تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 شهریور 1401 - 11:31
کد خبر : 98928

دفاع موسویان از موضع مقام معظم رهبری درکنفرانس دوحه

دفاع موسویان از موضع مقام معظم رهبری درکنفرانس دوحه

درسه دهه گذشته،همه دولتهای گذشته ایران با اذن مقام رهبری حسن نیت بخرج دادند اما آمریکا بدعهدی کرد طرح دونظریه توسط موسویان درکنفرانس دوحه راجع به روابط ایران و آمریکا و برنامه هسته ای سخنرانان: -محمود محارب استاد و نویسنده در مرکز مطالعات اعراب در قطر: برنامه هسته ای ایران واسرائیل Mahmoud Muhareb گاودت بهگت،پروفسور

درسه دهه گذشته،همه دولتهای گذشته ایران با اذن مقام رهبری حسن نیت بخرج دادند اما آمریکا بدعهدی کرد

طرح دونظریه توسط موسویان درکنفرانس دوحه راجع به روابط ایران و آمریکا و برنامه هسته ای

سخنرانان:

-محمود محارب استاد و نویسنده در مرکز مطالعات اعراب در قطر: برنامه هسته ای ایران واسرائیل

Mahmoud Muhareb

گاودت بهگت،پروفسور دانشگاه دفاع ملی آمریکا وابسته به وزارت دفاع آمریکا: در روابط ایران و آمریکا

Gawdat Bahgat

https://www.youtube.com/watch?v=I2IXROWVjPE

طرح دونظریه توسط موسویان در اجلاس: دقیقه ۵۰لینک

 

اهم مطالب پروفسور بهگت از دانشگاه دفاع ملی آمریکا:

ایران و آمریکا در۴۰ سال گذشته درهمه محورهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی روابطی خصمانه داشته و درتمامی موضوعات و بحرانهای منطقه خاورمیانه تضاد مواضع و استراتژی داشته و عملا درگیر جنگ نیابتی بوده و یکدیگر را متهم کرده اند. دوکشوردرغیاب روابط دیپلماتیک وعلیرغم مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم به این وضعیت ادامه داده اند لاکن واقعیت این است که امکان بهبود روابط و همکاری بین دوکشور وهمکاری درجهت ثبات و امنیت منطقه هست. اما رهبر ایران که تصمیم گیرنده اصلی و نهایی درموضوعات کلان سیاسی و امنیتی کشور است، به آمریکا بی اعتماد است چون معتقداست که آمریکا اساسا جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نمیشناسد ضمن اینکه ذهنیتی دارند که متعلق به دوران جنگ سرد است.

موسویان در این مورد پاسخ داد که:

باید واقع بینانه و منصفانه به موضع مقام رهبری ایران نگاه کرد. بله این درست است که ایشان به آمریکا بی اعتماد است و همیشه هم اظهار کرده اند. اما واقعیت دیگر هم این است که ایشان درطول ۳۲ رهبریی اش، به همه دولتهای گذشته این شانس را دادند که حسن نیت آمریکا را امتحان کنند. دردوران آقای هاشمی، ایران درموضوع آزادی گروگانهای غربی و آمریکایی همکاری کرد؛ دردوران آقای خاتمی، ایران درافغانستان با آمریکا برای مقابله با تروریسم همکاری کرد؛ دردوران آقای احمدی نژاد، ایران به نشانه حسن نیت دو زندانی آمریکایی را یک طرفه آزاد کرد و دردوران اقای روحانی هم ایران برجام را امضاء کرد.

درهر چهار دولت و درهر چهار مورد؛ این آمریکا بود که بدعهدی کرد و زیر توافقات زد. اضافه براین، در دوران آقای روحانی و یک سال قبل از برجام هم مقام رهبری ایران رسما اعلام کرد که اگر توافق هسته ای صورت گیرد و آمریکا به تعهدش درست عمل کند، ایران حاضر خواهد بود راجع به سایرموضوعات مورد اختلاف گفتگو کند. اما برجام توافق شد و ایران به تعهدش عمل کرد و ترامپ هم ازبرجام خارج شد. لذا این مهم است که ببینیم اگر توافق احیاء برجام صورت گیرد، آیا آمریکا به تعهدش عمل خواهد کرد یا بازهم بدعهدی خواهد کرد. اگر به تعهدش عمل کند، ممکن است شرایط تغییر کند.

اهم مطالب دکتر محمود محارب:

اسرائیل تنها کشوری است در خاورمیانه که بمب هسته ای دارد ودرچند دهه گذشته هم بدنبال حفظ انحصار بمب هسته ای بوده است. اسرائیل با بزرگنمایی برنامه هسته ای ایران به عنوان تهدید هسته ای خاورمیانه، درحقیقت دنبال اعمال فشار حداکثری علیه ایران و تغییر رژیم بوده و هدفش این است که افکار عمومی هم از خطر بمب هست و اساسا اسرائیل با هرگونه توافق هسته ای که به برنامه هسته ای ایران مشروعیت بدهد، مخالفت کرده و هدفش نابودی کامل برنامه هسته ای ایران است. اسرائیل بدنبال تشکیل اتحاد اعراب-آمریکا-اسرائیل است و قصدش این است که درسایه این اتحاد به تاسیسات هسته ای ایران حمله نظامی شود.

موسویان دراین مورد گفت:

من همیشه معتقد به عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای، نابودی سلاحهای هسته ای اسرائیل و عدم ساخت بمب هسته ای توسط ایران بوده و مستمرا هم مطرح کرده ام. اما یک تئوری دیگری هم وجود دارد. کنت والتز که از برجسته ترین دانشمندان روابط بین الملل تاریخ معاصر است؛ سال ۲۰۱۲ درمجله فارین افرز مقاله ای نوشت تحت عنوان: چرا ایران باید بمب هسته ای بسازد؟ [۱]

او دراین مقاله یک تئوری مهم علمی ارائه کرده تحت عنوان اینکه: “بالانس بمب هسته ای یعنی ثبات”. او دراین مقاله با طرح این تئوری میگوید که دسترسی ایران به بمب هسته ای موجب بالانس قدرت و متضمن ثبات و امنیت خاورمیانه خواهد بود. والتز معتقد است که کشورهای عربی منطقه قادر به ایجاد چنین توازنی نیستند و ایران تنها کشور منطقه است که میتواند با ساخت بمب هسته ای، بالانس هسته ای بوجود آورده و ثبات خاورمیانه را تامین کند. لذا اسرائیل باید بداند که تئوریهای علمی و معتبر دومی هم وجود دارد.

[۱] https://www.acsu.buffalo.edu/~fczagare/PSC%20504/Waltz.pdf

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....