تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1399 - 11:49
کد خبر : 38374

در دو سال اخیر ۱۰۰ میلیارد دلار از ایران خارج شده است

در دو سال اخیر ۱۰۰ میلیارد دلار از ایران خارج شده است

رییس اتاق بازرگانی تهران گفته است که در دو سال گذشته، ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است. اقتصاددان: مسعود خوانساری در گفت‌وگو با وب‌سایت فرارو جزییاتی درباره این آمار ارائه نداده ولی گفته است این آمار «مستند» است و بخشی از این پول، صرف خرید مسکن در کشورهای همسایه ایران شده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفته است که در دو سال گذشته، ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است.

اقتصاددان: مسعود خوانساری در گفت‌وگو با وب‌سایت فرارو جزییاتی درباره این آمار ارائه نداده ولی گفته است این آمار «مستند» است و بخشی از این پول، صرف خرید مسکن در کشورهای همسایه ایران شده است.

در این گزارش از کشورهای ترکیه،‌ امارات و گرجستان به عنوان مقاصد جذب سرمایه شهروندان ایرانی نام برده شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز خرداد سال ۹۷، در گزارش‌هایی از خروج بیش از ۵۹ میلیارد دلار «سرمایه» از ایران طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ خبر داد.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران می‌گوید که خروج سرمایه در سال ۹۶ برابر با ۸۳ درصد درآمد ایران از محل صادرات غیر نفتی در این سال است. بیشتر در این باره:

مرکز پژوهش‌های مجلس: بیش از «۵۹ میلیارد دلار» سرمایه طی دو سال از ایران خارج شده

با احتساب این دو رقم، می‌توان گفت که بر اساس برآوردهای دو نهاد رسمی در طول چهار سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است.

در گزارش‌ مجلس از «غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت سیاسی و اقتصادی» ، «خلاءهای موجود در سیاست عمومی کشور برای حمایت از سرمایه» ، «دشوار بودن فعالیت اقتصادی»، «ریسک بالای سرمایه‌گذاری» و «تمایل به زندگی در خارج از کشور» از مهم‌ترین دلایل خروج سرمایه از ایران نام برده شده بود که برخی از این مولفه‌ها در دو سال اخیر که دولت آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای علیه اقتصاد ایران اعمال کرد، تقویت شده است.

در همین حال، در ماه‌های گذشته، گزارش‌های متعددی درباره افزایش خرید خانه در کشورهایی چون ترکیه توسط ایرانیان منتشر شده است.

بر اساس آخرین گزارشی که ۲۶ دی‌ماه امسال منتشر شد، ایرانی‌ها در سال گذشته میلادی نزدیک هفت هزار و دویست واحد مسکن از ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به سال قبل آن نزدیک یک سوم رشد داشته است.

به گزارش مرکز آمار ترکیه، خرید خانه توسط ایرانی‌ها از این کشور نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود دو برابر و نسبت به سال ۲۰۱۷ و پیش از آن تقریبا ۱۰ برابر شده است.

حدود ۴۱ هزار واحد مسکن در ترکیه طی سال ۲۰۲۰ به خارجی‌ها فروخته شده که شهروندان ایرانی در مقام اول قرار داشته و در ردیف‌های بعدی شهروندان عراق، روسیه، افغانستان، آذربایجان، آلمان، کویت، یمن و بریتانیا قرار دارند.

به موازات خروج سرمایه از ایران، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌ خارجی در ایران «به کمترین میزان طی ۱۷ سال گذشته» رسیده است.

بر اساس گزارش سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) که خرداد امسال منتشر شد، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل، افت ۳۶.۵ درصدی داشت و به ۱.۵ میلیارد دلار رسید که کمترین رقم طی ۱۷ سال گذشته (از سال ۲۰۰۲) بود.

بر اساس آمارهای آنکتاد، سهم ایران از جذب سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی در کل جهان طی سال ۲۰۱۹ کمتر از یک دهم درصد (یک هزارم) بوده است.

در سال ۲۰۱۹ میلادی حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در جهان به ۱۵۴۰ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۱۸ رشدی سه درصدی داشته است.

در آن سال امارات تقریبا ۱۰ برابر ایران، ترکیه پنج برابر، عربستان سه برابر و عراق و عمان دو برابر ایران سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی جذب کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....