حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه دیروز از درخواست مکرر واشنگتن برای مذاکره با ایران خبر داد و گفت: «آمریکایی‌ها مکررا برای مذاکره درخواست دارند، اما هنوز به این مساله در جمع‌بندی‌های خودمان نرسیده‌ایم.» رئیس دستگاه دیپلماسی در سخنرانی اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان  با اشاره به مذاکرات جاری هسته‌ای در وین افزود: «امروز در نقطه‌ای قرار داریم که نتیجه کمیته‌های سه‌گانه را مورد توجه قرار بدهیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی با چه چیزی انجام شود. طرف آمریکایی هر از گاهی پیام می‌دهد که مذاکره مستقیم کند. گفت‌وگوی ما از طریق non-paper هست. اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به توافق خوب لازمه‌اش این باشد که گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نمی‌گیریم.» او اضافه کرد: «مذاکرات ما در وین دارد به نقطه ای نزدیک می شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم.»

به توافق نزدیکیم

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه از هر زمان دیگری به توافق نزدیک‌تریم گفت: پیشرفت‌های خوبی به دست آمده و در برخی از اسناد اختلافات و پرانتزها کمتر شده است. سعید خطیب‌زاده افزود موفقیت بزرگ این بوده که بسیاری از ایده‌های ایران از جمله در حوزه تضامین تبدیل به کلمات شده است. خطیب‌زاده همچنین ابراز کرد اگر آمریکا به توافقات قبلی‌‌ پایبند باشد، موضوع تبادل زندانیان نیز در کمترین زمان قابل حل است. دور هشتم مذاکرات وین از ششم دی ماه تاکنون در هتل کوبورگ وین میان طرف‌های برجامی در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی درباره آخرین تحولات مذاکرات وین گفت: آنچه امروز در موضوع مذاکرات وین شاهد آن هستیم این است که پیشرفت گفت‌وگوها در این زمینه در مسیر درستی قرار دارد. ما در چهار حوزه اسنادی برای گفت‌وگو داریم. پیشرفت‌های خوبی به دست آمده است. در برخی از اسناد اختلافات و پرانتزها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شده است از جمله در حوزه تضامین.

تضامین

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،   سعید خطیب‌زاده با بیان اینکه موضوع مهم این است که همه طرف‌‌ها در مذاکرات به این نتیجه رسیده‌‌اند که باید تضامینی اخذ شود تا اتفاقات گذشته بار دیگر تکرار نشود و باید تصمیماتی درباره بحث تضامین اندیشیده شود و این موضوع مورد قبول همه اطراف مذاکرات است، گفت: ما در جریان مذاکرات وین ایده‌های اجرایی و عملیاتی با واقع‌‌نگری ارائه دادیم و فکر می‌کنیم ایده‌های ما امکان گفت‌وگو در حوزه تضامین را فراهم آورده است.

خطیب‌زاده همچنین بار دیگر تاکید کرد: ما در مذاکرات وین حضور پیدا کردیم که به توافقی قابل اتکا و پایدار برسیم و در همین راستا تلاش می‌کنیم. معتقدیم اگر آنچه روی میز است تعهد دیده شود و اراده را طرف مقابل داشته باشد گفت‌وگوها به نتیجه خودش منجر خواهد شد.

او درباره بحث راستی‌آزمایی و پیشرفت درباره این مساله در مذاکرات وین نیز اظهار کرد: یکی از دلایل کندی در وین آماده نبودن آمریکا درباره برخی ایده‌های ماست. در برخی حوزه‌ها از جمله راستی‌آزمایی موضوعات بسیار مهمی همچنان باقی مانده. برخی [از این موضوعات] این روزها و از جمله دیروز در این ارتباط گفت‌وگو شده و باید تصمیم سیاسی در واشنگتن درباره برخی موضوعات گرفته شود و امیدواریم این تصمیم سیاسی گرفته شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از راهکارهای آمریکا در بحث تضمین این بوده که شرکت‌های آمریکایی در ایران سرمایه‌‌گذاری کنند، گفت: درباره گمانه‌زنی‌‌های رسانه‌‌ای کمتر اظهارنظر می‌کنم ولی در این زمینه باید بگویم که برجام به خوبی نشان می‌دهد این آمریکا بوده که تمامی شرکت‌‌ها و کمپانی‌‌های آمریکایی را تحریم کرده که وارد ایران نشوند براساس اینکه تحریم‌های اولیه را نگه داشته است. وی افزود: اینکه مایلند تحریم‌های اولیه و تحریم‌های خودخواسته را در این زمینه بردارند تصمیم یک‌طرفه است که خودشان باید بگیرند و ربطی به ایران ندارد.

توافق موقت

خطیب‌‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره بحث توافق موقت در مذاکرات وین و برخی از اخباری که مجددا در این ارتباط مطرح شده است، گفت: همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌‌ام موضع ما درباره آنچه در وین در حال گفت‌وگو است روشن و ثابت است. ما به دنبال توافقی هستیم که پایدار و قابل اتکا باشد و هیچ چیز را کمتر از این نمی‌‌پذیریم. آنچه برای ما اصالت دارد کیفیت آن چیزی است که درباره آن توافق می‌شود نه چیز کمتر و نه بیشتر. وی افزود: توافق موقت یا چیزهایی شبیه به این هیچ‌گاه در دستورکار ما نبوده است و امیدواریم نماینده اتحادیه اروپا این را به آمریکایی‌‌ها منتقل کرده باشد که ضرورت جدی برای رسیدن به توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدواریم آمریکایی‌‌ها این ضرورت را متوجه شده باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی مذاکرات دور هشتم ادامه پیدا می‌کند، گفت: نزدیک یک ماه از دور هشتم مذاکرات گذشته است. البته در این چند هفته ما یک تنفس داشتیم ولی گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه داشته است. روز یکشنبه برای نخستین بار روسای هیات‌های مذاکره‌‌کننده در فرمتی غیر از کمیسیون مشترک برجام جلسه داشتند و تا مادامی که این موضوعات به نقطه‌‌ای نرسیده که نیازمند بازگشت همه هیات‌‌ها به پایتخت‌‌هایشان باشند همین دور ادامه پیدا می‌کند، ولی اگر به نقطه‌‌ای برسیم که نیازمند بازگشت هیات‌‌ها به پایتخت‌‌هایشان برای کسب مشورت‌‌های سیاسی و اخذ تصمیمات خاص باشند غیر از بحث تنفس‌‌ها، دور هشتم پایان می‌‌یابد. او ادامه داد: در یک ماه گذشته مسیر مذاکرات پیوسته و آهسته رو به پیشرفت بوده است و ما از هر زمان دیگری به نقطه توافق نزدیک‌‌تر هستیم و همچنین نقطه‌‌ای که آمریکا باید تصمیمات خاص سیاسی خود را بگیرد.

پیش‌تر میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه به خبرنگاران در وین گفت: ما نمی‌توانیم به خود اجازه دهیم ماه‌ها و ماه‌ها به مذاکرات ادامه دهیم. من معتقدم که باید گفت‌وگو‌‌ها را در فوریه نهایی کنیم. البته اینکه آیا امکان نهایی شدن در اوایل فوریه وجود دارد یا نه را نمی‌دانم. اولیانوف یکشنبه شب پس از پایان جلسه نمایندگان گروه ۱+۴ و ایران گفت: ما قدم به قدم جلو می‌رویم. گاهی اوقات بسیار دشوار است اما بدون هیچ شکی پیشرفت داشته‌ایم. ما روس‌‌ها مخالف ضرب‌‌الاجل‌‌های مصنوعی هستیم، اما درباره اینکه احساس فوریت وجود دارد، اشتراک نظر داریم.

تدوین بخش مهمی از متن مذاکرات

اولیانوف همچنین در توئیتی نوشت: ایران تروئیکای اروپا، روسیه و چین در جلسه روز دوشنبه به تدوین بخش مهمی از متن پایانی مذاکرات ادامه دادند. این یک تمرین کم‌وبیش موفق بود، هر چند برخی از مسائل باقی مانده است.

بدهی کره

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بدهی کره به ایران اظهار کرد: متاسفانه بدهی قطعی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده و این بدهی باقی مانده است. گفت‌وگوهایی که بین دو کشور در این زمینه انجام می‌شود با یک سرعت لاک‌پشتی در حال انجام است و مورد قبول ما نیست و این موضوع از سوی ایران فراموش نمی‌شود. این پول‌‌های ملت ایران است که نزد کره امانت است که متاسفانه ما شاهد رعایت امانت نبودیم.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از طریق بخشی از پول‌‌های ما نزد کره جنوبی گفت: بخشی از این پول‌‌ از طریق امن به حساب سازمان ملل منتقل شده است. خطیب‌‌زاده همچنین با بیان اینکه این عدم پرداخت بدهی طی دو سال گذشته به خاطر تحریم‌های آمریکا بوده است، گفت: متاسفانه ما در این زمینه برخورد مناسبی از دبیرخانه سازمان ملل با توجه به آگاهی آنها از شرایط ندیدیم. وی در مجموع گفت: ما منتظر شرایطی هستیم که امکان دسترسی ما به منابع مالی‌مان فراهم شود.

همزمان نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در واکنش به پرداخت بدهی حق عضویت ایران به سازمان ملل تصریح کرد بلوکه دارایی‌‌های ایران در کره جنوبی غیرقانونی و در تناقض با قوانین بین‌المللی است. به گزارش خبرگزاری فارس، روز یکشنبه وزیر دارایی کره جنوبی اعلام کرد ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌‌های مسدود شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده است تا جمهوری اسلامی ایران بتواند مجددا حق رای خود را در سازمان ملل به دست آورد.


سخنگوی وزارت امور خارجه

مساله زندانیان ایرانی و آمریکایی در کمترین زمان قابل حل است

نماینده آمریکا در مذاکرات «وین» برای بازگشت واشنگتن به برجام پیش‌‌‌شرط تعیین کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، به‌رغم آنکه ایالات متحده به دلیل خروج یکجانبه از برجام به عنوان طرفی شناخته می‌شود که توافق هسته‌‌‌ای ایران و ۱+۵ را نقض کرد، هم‌‌‌اکنون «راب مالی» مذاکره‌‌‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات «وین» در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» برای ایران پیش‌‌‌شرط تعیین کرده است.  مالی در مصاحبه اختصاصی با رویترز گفته است که بعید است ایالات متحده بدون آزادی شهروندان آمریکایی که در ایران بازداشت هستند، در خصوص احیای برجام با ایران به توافق برسد. مذاکره‌‌‌کننده ارشد آمریکا در حالی چنین اظهاراتی را مطرح کرده است که پیش از این نیز تایید کرده بود که مساله آزادی زندانیان دو تابعیتی که در ایران بازداشت هستند از مذاکرات هسته‌‌‌ای جداست اما با این حال در مصاحبه جدید خود گفته است که آزادی این اتباع ایرانی-آمریکایی به عنوان پیش‌‌‌شرطی برای توافق هسته‌‌‌ای است.

مالی این گونه گفت: «آنها (این دو موضوع) جدا از یکدیگر است و ما برای این دو موضوع تلاش می‌‌‌کنیم. اما من می‌‌‌گویم که تصور بازگشت به توافق هسته‌‌‌ای در شرایطی که چهار آمریکایی‌‌‌ بی‌‌‌گناه از سوی ایران گروگان گرفته‌‌‌ شده‌‌‌اند، برای ما دشوار است.»

وی ادامه داد: «بنابراین در حالی که با ایران به طور غیرمستقیم درباره پرونده هسته‌‌‌ای گفت‌‌‌وگو می‌‌‌کنیم، بار دیگر به طور غیرمستقیم با آنها برای تضمین آزادی چهار گروگان خود نیز بحث‌‌‌هایی را انجام می‌‌‌دهیم.» راب مالی در بخشی از این مصاحبه بار دیگر از تمایل ایالات متحده برای مذاکره مستقیم با ایران سخن به میان آورد و گفت: «ما چیزی در این مورد نشنیده‌‌‌ایم. ما از آن استقبال می‌‌‌کنیم.»

همزمان سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اظهارات‌‌‌ گفت: ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است. سعید خطیب‌زاده در ادامه تصریح کرد: مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات این چنینی آن را پیچیده‌‌‌تر کرد. خطیب‌‌‌زاده اظهار کرد: ما نگرانی‌‌‌های خود را در مورد وضعیت اتباع ایرانی در آمریکا از همان روز اول مطرح کرده‌‌‌ایم، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم و چه پیش از این مذاکرات و چه همزمان با مذاکرات. البته این دو، دو مسیر مختلف است و اگر آمریکا به توافقات قبلی‌‌‌ پایبند باشد این مساله در کمترین زمان قابل حل است. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اتباع ایرانی به بهانه‌‌‌های واهی از جمله دور زدن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا از سوی واشنگتن به گروگان گرفته شده‌‌‌اند و برخی از این اتباع در شرایط غیرانسانی نگهداری می‌‌‌شوند، این در حالی است که افرادی که در ایران زندانی هستند اتهامات آنها توسط قوه قضائیه اعلام شده است و آنها جرائمی مرتکب شده‌‌‌اند و مراحل رسیدگی به جرائم آنها در دادگاه صالحه طی شده است. او بار دیگر تاکید کرد: این دو، ‌‌‌ دو مسیر جدا از هم هستند، ‌‌‌ البته اگر اراده در طرف مقابل باشد این امکان وجود دارد که در کمترین زمان در مورد دو موضوع به توافق پایداری برسیم.