تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مهر 1399 - 18:21
کد خبر : 20182

دامپروری مجموعه اقتصادی پویاست و در شرایط تورم و تحریم اقتصادی دارای رشد مثبت است

دامپروری مجموعه اقتصادی پویاست و در شرایط تورم و تحریم اقتصادی دارای رشد مثبت است

به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی و نامگذاری یکی از روزهای این هفته به نام “کشاورزی، افزایش بهره وری، توسعه اقتصاد کشاورزی” از سوی خبرنگار روابط عمومی، گفتگویی با دکتر فرهاد میرزایی کارشناس محقق اقتصاد دامپروری با ۲۹ سال سابقه کار در بخش مدیریت پرورش موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در خصوص مفاهیم و الزامات

به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی و نامگذاری یکی از روزهای این هفته به نام “کشاورزی، افزایش بهره وری، توسعه اقتصاد کشاورزی” از سوی خبرنگار روابط عمومی، گفتگویی با دکتر فرهاد میرزایی کارشناس محقق اقتصاد دامپروری با ۲۹ سال سابقه کار در بخش مدیریت پرورش موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در خصوص مفاهیم و الزامات اقتصاد دامپروری انجام شده که ملاحظه می فرمایید.

طبق آمارهای رسمی، سهم بخش کشاورزی از تولیـد ناخـالص ملـی حـدود ۲۵ درصـد اسـت کـه از ایـن میـزان، ۴۵ درصد مربوط به دامپروری است. با این تفسیر، حدود ۱۱ درصد از تولید ناخالص ملی از دامپـروری تـأمین مـی شـود؛ ضمن اینکه از سطح اشتغال زایی بالایی نیز برخوردار اسـت.

اگـر بخـواهیم بـه جزئیـات دامپـروری در کشـور اشاره نماییم، باید اضافه کرد که حدود ۷ تـا ۸ میلیـون رأس گـاو و ۶۰ تـا ۷۰ میلیـون رأس گوسـفند و بـز در کشـور وجود دارد. در کنار این، سالانه حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد قطعه مرغ در کشور تولید می شـود. سـهم تولیـدات این میزان دام و طیور با احتساب فرآورده های آنها در حدود ۷ تـا ۸ میلیـارد دلار مـی باشـد کـه رقـمی قابـل رقـابت بـا درآمدهای نفتی است.

دکتر میرزایی با بیان این مقدمه یادآور شد: ما باید این نگاه را داشته باشیم که چه نهاده ایی را به سیستم وارد می کنیم و چه ستانده ایی از آن دریافت می کنیم به عبارتی چقدر هزینه کردیم و چقدر درآمد حاصل شده است. در این راستا باید یادآور شد، زیربخش دامپروری زیربخش مهمی از اقتصاد کشور محسوب می شود، به طور مثال گردش مالی بخش دامپروری در سال ۹۷ حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان براساس دلار ۳ هزار تومان بود که اکنون باید این رقم با دلار ۱۸ هزار تومان محاسبه شود.

ایشان خاطر نشان کرد: وسعت مراتع در کشور ما ۸۵ میلیون هکتار می باشد که از این وسعت ۵/۹ درصد جزو مراتع خوب محسوب می شوند. در نتیجه حدود ۸ میلیون هکتار مرتع خوب در دسترس دامداران است. اگر در هر هکتار ۲ راس گوسفند ماده نگهداری کنیم، در اثر زاد و ولد ۱۶ میلیون راس بره خواهیم داشت که در طول ۶ ماه به وزن ۴۵ کیلوگرم می رسند که عدد قابل ملاحظه ای از تولید گوشت قرمز را به خود اختصاص می دهد، پس می توان نتیجه گیری کرد که دامپروری یک مجموعه اقتصادی پویاست و در شرایط اقتصادی تورم و تحریم اقتصادی دارای رشد مثبت است و می تواند اشتغال ایجاد کند و سرمایه گذاری در آن قابل توجیه است.

دکتر میرزایی در ادامه با اشاره به پررنگ بودن اقتصاد دامپروری در کشورهایی چون هندوستان یادآور شد: در سال ۹۷ به اتفاق دکتر اسماعیل خانیان رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشورو مهندس کرمی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه، سفری به کشور هندوستان داشتیم در این سفر با رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی هند دیداری داشتیم. از ایشان در مورد دریافت بودجه از دولت پرسیدیم در پاسخ گفت: ما ارزش تولیدات دامی را محاسبه می کنیم و به مسئولین دولتی می گوییم که سهم تحقیقات در ارزش تولیدات دامی کشورمان به چه میزان است و به این شکل برای دریافت بودجه استدلال می کنیم.

ایشان در ادامه این مطلب یادآور شد: مهمترین بخش هزینه ای در پرورش دام، مربوط به خوراک دام است که ۷۰ درصد هزینه ها را در بر می گیرد، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با تحقیق بر روی جیره غذایی دام در اثرگذاری اقتصادی این ۷۰ درصد ارزش هزینه ایی خوراک دام نقش دارد.

دکتر میرزایی خاطر نشان کرد: با آموزش نیروها و انتقال تجربه های علمی و کاربردی حاصل از تحقیقات در کاهش این هزینه ها و تاثیر درآمد افزایی می توانیم نقش موثری داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....