تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 - 21:25
کد خبر : 63330

خواب هزاران میلیارد در ساخت مال ها

خواب هزاران میلیارد در ساخت مال ها

 بازارهای بی رمق ده ها هزاران میلیارد تومان از سوی سرمایه داران برای ساخت انبوهی از مال های بلند مرتبه در غرب تهران هزینه شده است که بخشی از آن ها نیمه کاره رها شده اند و بخش دیگر این مال ها با حرکت عمرانی به کندی پیش می رود؛ البته تعدادی از این مال

 بازارهای بی رمق

ده ها هزاران میلیارد تومان از سوی سرمایه داران برای ساخت انبوهی از مال های بلند مرتبه در غرب تهران هزینه شده است که بخشی از آن ها نیمه کاره رها شده اند و بخش دیگر این مال ها با حرکت عمرانی به کندی پیش می رود؛ البته تعدادی از این مال ها مورد بهره برداری قرار گرفته اند، که به دلیل نبود مشتری واحد تجاری آن ها خالی از کسب و کار است.

هر یک از مال ها در دل خود صدها محیط تجاری راه اندازی کرده اند؛ این درحالی است که جمعیت ساکن غرب تهران کمتر از دو میلیون نفر است و محیط های تجاری کوچک مقیاس بسیاری نیز در هر محله وجود دارد و راه اندازی این حجم مال نیاز ساکنان غرب پایتخت نیست، مگر اینکه مال ها به دنبال مشتری های فرا استانی باشند.

در این گزارش خبرنگار پرسون نگاهی به ساخت مال ها در غرب پایتخت داشته است که مغایر با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص رونق تولید دارد چرا که ورود نقدینگی و سرمایه گذاری در مال ها کمکی به رونق تولید در کارگاه های کوچک و بزرگ نخواهد داشت، که در ادامه می خوانید:
بزرگترین بازار ایران در اختیار واکسیناسیون

ایران مال یا همان بازار بزرگ ایران در غرب ترین قسمت بزرگراه شهید همت بعد از شهرک شهید باقری در مساحت دو میلیون متر مربع چند سالی است که روند احداث آن آغاز شده و بخش قابل توجهی از فعالیت عمرانی آن به اتمام رسیده است، اما این روزها این مال که رویای این را دارد که بتواند بازار تهران را در دل خود قرار دهد در اختیار سایت واکسیناسیون کرونا قرار گرفته است.

این بازار در حال حاضر توانسته بخشی کوچک از مجموعه خود را راه اندازی کند و همچنان کارگران در این مجموعه در حال کار هستند. مجتمع تجاری عجیب با هزاران میلیارد تومان در حال ساخت است. تنها کافی است با یک حساب سر انگشتی ۲میلیون مترمربع را ضرب در ۵۰ میلیون هزینه یک متر مربع زمین کنید؛ عددی که به دست می آید تنها هزینه خرید زمین این مال است.

بازار بدون مراجعه کننده

  به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،  برج تجاری اداری ملت۲ یا بازار بزرگ مادر حوالی میدان موج در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس قرار دارد؛ که همانند یک کشتی غول پیکر دیده می شود؛ و قرار است بورس لوازم مادر و کودک شود. یعنی تمامی مایحتاج مادر و کودک از نوزادی تا ۱۳ سالگی در این بازار گردآوری شده است. آن طور که دست اندرکاران ساخت این مجموعه ادعا می کنند نظیر چنین مجموعه ای تابه حال در ایران وجود نداشته است با این وجود مشتری قابل توجهی در این پاساژ حضور ندارد.

همچنین اطراف دریاچه چیتگر ساختمان هایی وجود دارد که تعدادی از آن ها گویا با هدف تجاری سازی در حال ساخت است، یکی از آنها معروف به آرتمیس است.آرتمیس یکی از زیباترین پاساژهای این منطقه خواهد شد که هم اکنون به صورت سهامی و آزاد خرید و فروش می شود و آن طور که با خبر شده ایم، قرار است هر برج آن بورس جداگانه ای باشد، اما معلوم نیست مشتریان این مال از کجا قرار است برای رونق این بازار مراجعه کنند.

«تهران مال» و «رزمال»

این پروژه با زیر بنای بیش از ۲۰۰۰۰۰ متر مربع در ۲۵ طبقه و دارای کاربری های متنوع از جمله تجاری، اداری ، فرهنگی، تفریحی و ورزشی فعالیت عمرانی آن به پایان رسیده اما به دلایل نامعلومی هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است، طبق تحقیقات خبرنگار ما خرید یک متر مربع واحد تجاری در این مال بیش از ۶۰ میلیون تومان است

تهران مال یکی از قدیمی ترین مال هایی است که در حال ساخت قرار دارد این مال بیش از ده سال پیش فعالیت عمرانی خود را آغاز کرده و همچنان کارگران در حال ساخت هستند، تهران مال در انتهای غربی بلوار امیرکبیر و خیابان هوانیروز در محدوده منطقه۲۲ تهران قرار دارد و گویا برای این طرح عمرانی تاکنون بیش از یک هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

یکی از مال هایی که در منطقه ۲۲ چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند، رز مال است، چرا که بنای این مال بلند مرتبه طلایی رنگ است و نور افتاب که به آن می تابد در هر کجا از این منطقه باشید بنای آن را مشاهده خواهید کرد. این پروژه با زیر بنای بیش از ۲۰۰۰۰۰ متر مربع در ۲۵ طبقه و دارای کاربری های متنوع از جمله تجاری، اداری ، فرهنگی، تفریحی و ورزشی فعالیت عمرانی آن به پایان رسیده اما به دلایل نامعلومی هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است، طبق تحقیقات خبرنگار ما خرید یک متر مربع واحد تجاری در این مال بیش از ۶۰ میلیون تومان است.

مال‌های افتتاح شده
در این میان مراکز تجاری مانند مجتمع تجاری کوروش، مال مون، گلدیس، سمرقند، طوبی و بام لند در غرب تهران افتتاح شده اند.

بام لند اولین مرکز خرید خطی ایران با ۱۲ ویلای مستقل دوطبقه است که بخشی از رواق‌ها و واحدهای گردشگری آن به یکدیگر پیوند می‌خورند و فضای بام این رواق‌ها خود تشکیل‌دهنده تراس‌هایی برای طبقات بالای رستوران‌ها هستند . از دیگر مراکز تجاری غرب تهران مجتمع تجاری طوبی است که در بلوار کوهک در سال ۹۴ ساخته شده است. این مجتمع با مساحت ۹۰۰۰ متر مربع و زیر بنا در قالب ۲۱ طبقه ساخته شده و ۱۰۰ ها واحد تجاری، اداری و تفریحی را در خود جای داده است. از دیگر مال های افتتاح شده مال مون است که در بلوار امیرکبیر ساخته شده در ۷ طبقه تجاری و اداری که نزدیک به ۱۰۰ واحد تجاری دارد که درحال حاضر تعدادی از واحدهای تجاری خالی از کسبه است.

گلدیس و کوروش در میدان صادقیه و بزرگراه ستاری نیز سالیان پیش مورد بهره برداری قرار گرفته اند و این بازارها نیز این روزها از رونق کسب و کار افتاده اند.

مسیر اشتباه سرمایه گذاری

در صورتی باید این حجم مال ساخته شود که رونق تولید و کسب و کار بالا باشد در غیر این صورت هزینه ساخت این مال ها از سوی سرمایه گذاران بی فایده است و اشتباه بزرگی در حوزه سرمایه گذاری است.

برای بررسی بیشتر این موضوع با لیلا شیخ پو کارشناس مالی گفتگو کرده ایم؛ او در این باره گفت: در صورتی باید این حجم مال ساخته شود که رونق تولید و کسب و کار بالا باشد در غیر این صورت هزینه ساخت این مال ها از سوی سرمایه گذاران بی فایده است و اشتباه بزرگی در حوزه سرمایه گذاری است.

این کارشناس مالی ادامه داد: اگر این سرمایه گذاران در خارج از شهر مجموعه تولیدی راه اندازی می کردند، بعد از مدت زمان کوتاهی به سود می رسیدند و از سوی دیگر حجم تولیدات در کشور افزایش پیدا می کرد و همچنین کمک بزرگی به اشتغالزایی کشور صورت می گرفت.

وی تصریح کرد: این طور نیست، چرا که این شغل ها کاذب هستند و ماندگاری ندارد از سوی دیگر اشتغالزایی به شغلی گفته می شود که ماندگار و در خط تولید کشور فراهم باشد.

به گفته این کارشناس مالی در حال حاضر دولت حمایت خوبی از سرمایه گذاران در حوزه صنعت و کارخانه ها می کند؛ اگر این حجم سرمایه که برای ساخت مال ها صرف شده در حوزه صنعت و کارخانه ها در کشور صورت می گرفت انقلاب بزرگی در حوزه اقتصادی شکل می گرفت.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....