تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1400 - 20:58
کد خبر : 74714

خریداران مسکن ترکیه در انتظار هدیه دلاری رئیسی

خریداران مسکن ترکیه در انتظار هدیه دلاری رئیسی

بازارها همگی غرق در تردید و ابهام هستند و آمار نشان می‌دهد شاید تنها بازاری که برای سرمایه‌گذاران جذاب است بازار ملک ترکیه است. در گزارش روز گذشته بورسان با عنوان « رکوردشکنی تاریخی ایرانی‌ها در مسکن ترکیه »‌ به افزایش حجم خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در ماه گذشته میلادی اشاره شده بود. به هر

بازارها همگی غرق در تردید و ابهام هستند و آمار نشان می‌دهد شاید تنها بازاری که برای سرمایه‌گذاران جذاب است بازار ملک ترکیه است. در گزارش روز گذشته بورسان با عنوان « رکوردشکنی تاریخی ایرانی‌ها در مسکن ترکیه »‌ به افزایش حجم خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در ماه گذشته میلادی اشاره شده بود.

به هر دلیلی بازار مسکن کشور همسایه که خود از تورم ۳۶ درصد رنج می‌برد برای ایرانی‌ها جذاب‌تر است و بیش از همه این موضوع باید سیاست‌گذاران داخلی را به فکر فرو برد.

یک میلیارد دلار ایرانی‌ها برای اقتصاد ترکیه

اگر در کنار هزینه‌های خرید مسکن در ترکیه سایر هزینه‌ها نیز برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته شود برای خرید ۱۰ هزار خانه طی سال ۲۰۲۱ در ترکیه حدود یک میلیارد دلار ایرانی‌ها به کشور همسایه برده‌اند. توجه شود که هدف سرزنش این سرمایه‌گذاران نیست صرفا سوال این است که چرا این سرمایه‌گذاران وضعیت کنونی کشور ترکیه را با تورم بالا و نشانه‌های بحران به ماندن در کشور خود ترجیح می‌دهند. در کنار این موارد بالا بودن قیمت دلار در اقتصاد ایران با توجه به شرایط تحریم نسبت به نرخ‌های تعادلی نیز جالب توجه است و اهمیت این پرسش (چرایی خروج سرمایه به سمت ترکیه) را بیشتر می‌کند.

دلار به کف خود رسیده است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  بازار ارز بعضا تمایل به افت بیشتر را از خود نشان می‌دهد و اما به کف ۲۷ هزار تومان که می‌رسد از ادامه مسیر نزولی منصرف می‌شود و دوباره به ۲۸ هزار تومان بازمی‌گردد. شاید رشد محسوس ارزش صادرات نفت و غیرنفت کشور و پر شدن دست دولت از ارزهای خارجی در کاهش تب بازار ارز موثر بوده است و اما بعضا این سوال مطرح می‌شود که با دست پر دولت اگر وضعیت بازار ارز این‌چنین ملتهب است اگر وضعیتی مشابه سال ۹۹ برای اقتصاد ایران رخ می‌داد نرخ الان دلار چند بود.

گفته می‌شود همه چیز در برجام قفل شده است. برجام احیا شود دلار شاید بتواند سطوح پایین‌تر را نیز تجربه کند. برخی می‌گویند سطوح پایین‌تر پاس گل به سرمایه‌گذارانی است که قصد خروج سرمایه از کشور برای سرمایه‌گذاری در مسکن ترکیه و سایر کشورها دارند. برخی نیز می‌گویند دلار افت برجامی خود را پیش‌خور کرده است و همان وضعیت پیش از حصول توافق نهایی برجام در سال ۹۴ در حال تکرار است. در حالی‌که در آن زمان نیز ایران در مسیر مذاکرات با غرب بود دلار در مقاطعی نوسان را تجربه می‌کرد و اما سکته بازار ارز را به دنبال فروکش کردن « انتظارات تورمی » پس از یک دوره التهاب سنگین شاهد بودیم. کف قیمت دلار طی مذاکرات رخ داد و نه بعد از حصول توافق برجام.

البته برخی از کارشناسان نیز عنوان می‌کنند که دلار می‌تواند افت بیشتری را نسبت به سطوح کنونی تجربه کند. سناریو ریزشی دلار نیز با موضوع مثبت شدن تراز تجاری کشور مطرح می‌شود. به عقیده این کارشناسان تراز تجاری کشور مهم‌تر از حساب سرمایه و تراز پرداخت‌ها است. به خصوص حالا که سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه کم کم جای خود را در سبد سرمایه‌گذاری ایرانی باز می‌کند.

مسکن ترکیه از بورس تهران جذاب‌تر شده است

چند وقت پیش بود که نظرسنجی از سمت ایسپا منتشر شده بود که سهم بورس و بازار سرمایه در سبد سرمایه‌گذاری ایرانیان را در حد یک یا دو درصد نشان می‌داد. کم بودن میزان اعتماد و اعتبار این بازار نزد عموم حیرت‌انگیز است. امیدواریم از این بخش سو استفاده نشود، بورس حمایت دولتی نمی‌خواهد فقط پای دولت از بورس و شرکت‌داری کوتاه‌ شود کافی است. ارزش‌گذاری عجیب کنونی در بازار سهام (با این نسبت قیمت به درآمد پایین) تنها با شرکت‌داری دولتی است که قابل توجیه است.

سایه ابهام برجام بر اقتصاد ایران

ما هم منتظریم تا نتیجه برجام مشخص شود. برخی کارشناسان می‌گویند پیشنهادهای دولت جدید مورد پذیرش طرف مقابل نبوده است و دوباره بحث روی همان متن توافقی است که در خرداد وجود داشت. رسانه‌های داخلی برخلاف گذشته همه از توافق زودهنگام خبر می‌دهند و البته چند هفته قبل این موضوع شروع شده بود و تا الان خبری نیست. همین کارشناسان می‌گویند یا همین هفته بنا است اخباری از احیای برجام منتشر شود یا اینکه اتفاقات جالبی را در آینده نباید منتظر باشیم. فضا همینقدر گنگ و مبهم است و نه‌تنها بازار سرمایه‌گذاری کل اقتصاد ایران را منتظر گذاشته است. شما واردکننده، صادرکننده، تولیدکننده، تاجر و سرمایه‌گذار باشید هیچ‌ فرقی نمی‌کند پیش خود می‌گویید ممکن است همین هفته برجام احیا شود و مابقی ماجرا.

هدیه دلاری برای ترکیه؟

حتی احتمالا آمار خرید ملک توسط ایرانی‌ها در ترکیه در ژانویه برخلاف چند ماه گذشته نزولی شود. بخشی به خاطر نو میلادی است و اما همین خریداران ملک در ترکیه نیز احتمالا در انتظار هدیه دلاری دولت رئیسی هستند تا به ازای ریال خود دلار بیشتری داشته باشند و چند متر ملک بیشتر در ترکیه خریداری کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....