تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اسفند 1399 - 11:09
کد خبر : 37637

درد دل کارون

درد دل کارون

ساحل نشینان زاینده رود به درد دل کارون گوش دهند رود کارون از زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد، درمسیری طولانی و پر پیچ وخم به جلگه ی خوزستان می رسد و در آخر در مرز ایران و عراق در جایی به نام اروند رود به خلیج همیشه فارس می ریزد. کارون برای ما تنها یک رود

ساحل نشینان زاینده رود به درد دل کارون گوش دهند

رود کارون از زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد، درمسیری طولانی و پر پیچ وخم به جلگه ی خوزستان می رسد و در آخر در مرز ایران و عراق در جایی به نام اروند رود به خلیج همیشه فارس می ریزد.
کارون برای ما تنها یک رود نیست؛ شکوه و بزرگی تاریخی است که خوزستان را یک سروگردن در گذشته کهن ایران بالا می برد، این رود سرچشمه تمدن‌های بزرگی مانند ئیلامی به حساب می آید که خوزستان را پدید آورده‌اند.
رود کارون باعث شده تا کشاورزی و زراعت این استان هنوز هم یکی از فعالیت‌های اصلی مردمان این منطقه باشد، رودی که اگر روزی صدای خروشانش متوقف شود نبض مردمان خوزستان هم از صدا می‌افتد.
کارون تامین کننده آب آشامیدنی اهواز هم محسوب می‌شود، شاید به همین‌خاطر است که صحبت از انتقال آب رود کارون به زاینده رود فکر همه به خصوص مردم زجر کشیده ی خوزستان را به خود مشغول کرده‌ است.
متاسفانه شاهد آنیم که به بهانه ساحل سازی، هر روز رودخانه مان کوچکتر و حجم آب آن کمتر می شود، حال براستی هموطنان اصفهانی عزیز، با کدامین منطق انسانی، ملی و اخلاقی می پذیرید آبی که مصرف شرب خانگی عده ای از هموطنان تان در یک نقطه جغرافیایی دیگر است قطع شود تا صنعت و کشاورزی دیارتان رونق بگیرد؟
بله مطمئنا تمام منابع کشورمان متعلق به تمام مردم آن است اما چرا لوله هایی که همان آب را به سمت دیار یزد قهرمان پرور می برد نابود کردید؟ چرا همین استدلال منطقی فوق را که خودتان بارها در توجیه انتقال آب کارون ذکر کرده اید نقض کردید؟
حال آیا راضی هستید زاینده رود دوباره زنده شود حتی به قیمت مورد ظلم قرار گرفتن خوزستان و مردمانش.آیا وجدان شما راضی میشود هموطن تان وهمسایه تان تشنه باشد و تشنگی بکشد یا از کار بیکار شودو محرومیتش دو چندان شود؟
بارها شنیده ام بعضی دوستان اصفهانی در توجیه انتقال آب گفته اند ما شهید داده ایم. بله شما مردمان خطه ی قهرمان پرور اصفهان هم مانند تمامی مردمان خاک اهورایی در جنگ حضور داشتید و شهید داده اید و عشق تان را به ایران اثبات کرده اید، اما آیا همه ی ایران این فداکاری را نکرده اند؟پس دیگر منت گذاشتن چه صیغه ای است؟مگر خارجی بودید که برای شهید دادن تان منت می گذارید؟اگر هر روز مردمان هر شهر از این خطه پاک بخواهند منت شهدایشان را بر دیگران بگذارند و بخواهند مجاهدت های پدرانش در راه این کهن دیار به رخ بکشند آیا دیگر جایی برای قانون و منطق و اخلاق باقی می ماند؟اگر اینطور باشد که من بختیاری خوزستانی هم باید بگویم درد جنگ را کشیده ام و هم دردهای بسیاری دیگر مانند خرابی های شهر و استانم، تبعیض امکانات استانی به جرم ناخواسته استان مرزی بودنم، و درد شهدایی که داده ایم تحمل گرمای ۵۰ درجه و بالاتر از آن مشکل ریزگردها و آلودگی هوا آیا باید صدایمان را تا هفت آسمان بالا ببریم و بر تک تک هموطنانمان منت بگذاریم؟اما مهر سکوت بر لب می زنیم برای خاطر عشق وطن وحفظ کشورمان.
ما آن هایی نبودیم که در عین خوش خوشانمان در بهترین شرایط زندگی و امکانات پرچم کشورهای بیگانه را در ورزشگاهای مان به اهتزاز در بیاوریم و بر طبل آموزش زبان مادری بزنیم؟ آیا در این کشور خونی رنگین تر از بقیه داریم؟
بعضی هم میهنان اصفهانی ما می گویند اصفهان مهد فرهنگ و هنر ایران بعد از اسلام است. بله این سخن مطمئنا درست است، اما براستی اقتصاد یک منطقه با فرهنگ و هنر ساخته می شود یا با پول و نفت؟ البته فرهنگ و هنر مقام والایی دارد اما چرخ زندگی و جامعه با اقتصاد می چرخد، برای ما که در منطقه محروم زندگی می کنیم این چیزها دقیق تر حس می شود، همانطور که آزادی را کسانی که ندارند بهتر درک می کنند و قدر می دانند تا کسانی با آن به دنیا آمده اند و بزرگ شده اند.
مردم اهواز و خوزستان الان هیچ مشکلی با کارون ندارند اما مشکل اساسی اینجاست که اگر آب کارون انتقال پیدا کند کشاورزی استان از بین می رود، ریزگردها دوباره صورت شوم خود را به نمایش می گذارند و دوباره بلای جانهموطنان شما می شوند و زندگی شان را مختل می کند.
بزرگواران این را بدانید وقتی مشکلی برای بخشی از کشورمان اتفاق می افتد همه باید برای درمان آن تلاش کنیم، من به شخصه بعنوان یک ایرانی برای حال ناخوش زاینده رود گریانم، اما مطمئنا راه چاره اش را انتقال آب نمی دانم.
برادران و خواهران اگر در گذشته مدیران و مسئولان شما اشتباهی کرده اند این اشتباه را نباید مضاعف و مردم خوزستان را دچار بلا و مصیبت کرد.
متاسفانه برخی دوستان از دو طرف، تعصب استانی شان بیشتر از تعصب ملی است و برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت شان پا روی حق می گذارند انگار نه انگار قراراست زیر یک پرچم و خانه در کنار هم زندگی کنیم.
ضمنا مشکلات مناطق کم آب مرکزی کشورمان می تواند با روش هایی غیر از انتقال آب مانند مدیریت تقاضا، بالا بردن راندمان آبیاری و…حل شود.

 

 

 

اقتصاددان منتظر نظرات و پیشنهادات و راه حل های سازنده شما سروران در دیدگاه ها می باشد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....