تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 15:19
کد خبر : 59672

خروج سیمان از بازار سنتی

خروج سیمان از بازار سنتی

از ابتدای امسال عرضه سیمان در بورس کالا آغاز شد و اکنون سطح عرضه به ۸۰ درصد تولید رسیده است. با توجه به افزایش سطح عرضه سیمان در بورس به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس قیمت ها به زودی به تعادل خواهد رسید. اقتصاددان: مصطفی طاهری به مباحثی اشاره کرد که اخیرا از

از ابتدای امسال عرضه سیمان در بورس کالا آغاز شد و اکنون سطح عرضه به ۸۰ درصد تولید رسیده است. با توجه به افزایش سطح عرضه سیمان در بورس به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس قیمت ها به زودی به تعادل خواهد رسید.

اقتصاددان: مصطفی طاهری به مباحثی اشاره کرد که اخیرا از سوی برخی توزیع کنندگان سیمان مطرح می شود. او گفت: اخیرا مخالفان از عرضه رانتی سیمان در بورس صحبت می کنند که کاملا مشخص است چه هدفی در پشت آن پنهان شده است.

نماینده زنجان و طارم در مجلس اظهار کرد: از آنجا که بورس بازاری شفاف است و زمینه رقابت واقعی بین خریدار و فروشنده را فراهم می کند؛ لذا آن دسته از افرادی که مقابل عرضه ها سنگ اندازی می کند، کسانی هستند که از این شفافیت صدمه می بینند. این افراد سعی دارند با جوسازی علیه بورس، مقابل عرضه ها بایستند و عرضه ها را در همان بازار سنتی نگاه دارند. اما با توجه به نامه اخیر وزارت صمت جهت عرضه کامل سیمان در بورس تا کنون ۸۰ درصد تولیدات به بورس وارد شده و به زودی عرضه سیمان در بازار سنتی جمع خواهد شد.

جایی برای دلالان نیست

طاهری متذکر شد: یک ویژگی بارز و مهم در عرضه های جدید آن است که قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. یعنی قیمت ها واقعی است چرا که رقابت در بازار صورت گرفته و بر اساس این رقابت کشف قیمت انجام می شود. از این رو فاصله قیمتی که بین تولید تا مصرف پیش از این وجود داشت از بین می رود و دیگر انگیزه ای برای دلالان برای حضور در بازار وجود نخواهد داشت.

قیمت ها به زودی به تعادل می رسد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تغییرات قیمت سیمان از ابتدای سال تا کنون اشاره کرد و توضیح داد: پس از عرضه سیمان در بورس، قیمت ها نسبت به نرخ های مصوب دولتی افزایش پیدا کرد و تا ۲۲ هزار تومان در هر پاکت رسید. اما در دو ماه گذشته به دلیل قطعی برق کارخانجات، سیمان در بازار کمیاب شد و قیمت ها تا ۸۰ هزار تومان افزایش یافت. گاه حتی قیمت هایی بالای ۱۰۰ هزار تومان نیز در بازار دیده می شد.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه حجم عرضه ها اخیرا در بازار افزایش پیدا کرده است؛ به زودی قیمت ها متعادل شده و تا ۳۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

طاهری به مشکل عرضه های بورسی نیز اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که در بورس با آن مواجه هستیم، عدم شناخت کافی متقاضیان سیمان با فرآیند بورس است. این مساله مقاومت هایی را برای خریداران ایجاد کرده و آنها را در بازار سنتی نگاه داشته است.

اگر بورس می خواهد عرضه ها به صورت منظم در این بازار انجام شود و متقاضیان نیز برای تامین نیاز خود به بورس مراجعه کنند باید اولا شرایط را برای افراد تا حد امکان تسهیل کند و سپس آموزش های لازم را به افراد تازه وارد بدهد.

خودکنترلی در بازار

نماینده مردم زنجان در مجلس عنوان کرد: عرضه و تقاضای واقعی در یک بازار می تواند بازار را به تعادل برساند. یعنی اگر زمینه رقابت در بازار فراهم شود و آزادسازی در حدی صورت گیرد که عرضه و تقاضا به راحتی انجام شود؛ بازار به صورت خودکنترلی، تنظیم خواهد شد.

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....