تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آبان 1400 - 15:54
کد خبر : 67555

خلاصه کتاب مدیریت خودکارمصرف انرژی در ساختمان های هوشمند

خلاصه کتاب مدیریت خودکارمصرف انرژی در ساختمان های هوشمند

پیشرفت های بزرگ تکنولوژی، روز به روز تجهیزات متفاوتی برای ساختمان ها ابداع می شود وعمده ی این تجهیزات چه تجهیزات مکانیکی و چه تجهیزات الکتریکی با انرژی برق کار می کنند، انرژی الکتریکی توانست تغییرات و تحولات عمیقی را در صنعت ساختمان به وجود بیاورد، بویلر ها، چیلر ها، برج های خنک کننده و

پیشرفت های بزرگ تکنولوژی، روز به روز تجهیزات متفاوتی برای ساختمان ها ابداع می شود وعمده ی این تجهیزات چه تجهیزات مکانیکی و چه تجهیزات الکتریکی با انرژی برق کار می کنند، انرژی الکتریکی توانست تغییرات و تحولات عمیقی را در صنعت ساختمان به وجود بیاورد، بویلر ها، چیلر ها، برج های خنک کننده و … دیگر تجهیزات ساختمانی همگی با انرژی الکتریکی کار می کنند، انرژی الکتریکی می تواند ساختمان ها را شبانه روز روشن نگه بدارد و نیز می تواند ساختمان ها را از همه لحاظ هوشمند بکند، با گسترش تجهیزات الکتریکی در ساختمانها توانایی کنترل این تجهیزات نیز مهارت خاص به خود را می طلبد و نیاز به مهارت ها و توانایی در این زمینه می یابد.

اقتصاددان: سیستم مدیریت خودکار ساختمان سیستمی است که در یک ساختمان هوشمند نصب میشود و از طریق اجزای خود، کنترل بخش های مختلف یک ساختمان و نمایش دادن خروجی های مناسب را برای کاربر امکان پذیر می نماید. قسمت های مختلف تحت کنترل معمولا شامل تاسیسات مکانیکی و سیستم تهویه مطبوع و تاسیسات الکتریکی مانند روشنایی بوده که می تواند سیستم های ایمنی، آتش نشانی، تنظیم دسترسی، تامین برق اضطراری، فن کوئل ها و…را شامل می شود.

به طور کلی هدف از استفاده از سیستم مدیریت خودکار در یک ساختمان هوشمند تطبیق شرایط کارکرد اجزای مختلف با توجه به شرایط محیطی و نیاز ساختمان در آن زمان و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی و مکانیکی است.

در سیستم مدیریت ساختمان بسیاری از اعمالی که ساکنان از روی عادت و بصورت غیر ارادی انجام می دهند توسط سیستم های هوشمند انجام می گردد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه نیروی انسانی شده و بعلاوه کاهش مصارف انرژی، کاهش هزینه های انرژی، کاهش خطاپذیری و افزایش اثربخشی سیستم را به دنبال خواهد داشت.
با بکارگیری انواع حسگرها در داخل و خارج ساختمان و با بکارگیری یک سیستم واحد می توان بصورت لحظه ای، کنترل تمامی شرایط آسایشی و امنیتی را در اختیار داشت و از آنها در جهت رسیدن به شرایط ایده آل استفاده کرد.

برای این منظور، نیاز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خاص می باشد که با گرد آوری اطلاعات محیطی و انتقال داده ها به سیستم مرکزی، روند کنترل و مدیریت ساختمان اجرا می گردد.

در ساختمان های هوشمند با استفاده از سیستم خودکار کنترل روشنایی ساختمان، کنترل سیستم سرمایش و گرمایش، کنترل دوربین های مدار بسته، کنترل در ها، کنترل وضعیت های اضطراری همچون آتش سوزی، زلزله و بسیاری از این موارد توسط کنترل های هوشمند انجام می شود و به این ترتیب مصرف انرژی به نحو چشمگیری کاهش می یابد.

ساختمان هوشمند، ساختمانی است که مجهز به یک زیرساختار ارتباطاتی قوی بوده که می تواند به صورت مستمر نسبت به وضعیت های متغیر محیط عکس العمل نشان داده و خود را با آنها وفق دهد و همچنین به ساکنین ساختمان این اجازه را می دهد که از منابع انرژی الکتریکی و مکانیکی موجود به صورت موثرتری استفاده کرده و امنیت و آسایش آنها را افزایش دهد.

به این ترتیب ساختمان به طور شبانه روزی تحت کنترل بوده و کمترین مصرف انرژی الکتریکی ممکن را خواهد داشت.

تالیف توسط مجید بیک محمدلویی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....