تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1399 - 22:56
کد خبر : 21835

دعا می‌کنم خدا احمدی‌نژاد را به ما برگرداند

دعا می‌کنم خدا احمدی‌نژاد را به ما برگرداند

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با بیان اینکه امروز ظریف به جایی رسیده که می‌تواند به مردم بگوید ما کاملاً اشتباه کردیم، تصریح کرد: اگر این را به مردم بگوید در پیشگاه ملت عاقبت به خیر می‌شود و به نظر من بهترین سخنران ۱۳ آبان می‌تواند آقای ظریف باشد چون هیچ‌کس مثل او نمی

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با بیان اینکه امروز ظریف به جایی رسیده که می‌تواند به مردم بگوید ما کاملاً اشتباه کردیم، تصریح کرد: اگر این را به مردم بگوید در پیشگاه ملت عاقبت به خیر می‌شود و به نظر من بهترین سخنران ۱۳ آبان می‌تواند آقای ظریف باشد چون هیچ‌کس مثل او نمی تواند بدعهدی‌های آمریکا را بگوید.

به گزارش اقتصاددان به نقل از فارس، قسمت اول و دوم از فصل چهارم برنامه اینترنتی «رو در رو» با حضور عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.
در ابتدای این برنامه ضرغامی به عنوان یکی از دانشجویان پیروز خط امام که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی فعال بود، در پاسخ به کسانی که می‌گویند چرا سفارت آمریکا را که سفارت یک کشور بود مورد تعرض قرار دادید، گفت: واقعاً آن‌جا سفارتخانه نبود بلکه یک لانه جاسوسی بود و از آن مهمتر یک قرارگاه عملیاتی جنگ علیه ملت ایران بود.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب تا آبان ۵۸ که لانه تسخیر شد، در کشور ما اتفاقات زیادی افتاد که هر کدام آنها می‌توانست یک انقلاب را نابود کند و بعد از آن معلوم شد هماهنگی و کارهای عملیاتی این غائله‌ها در لانه جاسوسی صورت می‌گرفت.

علت طولانی شدن تسخیر لانه جاسوسی حمایت های مردم بود

ضرغامی با تاکید بر اینکه ما به عنوان حرکت سمبلیک می‌خواستیم این کار را بکنیم، گفت: حمایت همه‌جانبه امام(ره) هم دلیل بر طولانی شدن مدت تسخیر لانه نبود بلکه حضور گسترده و مداوم مردم باعث شد قصه لانه ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه نقش سفارت و سفیر آمریکا در جریان انقلاب امروز کاملاً روشن است و حتی در فیلم آقای ورزی هم به خوبی نشان داد که مدام شاه با سفیر آمریکا تماس و از او دستور می‌گیرد، بیان داشت: گرفتاری ما با آمریکا در صحنه عملیاتی و تاریخی از سال ۱۳۳۲ شروع می شود و واقعاً و واقعاً آمریکایی‌ها در حق مصدق که با آنها گفت‌وگو کرده و قول و قرار با هم گذاشته بودند، نامردی کردند.

ضرغامی با اشاره به اینکه اشغال لانه جاسوسی پاسخی بود که مردم به طور طبیعی به جنایات آمریکا دادند، اظهار داشت: از آقای عبدی در یکی دو سال اخیر مصاحبه‌ای در بی بی سی دیدم که در لابلای پاسخ به سوالات می‌گوید که آیا دموکراسی غیر از این است که باید دید مردم چه می‌خواهند؟ توقع عمومی این بود که ما موضعی نسبت به آمریکا نشان دهیم و به همین دلیل هم وقتی لانه جاسوسی اشغال شد، ملت زنده شد و واقعا انقلاب دوم رخ داد؛ چون همه به جز نهضت آزادی و دولت مستقر و افرادی چون آیت‌الله مهدوی کنی که ابتدا در جریان نبودند، مردم یکپارچه پشت مسئله تسخیر لانه آمدند.

بر اساس اسناد منتشر شده، امیر انتظام جاسوس بود

ضرغامی در پاسخ به این سوال که آیا عباس امیر انتظام جاسوس بود یا خیر، اظهار کرد: دستگاه قضایی آن موقع همواره نیروهای چپ بودند و با توجه به اسنادی که آن موقع درآمد، جاسوسی امیر انتظام قطعی شد و حکم هم در موردش صادر شد.

وی ادامه داد: برخی از اصلاح‌طلبان مثل آقای محمد خاتمی اشاره به این داشتند که اتهامات امیر انتظام به معنای جاسوسی نیست ولی قرائت دستگاه قضایی کشور که جریانات مختلف عمدتاً چپ سیاسی جزو آن بودند، موید مسئله جاسوسی بود.

حزب اللهی ها باید پرچمدار حقوق بشر باشند

ضرغامی پیرامون برخی از پرونده‌های جاسوسی کشور در شرایط فعلی نیز اظهار داشت: در مورد یک پرونده متهم به جاسوسی اخیرا با آقای طائب صحبت می‌کردم. به عنوان یک فرد رسانه مطلبی به ایشان گفتم و آن این بود که شما که در مورد فلان آدم معتقد هستید با خارجی‌ها ارتباط و جلسات مستمر متعدد داشته، همان فرد مثلاً در حوزه علمی و دانشگاهی فرد اکتیوی هست و سطح علمی بالایی هم دارد و چهره شناخته شده جهانی هم هست و شما می گویید در ارتباطات خود یک جریان جاسوسی هم او را هدایت کرده و اتفاقاتی هم افتاده است. راجع به جاسوسی باید دقیق تر و پخته تر حرف بزنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سریال گاندو را که اطلاعات سپاه ساخت، معلوم می‌کند که قضیه چه هست و مردم توجیه هستند ولی واقعیت این است که باید مراقب حاشیه‌های این زحمات باشیم.

وی با بیان اینکه برای مثال در تمام بولتن ها نوشتند که خانم طاهره قیومی خواهرزاده آقای روحانی هست و هیچ کس رد نمی کرد، گفت: یک روز یک نفر از مسئولان مطلع کشور چیز دیگری نقل می‌کرد و لابلای حرف‌هایش گفت «همین‌هایی که اطراف آقای روحانی هستند، مثل خانمی که خواهرزاده ایشان و جاسوس بود». من همان‌جا گفتم «والله ایشان خواهرزاده آقای روحانی نیست و هیچ نسبتی ندارد و جاسوس هم نیست ولی به یکباره این خانم را گرفتند و ۱۴ روز به انفرادی رفت و بعد معلوم شد هیچ کاری نکرده است».

ضرغامی تاکید کرد: اگر حزب اللهی‌ها و انقلابی‌ها حقایق را نگویند و هشدار ندهند دشمن این‌ها را دست می‌گیرد و حزب اللهی‌ها باید پرچمدار حقوق بشر باشند و نباید در این میان بگویند خط این فرد با من یکی هست و آن یکی نیست.

خاطره جالب ضرغامی از سید حسن نصرالله و سید عباس موسوی

وی همچنین با بیان خاطره ای گفت: یک روز قرار بود سران حزب الله لبنان از محل کار ما در سپاه بازدید کنند. یک ساعتی تاخیر داشتند و وقتی رسیدند علت را جویا شدیم. گفتند وقتی با بنزهای تشریفاتی وزارت خارجه دنبال ما آمدند قبول نکردیم که سوار شویم چون اخیرا رهبر انقلاب اسلامی مسئولان را از تشریفات پرهیز دادند!

وی افزود: ما گفتیم مخاطب هشدارهای ایشان مسئولان ایرانی هستند نه شما که میهمان خارجی هستید اما آنها گفتند وقتی ما سوار چنین ماشین هایی بشویم مردم نمی دانند که ما خارجی هستیم، به لباس روحانیت ما نگاه می کنند و دلسرد می شوند لذا به حرف رهبر انقلاب گوش کردیم.

یکی از اشتباهات زندگی ام تلاش برای متقاعد کردن هنرمندان برای رای به ناطق نوری بود

وی در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی ورود به عرصه سینمایی گفت: لاریجانی روز اول که به وزارت ارشاد رفت، به من زنگ زد و از روز دوم مسئولیت ایشان در کنار آقای لاریجانی بودم.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در پاسخ به اظهارات بهروز افخمی که چندی قبل در برنامه رودررو گفته بود ضرغامی نسبت به حمایت هنرمندان از خاتمی اعتراض کرده بود نیز تصریح کرد: ما در انتخابات به دلیل توقعی که آقای ناطق نوری از ما پیدا کرد، بعضی دوستان به ما اصرار کردند که شما در سینما هستی ولی اکثر هنرمندان به سمت خاتمی می‌روند و من کارهایی کردم که از آقای ناطق حمایت کنند و این از اشتباهات من بود. من نباید سینما را دوقطبی می‌کردم؛ هرچند به دوم‌خرداد رسیده بود و جریان عوض شد ولی اینکه بگویند ضرغامی طرفدار ناطق‌نوری هست، اینگونه نبود چون به صورت اوریجینال هنرمندان سمت آقای خاتمی می رفتند.

وی با بیان اینکه به محمدحسین لطیفی گفتم فیلم آقای ناطق را بساز و او هم قبول کرد و به خانه آقای ناطق چند جلسه رفتیم و آقای درمنش که بعد کارگردان شد آنجا نورپردازی می کرد، اظهار داشت: بعد هم که فیلم آماده شد، ۵-۶ میلیون تومان پول اجاره دوربین ها شده بود ولی هیچ کدام پول نگرفتند. اما به آقای باهنر که ستاد آقای ناطق بود، گفتم ۵-۶ میلیون بدهید و ایشان هفت میلیونی به من داد و من هم ۴ خرداد یعنی دو روز بعد از انتخابات متوجه شدم که چک برای بعد از انتخابات کشیده شده و آن حساب بسته شده یا کلا وجود ندارد. کسی که آن چک را به آقای ناطق داده بود، تاریخ را به قبل از دوم خرداد نزده بود و این مسئله‌ساز شد.

هرچه فیلم ها علیه ایران سیاه نمایی بیشتری کنند، در جشنواره های خارجی بهتر جایزه می گیرند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نگاه جشنواره‌های بین‌المللی به فیلم‌های ایرانی از جنبه سیاه‌نمایی گفت: جریانی در سینما بود که داوران جشنواره کن را به زیر زمین می‌بردند و فیلم هایی که رد شده بود را نشانشان می‌دادند و داوران کن هم می‌پسندیدند و من جلوی این جریان را گرفتم.

ضرغامی در تشریح دلیل انتخاب سیاسی فیلم‌ها در جشنواره‌های داخلی چون جشنواره فجر نیز تصریح کرد: این مسئله بیشتر مربوط به نفوذ و بخش مربوط به روشنفکر مآبی هست.

وی افزود: من به رتبه بندی فیلم ها اعتقادی ندارم و برای مثال فیلم ویرانگر ابوالقاسم طالبی که رتبه «ج» گرفت می‌توانست «الف» یا «ب» باشد. من استفاده ابزاری از زن را ممنوع کردم و به همین خاطر کلوزآپ از زن را ممنوع کردم. اگر کسی «ج» و «د» می‌گرفت برخی حقشان نبود و در حقشان نوعی ظلم شد.

رئیس اسبق صدا و سیما با بیان اینکه جشنواره‌های سینمایی خارجی به دلیل تیم یا قصه یا سیاه‌نمایی و یا بحث های سیاسی نگاه خاصی به ما دارند، اظهار داشت: برخی موقع به دلایلی برخی از فیلم‌های خوب هم در برخی از جشنواره‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

ضرغامی همچنین با بیان اینکه فیلم های اصغر فرهادی مجموعه منسجم فکری دارد که می‌توانیم بگوییم نوعی تالیف جدید در سینما و نگاه جدید به فیلمسازی هست، گفت: نمی‌توانم بگویم اگر به فیلم‌های فرهادی توجه می‌کنند به خاطر سیاه‌نمایی هست ولی نقاط قوت و ضعف فیلم های ایشان یک جلسه دیگر تخصصی می‌طلبد.

تعامل با احمدی نژاد بسیار راحت بود، روحانی را اصلا نمی توان پیدا کرد، خاتمی حد وسط این دو نفر بود

وی در پاسخ به سوالی با این مضمون که شما با کدام یک از روسای جمهور راحت‌تر بودید، گفت: احمدی نژاد بسیار خوش ارتباط است و گاهی چندبار در روز با او صحبت می‌کردم و علی‌رغم برخی اختلافات با او راحت‌تر بودیم.

ضرغامی با اشاره به اینکه تعامل خاتمی هم به اندازه احمدی نژاد نبود اظهار داشت: با این حال وقتی فردای روزی که فیلم معروف سخنرانی ایشان در دانشگاه امیرکبیر را پخش کردند به هیئت دولت رفتم و ایشان اصلا به روی خودش نیاورد و همراهی اش خوب بود.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه روحانی تعاملش صفر است و نمی توان با ایشان تماس گرفت و بعید می‌دانم وزرایش با ایشان تماس داشته باشد، گفت: به همین دلیل برخی مواقع تماس تلفنی ایشان خبر اول صدا و سیما می‌شود که مثلاً تلفنی با فلان وزیر صحبت کرده است.

برخی وزرا میگویند اگر روحانی ده دقیقه وقت می داد با او صحبت کنیم، برخی مشکلات اصلا به وجود نمی آمد.

وی با بیان اینکه برخی وزرا وقتی درد دل می‌کنند می‌گویند اگر رئیس‌جمهور ۱۰ دقیقه به من وقت می داد که با ایشان صحبت کنم فلان مشکلات پیش نمی‌آمد، اظهار داشت: آن موقع که من بودم وزرا یکی یکی زنبیل می گذاشتند تا در حاشیه جلسه هیئت دولت کنار ایشان بنشینند و حرف هایشان را بزنند.

ضرغامی با تاکید بر اینکه آقای روحانی برای تماس با آدم‌ها پروتکل دارد گفت: یک بار آقای نهاوندیان در پاسخ من که خواسته بودم آقای روحانی از چند جانباز در حاشیه یک برنامه تقدیر کند، گفت که عذرخواهی می‌کنم چون این در پروتکل ما نیست.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با بیان اینکه یک بار به آقای روحانی گفتم شما که در داخل این قدر پروتکل دارید در خارج هم پروتکل داشته باشید اظهار داشت: بارها به آقای ظریف گفتم شما که با آقای کری ملاقات می‌کنید، او وسط نشسته و شما اشتون در اطراف نشسته‌اید و کسی که وسط نشسته یعنی می‌خواهد ریاست کند.

وی افزود: به ظریف گفتم شما به اتاق کری می روید و دوربین ها همه پشت سر کری هست و در باز می‌شود و شما که قدتان کوتاه است وارد می شوید و این به دنیا القا می‌شود که ظریف به کری مراجعه می کند و دنیا می‌گوید در اتاق کری باز و یک مراجعه کننده وارد آن شد.

روحانی سلام و علیک نمی‌کند

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نوع درگیری‌ها با رئیس جمهور در جلسات با بیان اینکه روحانی سلام و علیک نمی‌کند، گفت: حضرت آقا وقتی وارد جلسات می شوند، پروتکلشان این است که اول با یکی دو نفر از بزرگان آن جلسه سلام و علیک می‌کنند و سپس از نفر اول شروع می‌کنند و یک دور کامل چشم در چشم طوری که همه منتظر هستند که نوبتشان برسد، سلام و علیک می‌کنند و حتی به برخی واکنش جدی‌تری دارند.

وی با تاکید بر اینکه آقای روحانی اصولا سلام و علیک نمی‌کنند ولی اواخر بهتر شده است، تصریح کرد: ایشان عصبانی که می‌شود، سرش را پایین می‌اندازد، سرخ و ناراحت می‌شود و بعد بد و بیراه می‌گوید و تمام می‌شود و دعوای ایشان با آقای رحیم‌پور هم همین طور بود.

وی افزود: بگو مگوهای آقای رحیم‌پور با روحانی چون به جاهای باریک‌تری کشید، ایشان تشریف نیاوردند و البته آنها هم از ایشان دعوت نکردند. مناقشه آقای روحانی و رحیم پور سر بحث چگونگی اعلام نرخ ۳۰۰۰ تومانی بنزین بود. آقای روحانی اظهارنظری کرد و آقای رحیم‌پور متعرض آن شد و آقای روحانی عصبانی شد و به همین دلیل آقای رحیم‌پور هم که در این حوزه تبحر دارند، قصه به جاهای باریک کشیده شد و کل جلسه تعطیل شد.

رئیس اسبق صداوسیما تاکید کرد: اگر روسای جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک فرصت نگاه کنند خیلی برایشان مفید است و می‌تواند به کشور کمک کند ولی معمولاً روسای جمهور به عنوان یک مانع نگاه می کنند.

روایت ضرغامی از تحمیل مجری دولتی به صدا و سیما برای گفتگو با رییس جمهور

ضرغامی در پاسخ به سوال مجری در خصوص بحث هایی که پیرامون اولین مصاحبه تلویزیونی روحانی در قالب رئیس جمهور و برای ارائه برنامه ۱۰۰ روزه خود برگزار شده بود اظهار داشت: ماجرای آن حادثه مهم بود و برای من هم واقعاً خیلی سخت بود که رئیس جمهور جدید را که هنوز بیش از ۱۰۰ روز از عمرش نگذشته، در اولین گفت‌وگوی مشروح تلویزیونی مجبور شویم یک ساعت معطل کنیم و برنامه را پخش نکنیم.

وی افزود: ایشان هم در تمام مدت در همان جایگاه مصاحبه نشسته بودند و واقعاً آن شب به من خیلی سخت گذشت ولی وظیفه من بود که آن کار را بکنم. وظیفه ما این بود که از سازمان به دفاع کنم و وظیفه سازمانی من حکم می‌کرد که از کارکنان صدا و سیما و هویت رسانه ملی دفاع کنم.

ضرغامی با بیان اینکه علتش این بود که خلاف هماهنگی‌های قبلی فرد دیگری را به عنوان مجری انتخاب کرده بودند گفت: وقتی یک خط از نودال برایم فرستادند و من تصاویر برنامه را دیدم، به یکباره دیدم فرد دیگری نشسته که قرار نبود بیاید و به همین خاطر تعجب کردم. پرسیدم و گفتند که این را آقای روحانی و یا دفتر ایشان هماهنگ کرده و من هم گفتم برنامه قابل پخش نیست تا وقتی که این خانم بیرون نرود و مجری قبلی که هماهنگ شده ننشیند این را پخش نمی کنیم.

ضرغامی با تاکید بر اینکه مشکلات ما همین جاهاست، گفت: اگر آقای روحانی با من تماس می‌گرفت و می‌گفت که درست است که شما در دولت دم گوشم گفتی که آقای روحانی! مجری را ما باید بگذاریم ولی هرکس را که شما می گویید ما می گذاریم. من گفتم که آقای روحانی شما هر مجری که بگویید قبول است فقط به بیرون نگویید چون نه برای شما خوب است و نه برای من. مثلاً بگویید آقای حیدری نباشد و برای مثال آقای شهیدی فر یا هر فرد دیگری. با این که وظیفه من این است که خودم مجری بگذارم ولی چون می خواهم با شما هماهنگی کنم قبول می‌کنم.

کروبی فریب موسوی را خورد اما موسوی می دانست دارد چه کار می کند

ضرغامی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون موضع روحانی در سال ۸۹ و در جلسه تصمیم‌گیری برای حصر سران فتنه اظهار داشت: شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد و آقای روحانی هم عضو جلسه بود و جلسات شورای عالی امنیت ملی معمولاً به گونه ای هست که اقناعی و با اکثریت آرا تصویب می‌شود؛ البته این تصویب خدمت رهبر انقلاب می‌رود و ایشان تصمیم نهایی را می‌گیرند و در آن جلسه هم تا آنجا که یادم هست اتفاق آرا در مورد این تصمیم بود.

ضرغامی با بیان اینکه مواردی که از استخر و سونا رفتن کروبی دیده می شود و حصر هست ولی آن حصر قدیم نیست استثنا است، اظهار داشت: آن هم در یک شرایط خاصی هست و برای مثال در یک سفری در یک قهوه‌خانه نگه می دارند و ایشان یک چای می خورد.

وی با تاکید بر این که من بین موسوی و کروبی فرق می گذارم، تصریح کرد: من معتقدم کروبی وارد زمین بازی موسوی شد و با همه زرنگی‌ای که داشت گول و فریب خورد.

ضرغامی ادامه داد: من وقتی به خانه آقای کروبی رفتم، به ایشان گفتم که شما آدم شجاعی هستید و پایش که بیفتد با همه همین هستید. یعنی آنقدری که کروبی مقابل مشارکتی ها و تندروهای مجلس ششم ایستاد هیچکس نایستاد.

وی با بیان اینکه به کروبی گفتم شما هر کاری میخواهی بکنی بکن ولی در زمین موسوی بازی نکن، اظهار داشت: به او گفتم اینکه می‌گویید تقلب شده و قیف گذاشته‌اند و مثل سیب‌زمینی‌های قدیم رای‌های احمدی نژاد را بالا کشیده‌اند، شدنی نیست.

جمع بندی جلسات شورای امنیت ملی با ریاست روحانی این نبوده که رفع حصر صورت بگیرد

رئیس اسبق صدا و سیما با اشاره به موضع دوگانه روحانی در خصوص حصر سران فتنه گفت: در دولت فعلی آقای روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی هست و جمع بندی جلسه شورای عالی امنیت این نبوده که حصر برداشته شود.

ضرغامی با بیان اینکه حصر مجموعه اقداماتی هست که متناسب با امنیت ملی و بر اساس رفتار محصورین تنظیم می شود و بر اساس رفتار آنها می‌تواند قابلیت انعطاف داشته باشد، خاطر نشان کرد: نامه‌ای که آقای کروبی نوشت، بسیار نامه بی‌ربط و بدی شد و نشان می دهد که ایشان برخلاف اینکه ارتباطاتش برقرار هست، از نظر فکری در حصر هست. اگر با من مشورت می‌کرد می‌گفتم که آقای کروبی! چون من شما را میشناسم با همین مشخصات می‌گویم که این کار را نکن چون به نفع شما نیست.

وی تاکید کرد: عده‌ای با حصر تجارت می‌کنند و آن یک عده هم فکران محصورین هستند.

رئیس اسبق صداوسیما با بیان اینکه فتنه ظلم بزرگی به کشور بود، اظهار داشت: در جریان فتنه و دو روز بعد از انتخابات وقتی وارد خانه آقای کروبی شدم، بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب مشارکتی را در آنجا دیدم و با خودم گفتم خدا عاقبت آقای کروبی را با این ها به خیر کند.

ضرغامی با بیان اینکه فتنه مقابله و شورش علیه جمهوریت نظام بود، گفت: به خیلی از شخصیت های اصلاح طلب می گفتم خواهشا در مورد فلان مسئله و مخصوصاً ماجرای آشوب‌های روز عاشورا موضع بگیرید و این کار را نمی‌کردند و در زمین آقای موسوی بازی کردند.

وی با تاکید بر این که علیرغم اینکه حتماً به موسوی هم مشاوره‌های غلط دادند ولی تا حد زیادی آگاهانه عمل می‌کرد و آدم با تجربه‌ای بود و می دانست چه اتفاقی می‌افتد، خاطرنشان کرد: موسوی وزیر امور خارجه، نخست وزیر و رئیس جنگ این مملکت بود و تجربه داشت ولی کروبی خودش مقصر است و زیر علم آقای موسوی رفت.

سال ۸۸ تلاش کردم تا ساکتان فتنه، سکوت شان را بشکنند

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما افزود: یکی از کارهایی که سازمان انجام می داد این بود که با آنهایی که یا با سکوتشان و یا با مواضع‌شان آتش بیار معرکه می‌شدند، حرف بزنیم و من شخصا تقریباً با همه خواص صحبت داشتم و به آنها پیشنهاد می دادم.

ضرغامی به تماس خود با ناطق نوری در جریان برگزاری راهپیمایی فتنه گران همزمان با بیداری اسلامی اظهار داشت: حرف آقای ناطق نوری این بود که من اگر بیایم، نمی‌توانم مثل فلان افراد که قرائت رسمی نظام هستند موضع‌گیری کنم؛ چون قبول هم ندارم. من در جواب ایشان گفتم که کاری با آمدن یا نیامدن شما ندارم ولی اگر بیایید، حتماً باید به صورت جدی محکوم کنید؛ چون این حرکت اصلاً قابل توجیه نیست و الا اگر چیز دیگری بگویید برای خودتان خوب نیست.

وی با بیان اینکه دوربین را فرستادیم و ایشان هم صحبت خوبی کرد گفت: این مصاحبه آقای ناطق نوری را چند بار پخش کردیم و خیلی خوب دیده شد به طوری که فردایش ایشان زنگ زد و بر خلاف خیلی از تماس های دیگران تشکر کرد.

ضرغامی با تاکید بر اینکه بعضی موقع بزرگان ما به مشورت‌هایی صادقانه نیاز دارند گفت: رئیس صدا و سیما اگر به وظیفه اش خوب آشنا باشد می تواند تعادلات داخل نظام را به خوبی ایجاد کند.

برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده ام و جلسات اقتصادی مستمر دارم

در قسمت دوم برنامه رودررو، ضرغامی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال کاندیداتوری اش در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: اتفاقاً صریح‌ترین حرف را در این قصه من زده ام و گفته‌ام که در نیمکت جمهوری اسلامی برای هر کاری از جمله ریاست جمهوری هستم. آدم روی نیمکت هم با کت و شلوار نمی‌نشیند و آماده می‌نشیند و معنایش این است که من حداقل یک سال هست که در طول هفته به طور مستمر و مرتب حداقل در حوزه اقتصاد با جوانانی که تشکل دارند، عمدتاً به درخواست خودشان جلسه داشته‌ام.

وی افزود: سعی می‌کنم در تمامی این حوزه ها اولاً آسیب ها مملکت را که احصا کرده ام خوب تبیین کنیم تا جهان‌بینی درستی نسبت به موضوعات مورد نیاز مردم داشته باشیم، چون باید اول مسئله را بدون اغراق و خوب تبیین کرد و دوم اینکه آسیب‌ها و موانع کار را برای اصلاح مشکلات مردم در آن حوزه به خوبی احصا کرد و سوم اینکه راه حل‌های مناسب و عملیاتی ارائه داد و من الان این کار را انجام می‌دهم.

ضرغامی افزود: اگر خودم آمدم، اینها را اجرا می‌کنم ولی اگر خودم نیامدم و آرایش را طوری دیدم که آمدن من مفید به حال جبهه انقلاب نیست نمی آیم و این اطلاعات را در اختیار کاندیدای اصلح قرار می‌دهم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاندیدای پوششی خواهید بود نیز گفت: نه پوششی و نه داربستی و نه اجاره ای هستیم و دلیل اینکه تکلیفم با این ها روشن است اینکه عضو هیچ حزب و گروه و قبیله و سازمانی نیستم و هیچکس با من به عنوان یک فرد خاص رابطه مشخص ندارد. معتقدم انتخابات ریاست جمهوری یک فضایی ایجاد می کند که آدم ها می‌توانند با مردم حرف بزنند و اگر اتفاقاً کسی توانست با مردم حرف بزند و راه حل‌هایش را بگوید و موانع را به بدون سانسور و روتوش به مردم بگوید مردم همراهی می‌کنند.

فکر می کنم اگر مستقل وارد انتخابات شوم موفق ترم

ضرغامی با بیان اینکه الان معتقدم که باید مسیر دیگری را انتخاب کنم، تصریح کرد: معتقدم که آن تجربه اگر تکرار شود، حتماً غلط است و شکست می‌خورد و چون مطمئن هم نیستم که آن تجربه تکرار بشود یا نشود، لذا الان مسیرم مستقل است.

وی در پاسخ به این سوال که طبق شنیده‌ها الان جلساتی برگزار می‌شود که در آن همان هسته مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در مورد انتخابات آینده تصمیم می‌گیرند و در آن گفته اند که از الان باید ضرغامی را کنار بگذاریم چون خیلی آدم حرف گوش کنی نیست، تصریح کرد: این حرف خیلی بی‌راه نیست، چون من چند سال است که این تئوری را تقویت می‌کنم که من از آقا اجازه ها متنفرم و ابعاد این حرف آقا اجازه من، خیلی گسترده‌تر از انتخابات است و فقط یک تبلور آن در انتخابات است.

وی افزود: تجربه‌ای که از گذشته دارم نشان‌دهنده این است که اگر خودم راه مستقل را ادامه دهم می‌توانم ظرفیت‌های جدید و سرمایه‌های اجتماعی مناسب‌تری را وارد جبهه انقلاب کنم.

بزرگترین خدمت روحانی این بود که تکلیف ملت ایران با امریکا را مشخص کرد

وی با بیان اینکه روحانی خدمت بزرگی به این کشور کرد، گفت: خدمت بزرگ روحانی به ملت این بود که تکلیف این ملت را با آمریکا برای همیشه مشخص کرد. بعد از امام یک جریان به‌طور مرتب می گفت که ما تا مسائل را با آمریکا حل نکنیم مشکل ما نرفت نمی‌شود و آقای هاشمی رفسنجانی یکی از پرچمداران این طرز فکر بود.

ضرغامی با بیان اینکه بخش زیادی از مردم با این طرز فکر همراه شدند و به همین خاطر هم به آقای روحانی رای دادند، اظهار داشت: خدمت بزرگ روحانی به انقلاب این بود که به مردم ثابت کرد من هفت سال دنبال این مسئله بودم و این آمریکایی هست که می‌بینید و ما را بیچاره کرد.

اگر ظریف بگوید که در مذاکره با آمریکا اشتباه کردیم عاقبت به خیر خواهد شد

ضرغامی با بیان اینکه امروز ظریف به جایی رسیده که می‌تواند به مردم بگوید ما کاملاً اشتباه کردیم، تصریح کرد: اگر این را به مردم بگوید در پیشگاه ملت عاقبت به خیر می‌شود و به نظر من بهترین سخنران ۱۳ آبان می‌تواند آقای ظریف باشد چون هیچ کس مثل آقای ظریف نمی تواند بدعهدی های آمریکا را بگوید.

فضای مجازی در ایران ناقص‌الخلقه به دنیا آمده است

ضرغامی با بیان اینکه فضای مجازی در ایران به نوعی ناقص‌الخلقه به دنیا آمده است، گفت: مثل روشنفکری هست که ما تکلیفمان را با آنها روشن نکرده‌ایم. یک دلیل‌اش این است که اول به رسمیت نشناختیم و بعد کم کم به ما تحمیل شد.

وی با تاکید بر اینکه فناوری وقتی می‌آید محتوا را به آدم‌ها تحمیل می‌کند، اظهار داشت: اگر ما در محتوا سریع خودمان را وفق ندهیم که برای مثال بتوانیم حرف‌هایمان را بسته‌بندی کرده و با ویژگی‌های فناوری منتقل بکنیم، فرهنگ و تمدن ما دفن می‌شود و من نگران مدفون شدن تمدن بزرگ ایرانی ـ اسلامی هستم چون نمی‌توانیم در فضای مجازی بسته‌بندی درست کرده و منتقل کنیم.

ضرغامی ادامه داد: به آقای جهرمی می‌گویم که شما باید در حق پیام‌رسان‌ها پدری کنید و او هم جواب می‌دهد و پای تخته با هم بحث می‌کنیم. ایشان می‌گوید من پدری کرده ام ولی من می‌گویم اگر ایتا، بله و سروش نتوانست موفق شود شما باید مسئولیتش را قبول کنید؛ یعنی همان اتفاقی که در جنگ پیش آمد.

نظر ضرغامی درباره چهره ها، از احمدی نژاد و روحانی و جلیلی تا قالیباف، آخوندی، بذرپاش، رضایی، ظریف و آملی لاریجانی

وی در بخش دیگری از این گفتگو نیز نظرش را درباره برخی چهره ها بیان کرد.

رئیس اسبق صدا و سیما در مورد عباس آخوندی گفت: هیچ وقت مدیر موفقی نبوده ولی همیشه توانسته خودش را به همه جریان‌های سیاسی همسو با خودش بقبولاند.

ضرغامی پیرامون میرحسین موسوی نیز اظهار داشت: اندیشه‌های عدالتخواهانه میرحسین می توانست در یک مقطع زمانی ارزشمند باشد اما متاسفانه ورود نادرستش به صحنه سیاست و عدم ظرفیت شخصی، او را نابود کرد و من از نابودی او همیشه به عنوان یک واقعیت تلخ نام می برم.

وی درباره ظریف نیز به مزاح گفت هرچه مجری برنامه (ثابتی) بگوید قبول دارم.

ضرغامی در مورد مهرداد بذرپاش نیز خاطر نشان کرد: مهرداد بذرپاش مدیر جوان توانمندی هست که اگر به درستی راهبری شود می‌تواند به کشور خدمت کند ولی معمولاً دچار بدشانسی شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد محسن رضایی هم اظهار داشت: محسن رضایی همیشه در جنگ فرمانده خوبی بدون اغراق بوده است. یعنی زمان محسن سپاه برای خودش یک زمانی بود. شهید طهرانی مقدم به من گفت که می خواهید در سپاه کاری بکنید فقط پیش محسن بروید چون بقیه دیگر خیلی محلی از اعراب ندارند و نه مطلب را درست می گیرند و نه قدرت حمایت دارند.

ضرغامی در مورد حسن روحانی نیز تصریح کرد: ای کاش هیچ وقت برای این کشور در این جایگاه قرار نمی گرفت.

رئیس اسبق صدا و سیما در مورد علی مطهری هم بیان داشت: علی مطهری در بحث های فرهنگی خیلی حزب اللهی هست در سیاست هم خیلی حزب اللهی هست (باخنده). سوای این شوخی آقای علی مطهری شجاعتش را از پدرش به ارث برده ولی به نظر من بعضی مواقع در تحلیل های سیاسی دچار اشتباه میشود ولی دوست دارم که علی مطهری واقعاً هم عاقبت به خیر شود و هم در حوزه فرهنگ موفق باشد و به کشور خدمت کند.

وی در تشریح نظر خود پیرامون مهدی بازرگان نیز خاطر نشان کرد: یک لیبرال واقعی و شجاع بود چون بقیه لیبرال ها ادای لیبرال بودن را در آوردند.

ضرغامی در مورد آملی لاریجانی هم بیان داشت: چون در آن حوزه ای که من در موردش حساس بودم الان مسئولیت ندارد بگذاریم و نقدهای مان را برای کسانی بگذاریم که الان مسئولیت گرفتند. وی به مزاح گفت البته ایشان عضو شورای نگهبان هم هست و اگر رد صلاحیت شدم بدانید به خاطر چیست.

رئیس اسبق صدا و سیما با بیان اینکه آقای رئیسی شخصیتی است که در جایگاه رئیس قوه بیش از آنکه در کارنامه قبلی اش بود و انتظار می رفت عملکرد اظهار داشت: این را به خود ایشان هم گفته‌ام.

ضرغامی در مورد سعید جلیلی هم بیان داشت: یک الگو و نمونه کامل برای ارزش‌ها و معیارهای اسلامی هست که اگر یک روز به فضل الهی بتواند رای اکثریت مردم را به دست بیاورد، نشان دهنده بازگشت مردم به خیلی از ارزش‌های اصیل اسلامی است. ایشان را شخصاً خیلی دوست دارم و صداقت‌شان در رفتارهایشان را خیلی تحسین می‌کنم.

وی در مورد وحید جلیلی هم خاطرنشان کرد: کم کم از ایشان خوشم می آید و ایشان یک جوان باسواد و دلسوز و انقلابی هست که کشور به امثال وحید جلیلی هم نیاز دارد.

ضرغامی در مورد رضا شاه نیز بیان داشت: چند کار ماندگار عمرانی که دیگران به دلایل مختلفی برای این کشور انجام دادند، به نام او تمام شد و در موقع حمله دشمن و دفاع از ناموس ملت کشور را ترک کرد.

رئیس اسبق صدا و سیما با اشاره به مهاجرانی نیز خاطرنشان کرد: هیچ‌وقت به تحلیل‌هایش به عنوان یک نگاه صادقانه نهایی نتوانستم نگاه کنم ولی در عین حال الان حرف های خوبی می‌زند.

وی با بیان اینکه حسام الدین آشنا رفیق خوبی برای من است، گفت: آشنا از آن کسانی است که پشت صحنه‌اش با آنچه که در ظاهر از او می‌بینیم متفاوت است و کسی هست که کل آبرویش را برای آقای روحانی تا آخرین لحظه گذاشته و امیدوارم که برخلاف کسانی‌که در روزهای آخر سفره‌شان را از آقای روحانی جدا می‌کنند، آقای آشنا مردانگی داشته باشد و تا آخر با آقای روحانی بماند.

ضرغامی با بیان اینکه احمدی‌نژاد متفاوت‌ترین رئیس جمهوری است که اگر دچار حواشی نمی‌شد می‌توانست برای همیشه در کشورمان ماندگار باشد، تصریح کرد: ولی افسوس که برخی اتفاقات البته قابل ریشه‌یابی هم هست و اگر نمی‌گذاشت این اتفاق بیفتد این کشور از خدمات ارزشمندی که می‌توانست انجام دهد محروم نمی‌شد و همیشه دعای من این هست که خداوند احمدی‌نژاد را به ما برگرداند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که مرحوم منتظری افسوس بزرگ بچه‌های مثل ما هست‌ اظهار داشت: یک شخصیت بی‌بدیل که ویژگی‌هایش را در هیچ‌کس نمی‌شود پیدا کرد ولی به دلیل سادگی و عدم توانمندی مقاومت در برابر فریب‌کاری‌های منافقین هم خودش را نابود و هم انقلاب و کشور را از چنین شخصیتی محروم کرد.

وی در مورد سید محمد خاتمی نیز خاطرنشان کرد: آقای سید محمد خاتمی اگر می توانست به درستی به سرمایه اجتماعی که برای کشور فراهم کرده واقف باشد و خودش از آن حفاظت و حراست کند حتماً برای کشور خیلی خوب بود.

ضرغامی افزود: رهبر انقلاب یک جمله دارند که می‌فرمایند مدیران جزو بیت‌المال هستند و در واقع فرمایش ایشان این است که مدیران را این‌قدر سریع تخریب نکنید، چون جزو سرمایه‌ها هستند ولی من یک وجه دیگر این فرمایشات را می‌بینم و آن این است که اولین کسی که باید از این سرمایه محافظت کند خود مدیران هستند و اگر آقای خاتمی می‌توانست این کار را بکند برای کشور خیلی خوب بود.

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در مورد مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز گفت: آقای هاشمی یک فرد عملگرای موفق در مقیاس خود بود و اگر می‌توانست در نگاه گ‌های راهبردی فرهنگی و سیاست خارجی و سبک زندگی اطرافیانش کارنامه بهتری برای خودش رقم بزند، حتماً یک شخصیت استثنایی می‌شد.

وی در مورد غلامحسین کرباسچی با بیان اینکه همه بدبختی‌های تهران به خاطر این بلند مرتبه شدن و نفس‌گیر شدن کوچه پس کوچه‌ها و نابودی ریه‌های مردم به نوعی با دست فرمان ایشان انجام گرفت اظهار داشت: به نظر من خطی که برای تهران ترسیم کرد خیلی به ضرر تهرانی ها تمام شد.

وی در مورد روح الله حسینیان نیز اظهار داشت: ایشان آدم شجاع و صادق و سالمی بود که با شجاعت پشت افرادی که به نوعی مظلوم می‌شدند می‌ایستاد و از آن‌ها حمایت می‌کرد.

ضرغامی با اشاره به قالیباف اظهار داشت: قالیباف یک مدیر توانمند اجرایی است که اگر به درستی در قالب‌های صحیح قرار بگیرد و هم کارهای خوبی داشته باشد و از مجموعه رسانه‌ای صادقانه ای برخوردار شود، می تواند کماکان منشاء خدمات بزرگی در کشور باشد.

ضرغامی در مورد محمد سرافراز با بیان اینکه سرافراز معاون خوبی بود که در زمان من کارنامه خوبی داشت ولی بعد از آن متاسفانه عملاً کارنامه ای نبود که بتوانیم در موردش صحبت کنیم، گفت: البته این به خاطر زمان کوتاهی بود که داشت و ایشان در آن ده سالی که من رئیس بودم، حرف‌شنوی خوبی داشت و به دستوراتی که داده می‌شد، عمل می‌کرد و نتیجه اش کارهای ماندگاری شد که در این مدت انجام شد. اما در زمانی که رئیس سازمان بود به دلیل مجموعه اتفاقاتی که افتاد ایشان عملاً فرصت پیدا نکرد که از خودش یک کارنامه قابل بحثی را ارائه دهد.

رئیس اسبق صداوسیما بیان‌داشت: حاج قاسم سلیمانی یک فرد استثنایی بود که شهادتش بیش از حیاتش موجب رونق اسلام و انقلاب شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....