تاریخ انتشار : دوشنبه 22 فروردین 1401 - 19:58
کد خبر : 84077

درسی برای بانک مرکزی ایران

درسی برای بانک مرکزی ایران

دکتر عبدالله صوفی: استاد بازنشسته اقتصاد، دانشگاه ویسکانسین و عضو وابسته کادر علمی دانشکده کار آفرینی ،دانشگاه تهران   با شروع عملیات نظامی فدراسیون روسیه در اکراین بانک مرکزی روسیه در ۲۵ مارس ۲۰۲۲ اعلان کرد که از تاریخ ۲۸ مارس تا ۳۰ ماه ژوئن ۲۰۲۲  شروع به خریداری هر گرم  طلا با قیمت ۵۰۰۰

دکتر عبدالله صوفی: استاد بازنشسته اقتصاد، دانشگاه ویسکانسین و عضو وابسته کادر علمی دانشکده کار آفرینی ،دانشگاه تهران

 

با شروع عملیات نظامی فدراسیون روسیه در اکراین بانک مرکزی روسیه در ۲۵ مارس ۲۰۲۲ اعلان کرد که از تاریخ ۲۸ مارس تا ۳۰ ماه ژوئن ۲۰۲۲  شروع به خریداری هر گرم  طلا با قیمت ۵۰۰۰ روبل از بانک های روسی خواهد نمود. این اولین باردر صد سال اخیر است که سیستم پولی روسیه بر اساس پشتوانه طلا قرار گرفته است. از آنجایی که طلا بر اساس دلار آمریکائی در جهان  خرید و فروش میشود این نرخ روبل هر گرم طلا قیمت کف روبل را با دلار آمریکائی تعین کرده است.

رابطه ارز روبل- دلار با قیمت طلا

 

قبل از اعلان این سیاست در ۲۵ مارس ۲۰۲۲ نرخ ارز روبل-دلار حدودا  عبارت بود  از ۱۰۰ روبل برای هر دلار. اما با خرید هر گرم طلا به قیمت ۵۰۰۰ روبل توسط بانک مرکزی روسیه ارزش  روبل بر حسب دلار ۲۰ در صد افزایش  و از ۱۰۰ روبل به ۸۰ روبل برای هر دلار تبدیل گردید. در نظر داشته باشید که  بنا بر این تغیر قیمت دلار بر حسب روبل ارزش  دلار بر حسب روبل ۲۵ در صد کاهش یافت.  این افزایش ارزش  روبل در برابر دلار بر اساس قیمت طلا در آن روز که ۶۲$ برای هر گرم طلا بود صورت گرفت. چگونه؟

قیمت هر گرم طلا بر حسب روبل برابر است بر قیمت هر دلار در بازار ارز روسیه بر اساس روبل ضرب در قیمت هر گرم طلا بر حسب دلار. بطور مشخص در روزی که قیمت هر گرم طلا ۶۲ دلار و قیمت هر دلار ۸۰ روبل بود قیمت هر گرم طلا بر حسب روبل ۴۹۶۰ روبل بود. این قیمت تقریبا برابر است از قیمت هرگرم طلا که توسط بانک مر کزی ۵۰۰۰ روبل تعین کرده بود.

 

قیمت دلار و طلا بر حسب ریال

 

برای ثبات نرخ ارز ریال بانک مرکزی باید به سئوال زیر جواب دهد. چه قیمتی باید بانک مرکزی برای هر گرم طلا بر حسب ریال تعین کند تا اینکه آن قیمت برابر قیمت طلا بر حسب دلار ضرب در نرخ ارز ریال-دلار در بازار باشد؟ با خرید طلا با این قیمت تعین شده ریالی بانک مرکزی ایران نه تنها طلا را پشتوانه ریال بلکه قیمت سقفی برای دلار بر حسب ریال و یا قیمت کفی برای ریال بر حسب دلار بر قرار خواهد داد.

با توجه به محاسبات بالا و قیمت هر گرم طلا ۶۲$  در جهان قیمت هر گرم طلا در بازار ایران بر اساس نرخ ارز ۲۷،۴۸۳ تومان برای هر دلار  باید برابر ۱،۷۰۳،۹۴۶ توان باشد. اما قیمت هر گرم طلا در بازار ایران در۲۰ فروردین عبارت بود از ۱،۲۸۷،۶۰۰ تومان. در حالی که بر اساس قیمت طلا در جهان قیمت هر دلار در بازار ارز ایران باید بر ابر تومان باشد.

بنا بر این در بازار ارز ایران یک رانت  ۳۲٫۳ در صدی موجود است. اگر بانک مرکزی  اعلان نماید که هر دلار را حدود ۲۱ هزار تومان می خرد  و یا هر دلار را  ۲۰،۸۰۰ تومان میفروشد  قیمت  کف ریال را بر حسب دلار  و یا قیمت  سقف دلار  را بر حسب ریال تعین خواهد کرد.

در حالی که بر اساس قیمت طلا در جهان قیمت هر دلار در بازار ایران باید برابر ۲۰،۷۶۸ تومان باشد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

علی دوشنبه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸

پایه اصلی مبادلات طلا بین دولت و مردم اعتماد طرفین است که در ایران تحت هیچ شرایطی اعتماد به دولت وجود ندارد

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....