تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مرداد 1401 - 19:42
کد خبر : 95538

در بورس تهران هیچ خبری نیست

در بورس تهران هیچ خبری نیست

 بورس تهران امروز و درحالی که امیدواری‌ها برای شروع یک روند صعودی در ماه جدید افزایش یافته بود، یکی از بدترین روزهای خود را در سال جاری پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس در این روز با وجود بازگشایی مثبت نمادهای اصلی گروه پالایشی، ۰.۶۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و شاخص هم‌وزن

 بورس تهران امروز و درحالی که امیدواری‌ها برای شروع یک روند صعودی در ماه جدید افزایش یافته بود، یکی از بدترین روزهای خود را در سال جاری پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس در این روز با وجود بازگشایی مثبت نمادهای اصلی گروه پالایشی، ۰.۶۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی ضعیف‌تر، بیش از یک درصد ریزش داشت که با این حال نیز شاخص درستی از وضعیت وخیم نمادهای امروز نبودند.

ارزش معاملات بازار امروز نیز بسیار ضعیف دنبال شد و بار دیگر با ثبت اعدادی زیر ۳هزار میلیارد تومان همراه با خروج پول بیش از ۳۵۰ میلیارد تومانی، از رخوت کامل بورس تهران در این روزها خبر داد. شاید کمتر کسی انتظار داشت که بازار سرمایه پس از برگزاری مجامع و بازگشایی سهام با قیمت‌های جذاب‌تر، فشار فروش بیشتری را دنبال کند.

پالایشی‌ها همچنان ارزنده‌اند؟

امروز تنها صنعتی که توانست تا حدودی تقاضای بهتری را به خود جذب کند، گروه پالایشی بود که با بازگشایی نمادهای اصلی خود همچون شبندر و شپنا، روز بهتری را نسبت به دیگر صنایع برای سهامداران این گروه رقم زد. هرچند که این سهام در نهایت کار خود را در محدوده مثبت به پایان رساندند اما به طور کامل نیز از لشکرکشی فروشندگان مصون نماندند و از سقف‌های قیمتی روزانه خود فاصله نسبتا زیادی گرفتند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  اینکه نمادهای پالایشی پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود، در قیمت‌های کنونی فروشنده‌های قدرتمند دارد، از ترس بالای حاکم بر بازار سرمایه خبر می‌دهد. اگر به صورت‌های مالی بهار پالایشی‌ها نگاهی بیاندازیم به ارزندگی بالای این سهام پی خواهیم برد.

با توجه به اینکه کرک اسپرد در سه ماهه ابتدایی سال در اوج قرار داشت و در حال حاضر عقب‌نشینی کرده است، با فرض اینکه پالایشی‌ها بتوانند تا انتهای سال جاری ۸۰ درصد سود فصل بهار را در فصول دیگر شناسایی کنند، شبندر به سود ۲۷۰ تومانی دست خواهد یافت که با قیمت ۸۴۵ تومانی هر سهم، نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر (P/E forward) حوالی ۳.۱ خواهد داشت. شپنا حتی وضعیت بهتری دارد و می‌تواند تا انتهای سال ۲۲۰ تومان به ازای هر سهم شناسایی کند که با قیمت ۶۶۰ تومانی امروز، P/E forward حدود ۳ دارد و شاوان نیز به همین شکل با نسبت ۳.۶ درحال معامله است.

با وجود اینکه چشم‌انداز قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی نسبت به قبل تعدیل شده است، اما نفت به دلیل مشکلات عرضه همچنان قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه را تجربه می‌کند و این موضوع کمی نگرانی‌ها از ریزش سنگین کرک اسپردها را کاهش می‌دهد و احتمالا دستیابی به سودهای ذکر شده برای این شرکت‌ها دور از ذهن نباشد مگر اینکه نفت با سقوط آزاد جدی مواجه شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....