تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1400 - 12:04
کد خبر : 71416

دستمزد اساتید حق التدریس از کارگر بدون تخصص کمتر است!

دستمزد اساتید حق التدریس از کارگر بدون تخصص کمتر است!

اصفهان-رئیس انجمن اساتید حق التدریس استان اصفهان گفت: حقوق اساتید حق التدریس دانشگاه‌های اصفهان با وجود تخصص بالا و کارزیاد، کمتر از یک کارگر بدون تخصص است.  در اقشار مختلف همواره فعالیت نیروهای حق الزحمه از جمله اساتید و معلمان محل بحث و مشکل بوده است، در حالی که در سال‌های گذشته این قشر از

اصفهان-رئیس انجمن اساتید حق التدریس استان اصفهان گفت: حقوق اساتید حق التدریس دانشگاه‌های اصفهان با وجود تخصص بالا و کارزیاد، کمتر از یک کارگر بدون تخصص است.

 در اقشار مختلف همواره فعالیت نیروهای حق الزحمه از جمله اساتید و معلمان محل بحث و مشکل بوده است، در حالی که در سال‌های گذشته این قشر از معلمان اعتراضات جدی به نحوه پرداختی نیروهای حق التدریس داشتند با بدتر شدن وضعیت معیشتی کشور حالا صدای اساتید حق التدریس دانشگاه نیز در آمده است کسانی که مدعی هستند درآمد آنها از یک کارگر بدون تخصص نیز کمتر است.

نرخ حق التدریس ۱۸ سال بدون تغییر

در این راستا سید مهدی حسینی هرندی، رئیس انجمن اساتید حق التدریس استان اصفهان در خصوص دریافتی مالی این قشر اظهار داشت: تعرفه دستمزد ساعتی اساتید حق التدریس میانگین حدود «۲۰ هزار تومن» که حتی از حداقل دستمزد یک کارگر بدون تخصص هم کمتر است که از سال ۸۲ تا کنون با وجود تورم‌های دو رقمی در کشورمان، تغییری نکرده است. با کوچک‌ترین آشنایی با محاسبه اثر تورم بر قیمت‌ها و با احتساب نرخ تورم حدود ۲۰ درصد، تعرفه دستمزد باید بیش از ۶۰ هزار تومان در ساعت باشد که انتظار می‌رود برای رقم حق التدریس همچون حداقل حقوق کار تصمیم گیری شود که البته همین مقدار نیز سیستمی و ماهانه پرداخت نمی‌شود.

اگر در آموزش پرورش با مدرک لیسانس نیروی حق التدریس می‌شدیم حداقل استخدام یک رؤیا نبود، قوانین حمایتی برای استخدام آنان به صورت جدا از استخدام از طریق امتحان وجود داشت اما متأسفانه در کشور این همه نادیده گرفته شدن عجیب است، چرا نباید علاوه بر سهمیه استخدامی جداگانه سوابق شغلی مرتبط به حداکثر سن اضافه شود

وی با تاکید بر نبود قوانین حمایتی بیمه تأمین اجتماعی ادامه داد: عدم وجود قانون صریح مصوب مجلس در این زمینه منجر به تفسیرهای نادرست به نفع بیمه گر شده است. اگر چه طبق قوانین موجود قراردادهای ساعتی و پاره‌وقت مشمول قانون کار است اما به دلیل ساعات کاری کم، سازمان تأمین اجتماعی حتی به استادی که تمام روزهای هفته درس می‌دهد دفترچه درمان نمی‌ده، همچنین اکثر اساتید در طول سال حداکثر ۲-۳ ماه بیمه شامل حالشان می‌شود زیرا برای هر هشت ساعت کاریک روز حق‌بیمه منظور می‌شود واستادی که سه چهار ماه بیکار است و بقیه سال هم ساعات کاری کمتری دارد بیمه اش فقط یک اسم است.

رئیس انجمن اساتید حق التدریس استان اصفهان افزود: این بیمه بدون امکان تحقق تعهدات سازمان بیمه گر است، البته این شرایط نیز فقط در دانشگاه آزاد هست و در واقع در سایر دانشگاه‌های پیام نور، جامع علمی کاربردی و غیرانتفاعی خبری از بیمه ساعتی و دفترچه درمان هم نیست، سوالی که پیش می‌آید این است که چرا تربیت واموزش متخصصین کشور مورد توجه نهادهای بیمه گر نیست.

وی با بیان اینکه اگر در آموزش پرورش با مدرک لیسانس نیروی حق التدریس می‌شدیم حداقل استخدام یک رؤیا نبود، اضافه کرد: قوانین حمایتی برای استخدام آنان به صورت جدا از استخدام از طریق امتحان وجود داشت اما متأسفانه در کشور این همه نادیده گرفته شدن عجیب است، چرا نباید علاوه بر سهمیه استخدامی جداگانه سوابق شغلی مرتبط به حداکثر سن اضافه شود.؟

حسینی هرندی با تاکید بر عدم امنیت شغلی در نیروهای حق التدریس تصریح کرد: موضوع دردآور تبعیضی است که در برخورد مسئولان دانشگاه می‌بینیم، که بارها مشاهده شده و بعد از گذشت سال‌ها تدریس در یک واحد دانشگاهی، به صورت ناگهانی چند واحد یا تمامی واحدهای یک مدرس بدون حتی یک تشکر ساده حذف می‌شود. بعضاً اخذ واحد درسی در هر ترم تابع سطح دوستی از مدیر گروه قرار می‌گیرد.

نسبت استاد به دانشجو بسیار بالاست

  به گزارش اقتصاددان به نقل از مهر ،   وی با اشاره به نسبت بالای تعداد دانشجو نسبت به استاد گفت: یکی‎ ‎از معیارهای کیفیت آموزش، نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه است که هرچه کوچک‌تر باشد، بهتر است. توضیح آنکه این نسبت در دانشگاه‌های معتبر دنیا بین سه تا شش دانشجو متغیر است اما در ایران با این تعداد دانشجو گاهی از تعداد ۴۵ دانشجو نیز عبور می‌کند، واضح است که وضعیت موجود نمی‌تواند به همین روند ادامه یابد.

رئیس انجمن اساتید حق التدریس استان اصفهان در خصوص اخذ مالیت از اساتید حق التدریس ابراز داشت: علی رغم وجود قانون و ائین نامه صریح مبنی بر حداقل حقوق ومیزان معافیت از مالیات این قانون به بهانه‌های واهی رعایت نمی‌شود و ۱۰ % مالیات از حق الزحمه ناچیز اساتید حق التدریس که در بهترین شرایط به ماهی ۷۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد کسر می‌شود.

وی با اشاره به لزوم انجام استخدام واقعی به جای نه فراخوان‌های صوری و کاغذ بازی‌های دنباله دار گفت: این امر برای انحراف ارزیابان وزارت علوم جهت رساندن نسبت «استاد به دانشجو طبق استاندارد» و پذیرش بیشتر دانشجو و در نهایت استخدام نورچشمی‌ها یا در صورت عدم وجود آنها عدم جذب استاد انجام می‌شود.

حسینی هرندی تاکید کرد: اساتید برخی دانشگاه‌ها کمر به نابودی اساتید حق التدریس بسته اند زیرا واحدهای درسی آنها را ابتدا از ۴۰ به ۳۰ و بعد از ۳۰ به ۱۶ رساندند که به دلیل عدم استخدام آنها بسیار اذیت کننده است و این امر به بهانه استخدام نیروهای جدید است که تمام هم هدف آن برگزاری آزمون‌های صوری برای اخذ مبالغ از متقاضیان است.

وزیران و مجلس از اساتید حق التدریس حمایت کنند

وی خاطر نشان کرد: اکنون شرایط به طوری است که لازم است مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم و تحقیقات و بهداشت و درمان به عنوان متولی امر متوجه این امر شود که اساتید حق‌التدریس بخش قابل توجه نیروی این سازمان هستند و در کف تعاریف خود حقوقی را برای این قشر در نظر بگیرند، برخوردار نشدن از مراتب و جایگاه علمی متعارف براساس سوابق و مدارک تحصیلی همچون اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، تبعیض آشکار در بهره بردن از مزایای شغلی اعضای هیأت علمی با وجود داشتن سوابق و مدارک تحصیلی یکسان از جمله مشکلات این قشر است.

وضع در دانشگاه پیام نور به مراتب بدتر است چرا که با وجود الکترونیکی شدن دروس دیگر شاید حتی نیاز به حضور استاد نباشد و چنان که از ترم گذشته اغلب دروس به صورت الکترونیک یا خودخوان ارائه می‌شد، کلاس‌ها هم اکثراً به دلیل عدم حضور دانشجو تشکیل نمی‌شود و آن میزان ناچیز حق التدریس هم به اساتید پرداخت نمی‌شود

رئیس انجمن اساتید حق التدریس استان اصفهان با تاکید بر برخوردار نبودن اساتید حق التدریس از حق دریافت طرح پژوهش سالانه جهت ارتقای علمی، افزود: متأسفانه فرقی نمی‌کند چه مدرکی از چه دانشگاهی و با چه سطح علمی گرفته اید و باید از طریق رابطه و سفارش و باج به دانشجو و غیره مجوز تدریس حفظ شود. مدرک دکترا، مقاله و سابقه کار و کتاب در حوزه دانش در تمام دانشگاه‌های جهان امتیاز خاص خود را دارد اما در حق التدریس تمام این‌ها مدرکی برای لغو کلاس‌ها و ادامه تدریس می‌شود.

وی در خصوص وضعیت اساتید حق التدریس در دانشگاه‌های پیام نور اظهار داشت: وضع در دانشگاه پیام نور به مراتب بدتر است چرا که با وجود الکترونیکی شدن دروس دیگر شاید حتی نیاز به حضور استاد نباشد و چنان که از ترم گذشته اغلب دروس به صورت الکترونیک یا خودخوان ارائه می‌شد، کلاس‌ها هم اکثراً بدلیل عدم حضور دانشجو تشکیل نمی‌شود و آن میزان ناچیز حق التدریس هم به اساتید پرداخت نمی‌شود.

حسینی هرندی ابراز داشت: متأسفانه هیچ نظارتی بر مدارک استادان دانشگاه نمی‌شود، اساتید بسیاری شاهد بوده اند که در بعضی از دانشگاه‌ها افرادی با مدرک کاردانی و کارشناسی و تنها به صرف سفارش یا دوستی جذب دانشگاه شده و به صورت حق التدریس مشغول به کار شده اند، مدرک کارشناسی و یا نهایتاً دانشجوی کارشناسی ارشد از یک دانشگاه سطح پایین اذیت کننده است و در بسیاری موارد آنها به مرور جای اساتید حق التدریس را می‌گیرند و اگر اساتید تن به این کار و دادن پسوردها ندهند با آنها قطع همکاری می‌شود و اخیراً هم دانشگاه جامع به جای برخورد با دانشگاه خاطی، زورش به اساتید مظلوم می‌رسد.

 مشکل اصلی اساتید خلأ قانونی است؛ اگر قانونی جامع تصویب و اجرایی شود، قطعاً وضعیت اساتید حق التدریس پایان یافته و سرنوشت آموزش جوانان این کشور به ریل اصلی خود باز می‌گردد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....