با تغییر و دستکاری متغیرهای کلان اقتصادی چون نرخ ارز، زمینه گرانی کالاها را در بازار فراهم می کند

وی در پاسخ به این سئوال که چرا با افت نرخ ارز قیمت ها در بازار سیر نزولی به خود نگرفت گفت: دولت معمولا با تغییر و دستکاری متغبرهای کلان اقتصادی چون نرخ دلار، زمینه گرانی کالاهای وارداتی  و توزیعی را فراهم می کند.

این اقتصاددان سیستم نحوه توزیع کالا در کشور را بسیار ناکارآمد و ضعیف عنوان کرد و افزود: به طور مثال چنانچه قیمت ارز در بازار افزایش یابد کالاهای وارداتی نیز بعضا در گمرک تا رسیدن قیمت ارزبه نرخ مناسب دپو و انبار می شود و به بازار عرضه نمی شوند. درچنین شرایطی است که با افزایش نرخ ارز در بازار قیمت کالاها سیر صعودی به خود می گیرند اما با کاهش قیمت آن نرخ ها در بازار کاهشی نمی شود.

تاثیر بالای سیستم ناکارمد توزیع کشور بر رشد قیمت ها 
شاه ویسی اضافه کرد: خیلی ها فکر می کنند که درصورت برداشته شدن تحریم ها قیمت ها در بازار نزولی می شود درحالی که چنین نیست چرا که سیاست دولت سیاست کاهشی نرخ ها در بازار نیست و چنانچه روند مذاکرات به حذف تمام تحریم ها نیز منجر شود نباید انتظار داشت که  قیمت ها در بازار بشدت کاهشی شود زیرا سیستم توزیع کشور دچار اشکال اساسی است و از طرفی چون مدیریت تغییر شاخص های کلان اقتصادی در دست دولت بوده و به راحتی می تواند این شاخص ها را دستکاری کند بنابراین این موضوع تاثیر خود را بر روی اقتصاد خرد و بازار به جای می گذارد.

وی به افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و اظهارداشت: در اسفند ماه سال ۹۸ قیمت پراید ۴۹ میلیون تومان بود اما در فروردین ماه سال ۹۸ قیمت این کالا به دلیل رشد قیمت ارزبه ۹۰ میلیون یعنی حدودا ۲ برابر رسید و هیچ کس هم نگفت چرا قیمت این کالا با این شدت رشد کرد. البته دبیرانجمن خودرو سازان گفته بود حتی اگر قیمت ارز هم پایین بیاید ما تغییری در نرخ محصولات خود ایجاد نمی کنید.

در هفته گذشته قیمت دلاردر بازار کاهشی شد و همه انتظار داشتند که قیمت همه کالاها نیز در بازار متناسب با کاهش نرخ ارز کاهش یابد اما این چنین نشد چرا که با کاهش قیمت ارز، خودرو سازان ۱۰ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در هفته گذشته قیمت دلار در بازار کاهشی شد و همه انتظار داشتند که قیمت همه کالاها نیز در بازار نیز متناسب با کاهش نرخ ارز کاهش یابد اما این چنین نشد چرا که با کاهش قیمت ارز خودرو سازان ۱۰ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند. بنابراین نتیجه می گیرم که با حذف تحریم ها و یا کاهش قیمت ارز در بازار ارزانی در کشور ایجاد نمی شود.

چسبندگی قیمتها پدیده لاینحل در اقتصاد کشور
سید محمد رضا رضی، کارشناس اقتصادی نیز درباره علت پایین نیامدن قیمت کالاها در بازار متناسب با کاهش نرخ ارزگفت: در ادبیات اقتصادی پدیده چسبندگی قیمت ها مقوله ای لاینحل است زیرا وقتی قیمت کالایی در بازار افزایش می یابد چنانچه اقداماتی در راستای کاهش قیمت آن کالا و یا عواملی موجب شود تا نرخ آن کالا در بازار بشکند به سختی اتفاق می افتد.

اگر نرخ دلار به ۲۰ هزار تومان برسد فروشندگان و بعضا تولید کنندگان نسبت به پایین آوردن قیمت کالا و محصولات خود در بازارمقاومت می کنند، بهانه آنها این است که کالایی که خریداری شده است با نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی بوده و حاضرنمی شوند با کاهش نرخ ارز قیمت کالاهای آنها نیز کاهشی شود

وی اظهارداشت: وقتی قیمت دلار ۲۵ هزار تومان می شود، خرید کالا از سوی وارد کنندگان و…با این نرخ صورت می گیرد در چنین شرایطی اگر نرخ دلار به ۲۰ هزار تومان برسد فروشندگان و بعضا تولید کنندگان نسبت به پایین آوردن قیمت کالا و محصولات خود در بازار مقاومت می کنند، بهانه آنها این است که کالایی که خریداری شده است با نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی بوده و حاضرنمی شوند با کاهش نرخ ارز قیمت کالاهای آنها نیز کاهشی شود.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ایران اکنون درمیدان جنگ اقتصادی قرار گرفته است و دشمن سعی دارد با رویکرد تخاصم اقتصادی، اقتصاد کشور را فلج کند در چنین شرایطی دلار نقش تعیین کننده ای را در اقتصاد بازی می کند که مدیریت آن باید به درستی در داخل انجام شود.

مردم انتظار دارند با کاهش قیمت ارز قیمتها نیز در بازار کاهشی شود
رضی با بیان اینکه مهمترین هدف جنگ اقتصادی ایجاد گرانی، تورم، و آشفتگی بازارها برای به ستوه آورده توده مردم است افزود: هرچند قیمت ها دربازار بالاست و مردم با فشار مضاعف اقتصادی مواجه اند اما مردم در سخترین شرایط پایبند ارزش های انقلاب هستند، اما انتظار دارند بازار با سیاست گذاریهای خاص کارشناسی به گونه ای مدیریت شود که حداقل با کاهش قیمت ارز قیمت ها نیز در بازار کاهشی شود و یا حداقل نظارت دقیقی بر سطح عمومی قیمتها در بازار ایجاد شود.

بنا به این گزارش، قیمت دلار طی حدود یک ماه اخیر حدود ۶ هزارتومان کاهش یافته است. دلاری که پس از پایان تعطیلات نوروزی قیمت آن تا ۲۶ هزار تومان هم رسید اما به تدریج روندی کاهش به خود گرفت  و اکنون در کانال ۲۰ هزار تومان قرار دارد. با کاهش قیمت ارز در بازار مردم منتظر کاهش قیمت ها هستند اما اکنون که قیمت دلار پایین آمده است ولی قیمت هیچ کالا و خدماتی به نسبت کاهش قیمت ارز در بازار پایین نیامده است.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....