تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آذر 1399 - 21:36
کد خبر : 26209

در اوبر رانندگان کرایه را تعیین می‌کنند

در اوبر رانندگان کرایه را تعیین می‌کنند

مشکل کرایه اسنپ و تپسی حل می‌شود؟ انتقادات کاربران به بازار بی‌رقیب اسنپ‌فود، ایرادات برگزاری حراج جمعه سیاه در ایران، کلاهبرداری عجیب از فروشندگان دیوار و طرح اوبر برای سپردن تعیین مبلغ کرایه به رانندگان، از جمله مهم‌ترین اخبار فناوری و استارتاپی روز هستند. موضوع انحصار در اکوسیستم استارتاپی و فناوری کشور، یکی از مباحث

مشکل کرایه اسنپ و تپسی حل می‌شود؟

انتقادات کاربران به بازار بی‌رقیب اسنپ‌فود، ایرادات برگزاری حراج جمعه سیاه در ایران، کلاهبرداری عجیب از فروشندگان دیوار و طرح اوبر برای سپردن تعیین مبلغ کرایه به رانندگان، از جمله مهم‌ترین اخبار فناوری و استارتاپی روز هستند.

موضوع انحصار در اکوسیستم استارتاپی و فناوری کشور، یکی از مباحث پرچالش در این حوزه است. در گزارشی در این رابطه، به موضوع انحصار در بازار سفارش آنلاین غذا پرداخته ایم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،   بر اساس این گزارش، یکه تازی و جولان اسنپ‌فود در بازار بدون رقیب، بزرگ‌ترین انتقاد کاربرانی است که ناگزیر به استفاده از اسنپ‌فود هستند.

بازار نوشته است که انحصارطلبی در حوزه سفارش آنلاین غذا یکی از بحث‌های داغی است که مدت‌ها سوژه داغ رسانه‌ها بود. رشد روز افزون بازار سفارش آنلاین غذا در سال‌های اخیر؛ زمین را برای بازی چند بازیگر بنام این حوزه مهیا ساخته بود. دراین حوزه در حالی نام‌هایی چون چیلیوری، ریحون، چنگال و اسنپ فود به رقابت می‌پرداختند که بارها و بارها پرونده اسنپ فود به اتهام انحصارگرایی روی میز شورای رقابت رفت و جنگ میان پلتفرم ها ادامه داشت.

۲۲ مهرماه ۹۸ شورای رقابت در بررسی شکایت چیلیوری، رای بر «غیر رقابتی بودن» فعالیت «اسنپ‌فود» صادر کرد، دستور توقف این نوع فعالیت را داد و این شرکت را ۱۰۰ میلیون تومان جریمه کرد.

اما «اسنپ‌فود» آن را وارد ندانست و درخواست تجدیدنظرخواهی داد؛ اما در نهایت ۱۹ بهمن ماه ۹۸ بود که پس از کش و قوس‌های فراوان درخواست تجدیدنظر «اسنپ‌فود» رد و رأی قبلی شورای رقابت، نهایی شد.

رقابت و بحث همچنان ادامه داشت و حتی طی یک تصمیم در ۴ دی ماه ۹۸ چیلوری و ریحون با ادغام تصمیم گرفتند قدرت خود را یکی کرده و در مقابل اسنپ فود قد اعلم کنند.

اما این ادغام در نهایت نتیجه‌ای که باید نداد و در همان بدو ورود و شیوع کرونا چیلیوری عنوان کرد دیگر قادر به ادامه‌ سرویس‌دهی نیست.

با پایان فعالیت چیلیوری بحث داغ پرونده شکایت این پلتفرم از اسنپ فود همچنان ادامه داشت. در حالی که صادقیان در ماه‌های اخیر به تیم اسنپ پیوست؛ در ۲۲ مهر ماه ۹۹ و پس از گذشت حدود یک سال دیوان عدالت اداری با بازنگری در رأی شورای رقابت، تصمیم به ابطال آن گرفت.

با از بین رفتن رقبا، بازار بزرگ سفارش آنلاین غذا به انحصار اسنپ‌فود درآمد و تبدیل شد به سوژه داغ شبکه‌های مجازی. بسیاری از کاربران با حذف کامل رقبا شرایط فعلی به دست آمده را دلیل مهم پایین آمدن کیفیت کار اسنپ فود می‌دانند تا جایی که از نگاه این عده، تایید نکردن نظرات انتقادی کاربران و در مواردی عدم توجه فوری و جدی به بازگردان وجه برخی از کاربران پس از گذشت ۷۲ ساعت، تبدیل به یک چالش در رابطه‌شان با آن شده است.

البته این عده در فضای مجازی دغدغه‌های خود را مطرح کرده‌اند و این که تا چه اندازه این دغدغه، جدی، درست و مهم باشد، قطعا نیازمند بررسی‌های بیشتر است و در چنین فضایی نمی‌توان حکمی کلی درباره این اتفاقات داد.

این دست نظرات در حالی در شبکه‌های اجتماعی جریان دارد که اسنپ‌فود به یکه تازی در بازار سفارش آنلاین به مسیر خود ادامه می‌دهد.

شاید عدم وجود رقیبی که باید، در این روزها اسنپ‌فود را با این شرایط خاص از نسخه خود روبه رو کرده است. ورژنی از اسنپ‌فود که نه تنها نظرات و انتقادات کاربران و ایجاد تجربه کاربری خوب (که شاخصه مهمی در جذب مشتری است) برایش اولویت محسوب نمی‌شود؛ حتی در به موقع تحویل دادن سفارشات نیر مبادرت به خرج نمی‌دهد و به راحتی و با عدم تایید انتقادات، سعی دارد به بهتر بودن و بالا بودن کیفیت کار خود اصرار کند.

شاید در این موقعیت، بهترین راه بازگشت اسنپ‌فود به روزهای اوج خود، رسیدن رقیبی با قدرت از راه باشد. رقیبی که گرد و خاکی که باید را راه بیندازد تا شاید نقطه پایانی بر این شرایط باشد.

معایب جمعه سیاه ایرانی

در روزهای گذشته برخی از فروشگاه‌های آنلاین کشور، به برگزاری رویدادهای حراج حمعه سیاه اقدام کردند. دیجیاتو در نقد این رویدادها، معتقد است در اقتصاد بیمار، هیچکس برنده‌ جمعه سیاه نیست.

بر اساس این گزارش، هزاران فروشگاه اینترنتی کوچک و چندین فروشگاه اینترنتی بزرگ جمعه سیاه (بلک فرایدی) را به رسم چند سال گذشته در ایران برگزار کردند. قطعا آمازون، علی‌بابا، بست‌بای، والمارت، eBay و سایر فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی جهان در بلک فرایدی امسال میلیاردها دلار فروخته‌اند اما بعید است آمار دقیقی از میزان فروش در جمعه سیاه ایران منتشر شود.

اما آیا جمعه سیاه به خودی خود مشکلی دارد؟ قطعا خیر. شما در این روز (یا برای بعضی فروشگاه‌ها، دوره خاص) می‌توانید محصولاتی را بخرید که شاید حس کنید با تخفیف ویژه‌ای به شما فروخته می‌شوند اما در هر صورت نمی‌توان منکر این موضوع شد که ذات چنین روزی به گونه‌ای است که می‌تواند ذهن کسی که به محصول خاصی نیاز ندارد را هم قلقلک دهد…مشکل بزرگ‌تر جمعه سیاه در ایران، ترکیب عدم وجود تخفیف معنادار (نه در همه موارد) با شرایط کم‌ثبات و بیمار اقتصادی است.

در بخش دیگری از گزارش دیجیاتو آمده است، قطعاً در روزها و ایام پرحاشیه‌ای مانند جمعه سیاه، انگشت اتهام بیشتر به سوی دیجی‌کالا، بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران، کشیده خواهد شد.

دیجی‌کالا حالا یک مارکت پلیس بزرگ است، که خرده فروشی آنلاین را توسط فروشندگانش انجام می‌دهد. در واقع، به گفته مدیران عامل دیجی‌کالا، چیزی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از تنوع محصولات این فروشگاه، توسط هزاران فروشنده تامین می‌شود نه خود دیجی‌کالا.

کافیست نگاهی به شبکه‌های اجتماعی و هشتگ جمعه سیاه یا بلک فرایدی داشته باشید. می‌توانید محصولاتی را ببینید که در سایر فروشگاه‌های کوچک‌تر تخفیف ندارند، ولی قیمت‌شان از محصولی که در دیجی‌کالا با تخفیف چند ده درصدی فروخته می‌شود کمتر است.

پیشنهاد می‌کنم قیمت بعضی محصولات را در سایتی مثل «ترب» که نرخ یک محصول را از فروشگاه‌های مختلف نمایش می‌دهد، جستجو کنید. گاهی و برای بعضی محصولات، در دیجی‌کالا و بعضی از فروشگاه‌های بزرگ، قیمت تخفیف خورده همچنان بالاتر از قیمت عادی سایر فروشگاه‌های کوچک است. البته که این روند قابل تعمیم به همه محصولات و کالاها نیست اما به هر حال توصیه می‌شود که قبل از خرید، نرخ‌ها را مقایسه کنید.

۹۰ تا ۹۵ درصد تنوع کالایی دیجی‌کالا را فروشندگان تامین می‌کنند. پس فروشندگان در جمعه سیاه هم بیشترین سهم را در فروش دارند. با یک استدلال می‌توان گفت این توانمندسازی کسب‌وکارهای سنتی است اما از طرفی شکایت کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تعداد نامشخصی از کالاها، در فروشگاه‌های دیگر و بدون تخفیف با نرخ ارزان‌تری هم پیدا می‌شود.

همه این اتفاقات این پرسش را به وجود می‌آورد که آیا بعضی از فروشندگان سنتی که به لطف دیجی‌کالا توانمند و آنلاین شده‌اند در حال سوءاستفاده از پلتفرم دیجی‌کالا هستند؟ شاید این سوالی است که مدیران دیجی‌کالا باید به آن فکر کنند.

بد نیست دیجی‌کالا از زیرساخت تکنولوژیک خود برای جلوگیری از دستکاری قیمت‌ها ۲ روز مانده به جمعه سیاه استفاده کند.

 

کلاهبرداری عجیب از فروشندگان دیوار

در گزارش دیگری از اکوسیستم استارتاپی و فناوری کشور، سایت رکنا در مورد شیوه عجیب کلاهبرداری از فروشنده‌های سایت دیوار نوشته است.

بر اساس این گزارش، شگردهای کلاهبرداران اینترنتی در سایت‌های واسطه‌گری و به ویژه «دیوار» در حالی هر روز تغییر می‌کند که این بار شیادان شعبده‌باز با راه انداختن بازی «کارت به کارت»، شیوه عجیبی را برای دستبرد به پول‌های خریداران و فروشندگان کالا در پیش گرفته‌اند.

این ترفند حساب شده کلاهبرداران هنگامی با هوشیاری قاضی شعبه ۴۰۷ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد لو رفت که پرونده‌ای با عنوان کلاهبرداری شش میلیون تومانی روی میز مقام قضایی قرار گرفت.

در بررسی‌های دقیق قاضی محمدرضا جعفری مشخص شد که کلاهبرداران برخی کالاها را به قیمت ارزان و وسوسه‌انگیز در سایت دیوار به فروش می‌گذارند و از سوی دیگر خریدار کالایی می‌شوند که همزمان در همان سایت توسط فرد دیگری به فروش گذاشته شده است.

وقتی خریدار با کلاهبردار تماس می‌گیرد او نیز از فروشنده کالای دیگر می‌خواهد تا شماره کارتش را برای خریدار کالای ارزان‌قیمت ارسال کند و به این ترتیب خریدار اول پول را به حساب فروشنده دوم واریز می‌کند و این‌گونه فروشنده قلابی بدون آن که سرنخی از خود برجای بگذارد به در منزل فروشنده واقعی (فروشنده دوم) می‌رود و کالا را با پرداخت بقیه وجه تحویل می‌گیرد و متواری می‌شود.

رانندگان اوبر کرایه را تعیین می‌کنند

در گزارشی از دنیای فناوری، سایت اتاق بازرگانی تهران، خبر داده است که اوبر، تعیین قیمت توسط راننده را کلید می‌زند.

بر اساس این گزارش، شیوه تازه اوبر برای تعیین قیمت توسط رانندگان این تاکسی‌یاب اینترنتی، می‌تواند نحوه تعامل مالی دیگر استارتاپ‌های این حوزه را تغییر دهد. در ایران، اسنپ و تپسی از شرکت‌های فعال در حوزه تاکسی‌یابی اینترنتی‌اند که تحولات اوبر می‌تواند آنها را به فکر تغییر در رویه تعیین قیمت ها بیندازد.

در این طرح، رانندگان اوبر به عنوان پیمانکاران مستقل می‌توانند قیمت خود را به متقاضیان پیشنهاد کنند. داراخسرشاهی، مدیرعامل اوبر در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده استرالیا نخستین جبهه در تغییرهایی است که این شرکت می‌خواهد در شیوه‌های خدمات‌رسانی خود اعمال کند.

او درباره تعیین قیمت‌ها توسط راننده‌ها گفت: «یک راننده می‌تواند نرخ بالایی را پیشنهاد کند اما یک راننده می‌تواند کمترین میزان نرخ را پیشنهاد کند تا خیلی زود به یک سفر برسد. تعیین قیمت توسط رانندگان، برای توانمندسازی آنان اجرا می‌شود و اگر این طرح در استرالیا که یکی از مهم‌ترین بازارهای ماست، عملیاتی شود، در دیگر بازارها هم آن را اجرا می‌کنیم.»

رونمایی هدفون بی‌سیم سامسونگ در آینده نزدیک

در گزارش دیگری از دنیای فناوری دیجیاتو از این موضوع خبر داده است که نسل جدید گلکسی بادز سامسونگ، همراه با گلکسی S21 معرفی می‌شود.

سامسونگ در دو سال گذشته، همراه با نسل جدید گوشی‌های سری گلکسی S، از گلکسی بادز جدید هم رونمایی کرده. حالا به نظر می‌رسد نسل جدید هدفون بی‌سیم این کمپانی کره‌ای با گلکسی S21 از راه می‌رسد.

سامسونگ در گذشته نه چندان دور از گلکسی بادز لایو رونمایی کرد و اگر همراه با نسل جدید گوشی‌های سری گلکسی S شاهد معرفی گلکسی بادز جدید باشیم، سامسونگ در کمتر از ۶ ماه دو هدفون بی‌سیم را معرفی می‌کند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....