تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1400 - 19:43
کد خبر : 78658

خرید مسکن با وام به صرفه است؟

خرید مسکن با وام به صرفه است؟

  اقساط بالا و سودهای گزاف تسهیلات بانکی بارها این پرسش را برای خریداران مسکن ایجاد کرده است که آیا دریافت وام برای خرید خانه صرفه اقتصادی دارد یا بازپرداخت وام با ارقام سنگین به بانک سود و صرفه اقتصادی این وام ها را از بین برده است؟ اقتصاددان؛ “فلان مقدار وام می گیریم و

 

اقساط بالا و سودهای گزاف تسهیلات بانکی بارها این پرسش را برای خریداران مسکن ایجاد کرده است که آیا دریافت وام برای خرید خانه صرفه اقتصادی دارد یا بازپرداخت وام با ارقام سنگین به بانک سود و صرفه اقتصادی این وام ها را از بین برده است؟

اقتصاددان؛ “فلان مقدار وام می گیریم و باید فلان مقدار به بانک پس بدهیم” این جمله رایجی است که در ذهن عموم ایرانی ها و در مواجهه با وام مسکن نقش می بندد؛ اما آیا دریافت وام مسکن برای خرید خانه صرفه اقتصادی دارد؟

بنا به گفته بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن بازار مسکن ایران معمولا و به صورت میانگین تورم ۲۰ درصدی سالانه را تجربه می کند و البته در برخی سالها که جهش قیمت مسکن رخ داده است نرخ تورم بازار مسکن بالاتر بوده است.

این در حالی است که سود وام مسکن معمولا پایین تر از نرخ تورم مسکن است و به این دلیل دریافت وام برای خرید مسکن صرفه اقتصادی دارد.

هادی حق شناس، کارشناس بانکی درباره اینکه دریافت وام مسکن صرفه دارد یا خیر، به اقتصاد آنلاین توضیح می دهد: همیشه در اقتصادی که در آن تورم بالا وجود دارد، گرفتن تسهیلات برای خرید دارایی یک کار اقتصادی و به صرفه تلقی می شود.

او ادامه می دهد: به دلیل اینکه اقتصاد ایران گرفتار تورم دو رقمی است و سال آینده نیز این تورم تک رقمی نخواهد شد در نتیجه گرفتن تسهیلات و انجام یک کار اقتصادی نه تنها زیان ده نبوده بلکه کاری اقتصادی محسوب می شود. اگر دقت کنید متوجه می شوید که در اقتصاد ایران غالبا مطالبات معوقه داریم و بین فعالان اقتصادی به ندرت می توانید کسانی را پیدا کنید که معوقه های بانکی نداشته باشند.

او در ادامه با طرح این پرسش که چرا این اتفاق می افتد، ادامه داد: چون اشخاص از بانک ها تسهیلات می گیرند و آن را تبدیل به دارایی می کنند و می دانند که بازدهی دارایی بیش از سود بانک ها است و اگر افراد جریمه هم شوند این جریمه مشمول مرور زمان شده و گاهی بخشوده می شود. بنابراین همواره در ایران زمانی که مسیر دریافت وام و تسهیلات بانکی باز می شود، عموم افراد از این تسهیلات استفاده می کنند و فلسفه این موضوع نیز همان تورم های دو رقمی است که در اقتصاد ایران وجود دارد. تورم های دو رقمی این تسهیلات را سودآور می کند.

حق شناس همچنین تاکید می کند که بیشترین استفاده تورم دو رقمی نصیب افراد صاحب رانت می شود.

او در این زمینه توضیح می دهد: پروسه دریافت تسهیلات و وام های معمولی به سختی طی می شود. اما کار برای کسانی که وام های میلیاردی دریافت می کنند و سراغ خرید دارایی می روند راحت تر است و به دلیل سخت بودن دریافت وام های کوچک دولت و وزارت اقتصاد بانک ها را مکلف کرده وام هایی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بدون وثیقه و ضامن در اختیار مردم قرار دهند.

دولت به این دلیل همچین تصمیمی را اتخاذ کرد چون بانک به راحتی وام های کوچک در اختیار مردم نمی گذارند اما کسانی که روابط بانکی را می شناسند و به دنبال دریافت وام های بزرگ هستند به راحتی از تسهیلات استفاده می کنند.

این کارشناس بانکی همچنین می گوید: در مجموع دریافت وام برای خرید ملک در شرایط فعلی صرفه اقتصادی دارد. به عنوان مثال در تهران رهن و اجاره خانه با هر نرخی که محاسبه کنید بیش از نرخ سود بانکی است و دریافت وام برای خرید خانه به صرفه تر از پرداخت اجاره ماهیانه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....