تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1400 - 13:50
کد خبر : 72307

دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی ۱۴ قلم کالا

دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی ۱۴ قلم کالا

دستورالعمل عرضه ۱۴ قلم کالا به موجب الزام درج قیمت تولیدکننده به اتحادیه ها و اتاق های اصناف سراسر کشور اعلام شد. اقتصاددان: اتاق اصناف ایران در راستای شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر ۱۴ (۶+۸) قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیه ها و اتاق های اصناف سراسر کشور

دستورالعمل عرضه ۱۴ قلم کالا به موجب الزام درج قیمت تولیدکننده به اتحادیه ها و اتاق های اصناف سراسر کشور اعلام شد.

اقتصاددان: اتاق اصناف ایران در راستای شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر ۱۴ (۶+۸) قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیه ها و اتاق های اصناف سراسر کشور اعلام کرد.

موارد این دستور العمل بر اساس نامه های شماره ۴۰۴۸۵/۴۰۰/۳۷۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ و ۳۷۰/۴۰۰/۴۱۸۹۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۸ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به این اتاق، بدین شرح است:

– قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا می بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب های صادره ( فاکتورهای فروش ) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج گردد.

– هر گونه تخفیف بیش از ۳% می بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از ۳ درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری اعلامی از سوی سـازمان حمایت بوده و می بایست از این گونه اقدامات خودداری گردد.

– در مواردی از قبیل (مناسبت های ویژه، پایان سال، اعیاد و … ) و لزوم اعطای تخفیف های مقطعی بیش از میزان تعیین شده ، واحدهای مربوطه می بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام نمایند.

– حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده می تواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (برای کالاهای اعلام شده ۱۰-۷ درصد منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) باشد.

– در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

– خرده فروشان می بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه های مجاز در چارچوب مصوبات اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج نمایند.

لذا با عنایت به بند ۲۳سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی نمودن قیمت ها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی ضروری است ، کلیه واحدهای صنفی توزیع کننده از تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ از خرید کالاهای آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر،نوشابه های گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۴ پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده بر روی بسته بندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینه های مصوب به منظور شفاف سازی اقدام نمایند.

لازم به ذکر است این طرح مطابق دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه ای و نهایی ابلاغی طی نامه شماره ۶۰/۲۱۱۷۳۸ مورخ ۱۴۰۰/۹/۶ وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت ( تصاویر پیوست) در مرحله اول بصورت آزمایشی طی مدت شش ماه اجراء خواهد شد و دیگر اقلام کالایی نیز به مرور افزایش خواهند یافت.

 دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی ۱۴ قلم کالا

 دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی ۱۴ قلم کالا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....