تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مرداد 1401 - 20:02
کد خبر : 97938

خطر گشودن دوباره جعبه پاندورای نظامی‌گری ژاپن

خطر گشودن دوباره جعبه پاندورای نظامی‌گری ژاپن

«یاسوتوشی نیشیمورا» وزیر صنعت ژاپن، روز شنبه اولین عضو کابینه «فومیو کیشیدا» نخست وزیر این کشور بود که از «معبد یاسوکونی» بازدید کرد. یاسوکونی معبدی است که در آن ۱۴ جنایتکار جنگی ژاپن گرامی داشته می‌شود. توکیو در حقیقت تحت تاثیر تمایلات محافظه‌کارانه داخلی، به طرق مختلف طی‌ دهه‌های گذشته در صدد تقویت توانمندی‌های نظامی

«یاسوتوشی نیشیمورا» وزیر صنعت ژاپن، روز شنبه اولین عضو کابینه «فومیو کیشیدا» نخست وزیر این کشور بود که از «معبد یاسوکونی» بازدید کرد. یاسوکونی معبدی است که در آن ۱۴ جنایتکار جنگی ژاپن گرامی داشته می‌شود.
توکیو در حقیقت تحت تاثیر تمایلات محافظه‌کارانه داخلی، به طرق مختلف طی‌ دهه‌های گذشته در صدد تقویت توانمندی‌های نظامی خود بر آمده است.
ژاپن علاوه بر تلاش برای افزایش قابل توجه بودجه نظامی به دنبال تغییر قانون اساسی صلح طلبانه خود بر آمده، موضوعی که می‌تواند «نیروهای دفاع از خود» را به شکلی واقعی به نیروهای نظامی تبدیل کند. این امر باعث خواهد شد نیروهای ژاپن از زور استفاده کنند حتی اگر هدف حمله قرار نگرفته باشند.
از سوی دیگر، ژاپن محدودیت‌های صادرات تسلیحات خود را کاهش داده و در حال نقض «سه اصل عدم اشاعه هسته‌ای» شامل تملک، تولید و اجازه عرضه تسلیحات هسته‌ای است.

به نظر می‌رسد ژاپن متاثر از «راهبرد هند-اقیانوسیه آمریکا» تدریجا در حال کنار گذاشتن رویکرد صلح‌گرایانه خود است. اگر جعبه پاندورای تقویت قدرت نظامی ژاپن گشوده شود، پیامدهای آن غیرقابل تصور خواهد بود و تهدیدی جدی برای صلح و ثبات منطقه‌ای به حساب می‌آید.
اما ژاپن هنوز ناامیدانه در تلاش برای عدم مواجهه با جنایات شنیعی است که ارتش این کشور طی جنگ جهانی دوم علیه بسیاری از کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه مرتکب شد.

«جائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دسامبر گذشته در هشتادمین سالگرد حمله ژاپن به بندر «پرل هاربر»، گفت: جنگ تجاوزکارانه‌ای که نظامی‌گری ژاپن آن را به راه انداخت، غم و اندوه ناگفته‌ای را در کشورهای قربانی آن در آسیا بر جای گذاشت. طی دهه‌های گذشته، جامعه بین‌المللی منتظر بوده که ببیند آیا ژاپن یک فهم صادقانه و صحیح از آن دوران از خود نشان می‌دهد یا خیر. ژاپن با گذشت چندین دهه هنوز یک توضیح روشن به همسایگان آسیایی خود از جمله چین بدهکار است.
توکیو به جای نشان دادن خودکاوی و تامل درونی کافی به جهان، به ویژه برای احترام به قربانیان تجاوز آن در جنگ جهانی دوم، مدام در حال سفیدشوییِ اشتباهات تاریخی خود بوده است.
اما آنچه مضحک‌تر است این است که ژاپن به عنوان یک متجاوز جنگی، تمایل دارد نقش به دلیل دو بمب اتمی که در اواخر جنگ در آنجا منفجر شده،‌ نقش یک «قربانی» را بازی کند.

تمام این رویکردها و اقدامات بی‌شرمانه بدون شک کشورهای همسایه را به دلیل جاه‌طلبی نظامی دولت ژاپن با نگرانی بشدت بزرگی روبرو کرده است.

طبق گفته «سونگ جونگ‌پینگ» کارشناس نظامی و مفسر تلویزیونی، ژاپن در حال تکرار همان اشتباهات است زیرا از قبول مشکلات تاریخی خود سر باز می‌زند.

وی تاکید کرد: ژاپن جرات پذیرفتن مسئولیت اقدامات وحشتناک و خبیثانه خود در جنگ جهانی دوم را ندارد. چنین رفتار بزدلانه‌ای نشان می‌دهد این کشور در درون خود چقدر بدون اعتماد به نفس است.

ناگفته نماند که واشنگتن هم نقش همدست را در بی‌اعتنایی ژاپن به پذیرش اشتباهات تاریخی و اقدامات کنونی خطرناک آن، بازی کرده است. آمریکا به دلیل کوتاه‌بینی ژئوپلتیکی اهداف راهبردی خود را بر لزوم پاسخگو کردن ژاپن بخاطر رفتار ضدبشری آن در جنگ جهانی دوم، ترجیح داده است.

به باور سونگ، به دلیل آنکه واشنگتن خواستار متحد شدن با توکیو برای رویارویی با چین است، تصمیم گرفته در مقابل امتناع ژاپن از پذیرش اشتباهاتش، خود را به کوری بزند. در عوض، در مقابل تلاش‌های ژاپن برای تکرار آن تاریخ تلخ، خود را به تجاهل زده است.

علاوه بر این، ایالات متحده در واقع در حال پرورش شیطان است چرا که صداهایی در آمریکا وجود دارد که خواستار تسلیحاتی نظامی‌گری ژاپن هستند.

کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه در مقابل جاه‌طلبی نظامی‌گری روزافزون توکیو باید از هیچ تلاشی برای جلوگیری از قدم گذاشتن ژاپن در مسیر اشتباه قبلی، دریغ نکنند.

آنها باید از ژاپن بخواهند واقعیت تاریخ را بپذیرد و به شکلی درست از تجاوزگری گذشته خود درس بگیرد.

در عین حال، ما نیز باید به توکیو برای عدم پیروی از واشنگتن در خصوص تحریک پکن و مختل کردن وضعیت منطقه‌ای هشدار دهیم. چین آن کشور ۷۷ سال قبل نیست و اقدامات تحریک‌آمیز ژاپن فقط به افتادن در چاهی منتهی می‌شود که خودش آن را کنده است.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....