تاریخ انتشار : یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 - 21:06
کد خبر : 87822

حکم جالب دادگاه بریتانیا در مورد NFTها

حکم جالب دادگاه بریتانیا در مورد NFTها

ماه میلادی جاری یک ماه بسیار مهم برای جامعه کریپتو و جامعه Web3 بریتانیا محسوب می‌شود. چرا که دیوان عالی دادگستری لندن، (نزدیک‌ترین نهاد ناظر حکومتی به دیوان عالی ایالات متحده) حکم داد که توکن‌های غیرمثلی (NFT) در دسته‌بندی «مالکیت خصوصی» قرار می‌گیرند. اما با این وجود هنوز نقطه ابهام و نگرانی در حکم دادگاه

ماه میلادی جاری یک ماه بسیار مهم برای جامعه کریپتو و جامعه Web3 بریتانیا محسوب می‌شود. چرا که دیوان عالی دادگستری لندن، (نزدیک‌ترین نهاد ناظر حکومتی به دیوان عالی ایالات متحده) حکم داد که توکن‌های غیرمثلی (NFT) در دسته‌بندی «مالکیت خصوصی» قرار می‌گیرند. اما با این وجود هنوز نقطه ابهام و نگرانی در حکم دادگاه بریتانیا وجود دارد. اینکه به NFTها از جانب دادگاه مالکیت خصوصی اطلاق شود، بدان معناست که این موضوع هنوز قانون نشده است و صرفا زمانی که مسائل حقوقی برای آن پیش بیاید از جانب این نهاد با آنها اینگونه رفتار خواهد شد.

چرا بریتانیا در مورد NFTها قانون گذاشت؟

در فوریه ۲۰۲۲، بنیانگذارWomen in Blockchain Talks، در توییتر نوشت که دو اثر دیجیتالی از مجموعه Boss Beauties به سرقت رفته است. این مجموعه حاوی ۱۰۰۰۰ اثر NFT از زنان توانمند است که توسط Gen Z changemakers ایجاد شده است و حتی در بورس نیویورک به نمایش درآمده است.

به طور کلی این توکن‌ها دارای تعدادی امتیاز کاربردی مانند دسترسی به رویدادهای انحصاری، کتاب‌های رایگان و هزینه‌های صدور مجوز هستند. آزبورن ادعا کرد که آثاری که از کیف پول MetaMask او به سرقت رفته بود، بعدتر در بازار دیجیتالی OpenSea ظاهر شده‌اند. سپس او NFT ها را با کمک شرکت امنیتی و اطلاعاتی Mitmark ردیابی کرد.

این موضوع در ماه مارس به دادگاه ارجاع شد و در ۲۹ آوریل، روزنامه هنر در مورد حکم دادگاه عالی بریتانیا گزارش داد که در آن قضات NFT ها را به عنوان دارایی تحت حمایت قانون به رسمیت شناختند. علاوه بر این، دادگاه بریتانیا دستور مسدود کردن دارایی‌های حساب‌های شبکه OpenSea را صادر کرد و OpenSea را مجبور کرد اطلاعات مربوط به دو دارنده حساب‌هایی را که NFT‌های سرقت شده را در اختیار داشتند را افشا کند. اندکی بعد OpenSea فروش این NFT ها را متوقف کرد.

از آنجایی که هویت دارندگان این دو کیف پول دیجیتالی نامشخص بود، حکم دادگاه علیه «افراد ناشناس» صادر شد. شرکت حقوقی استیونسون در اظهار نظر خود در مورد این تصمیم، حکم دادگاه را یک راه حل بسیار سخت‌گیرانه خواند و آن را یک «سلاح هسته‌ای» قانون توصیف کرد.

اهمیت حقوقی حکم دادگاه بریتانیا در مورد NFTها

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  به گفته راشیل مولدون، وکیل این پرونده حکمی که در رابطه با این پرونده از جانب دادگاه بریتانیا صادر شده است، نشان دهنده این موضوع است که هر گونه ابهام در مورد اینکه NFT ها فی نفسه دارایی هستند، رفع شد. اما دقیقاً همین جزئیات ذکر شده در پرونده سبب شده است که کارشناسان نسبت به اهمیت تصمیم دادگاه بدبین شوند.

NFTها در حال حاضر در کلاس دارایی طبقه بندی می‍شوند و در برخورد با آنها مانند سایر دارایی‌ها است. تفاوت اعلام شده بین توکن و دارایی اساسی کمک چندانی به پر کردن خلاء قانونی فعلی در بریتانیا و ایالات متحده نمی‌کند. امیلی گولد دستیار موسسه هنر و قانون در مقاله‌ای نظر خود در مورد این پرونده را یادآور شد، تصمیمات دادگاه های بریتانیا، تحولات نظارتی و مطالعات دولتی در چند سال گذشته به طور فزاینده ای در طبقه بندی دارایی های رمزنگاری به عنوان دارایی همخوانی دارد.

نظرات کارشناسان در رابطه با حکم دادگاه بریتانیا

حکم فعلی برای اموال یا دارایی اساسی که NFT ها را هم شامل می‌شود، اعم از آثار هنری یا هر دارایی حاوی حق نسخه‌برداری دیگر همچنان در بریتانیا تحت قوانین کپی رایت مشابه در ایالات متحده است. بنابراین تصمیم فعلی به شفاف شدن و تمایز دادن سایر دارایی‌ها و NFTها کمک نمی کند.

اما این حکم همچنان یک تصویر شفاف در مورد نوع نگاه حاکم در دستگاه قضای بریتانیا برای خارج از آن ایجاد می‌کند، زیرا دادگاهی دیگر حکمی را برای OpenSea صادر کرده بود. این امر از نظر ورود دادگاه ها و ارائه حکم‌های قضایی در مواردی که NFT ها به سرقت رفته اند بسیار مهم است. اکنون ابهامی وجود ندارد که NFTها توسط همان قوانین مالکیتی در بریتانیا اداره می شوند که بر تمام دارایی های دیگر حاکم است. این یک تجربه و داده بزرگ برای افرادی است که در NFTها سرمایه‌گذاری می کنند که سیستم دادگاه، حداقل در بریتانیا، از حقوق مالکیت آنها محافظت می کند.

آنا ترین، مدیر ارشد انطباق شرکت مالی دیجیتال Aquanow، خاطرنشان کرد که این حکم انقلابی نیست، اما بدون «اهمیت اجرایی» هم نیست. ایجاد سابقه قانونی که آنچه را که بیشتر تصور می‌شد تایید می‌کند و ممکن است به پلتفرم‌های NFT در درخواست مسدود کردن حساب‌های بازیگران مخرب آرامش بیشتری بدهد. ترین در ادامه این نکته را ذکر کرد که فکر نمی کند NFT ها به عنوان دارایی خصوصی یا شخصی به رسمیت شناخته شوند. اما شما می توانید NFT ها را بخرید، بفروشید یا معامله کنید، که اساساً بر اساس اصول اولیه به مالکیت شخصی پایدار است. اگر دادگاه تشخیص می داد که NFT ها دارایی شخصی نیستند، تکان دهنده تر بود.

ترین حمایت های قانونی موجود برای دارایی های دیجیتالی را مشکل ساز نمی‌بیند. اینها در زمان خرید توسط محتوای قرارداد کنترل می شوند. بنابراین قوانین قراردادی و حقوق مالکیت معنوی بسته به ماهیت دارایی وارد عمل می شوند. به نظر Trinh، مسائل حقوقی فوری تری وجود دارد که تنظیم کننده ها می توانند به آنها توجه کنند، مانند حقوق پدیدآورندگان.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....