تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 - 19:46
کد خبر : 19472

حوزه گیاهان دارویی در ایران مغفول مانده است

حوزه گیاهان دارویی در ایران مغفول مانده است

حسین زینلی در مصاحبه با برنامه «روی خط اقتصاد» گفت: در حال حاضر ۲ و ۳۰۰ گونه – گیاه – دارویی در کشور وجود دارند. وی افزود: حدود ۲۵ درصد از داروهای گیاهی موجود در کشور به طور انحصاری در ایران کشت می‌شوند. به گزارش اقتصاددان به نقل از  رادیو اقتصاد ، مجری طرح ملی

حسین زینلی در مصاحبه با برنامه «روی خط اقتصاد» گفت: در حال حاضر ۲ و ۳۰۰ گونه – گیاه – دارویی در کشور وجود دارند.

وی افزود: حدود ۲۵ درصد از داروهای گیاهی موجود در کشور به طور انحصاری در ایران کشت می‌شوند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  رادیو اقتصاد ، مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که هیچ کشوری در تمام زمینه‌ها خودکفا نیست، عنوان کرد: هر کشور باید برخی از گیاهان را از مسیر واردات تامین کند، چرا که اقلیم کشورهای مختلف اجازه‌ی رشد به گیاهان مختلف را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: امروزه میانگین صادرات ایران در حوزه گیاهان دارویی سه برابر بیشتر از میانگین واردات تخمین زده می‌شود.

حسین زینلی با اشاره به این که در حوزه اسانس‌های گیاهان دارویی وضعیت خوبی نداریم، اظهار داشت: اسانس‌های پرتغال و انبه و هلو و غیره که در دمنوش‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شوند، از مسیر واردات به دست مردم می‌رسند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های داخلی در حوزه کشت گیاهان دارویی حدود ۸۰ درصد از نیازهای کشور را برآورده می‌کنند.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: به طور میانگین هر ساله حدود ۱ و نیم میلیارد دلار گیاه دارویی در کشور کشت می‌شود.

وی افزود: حدود ۵۰۰ میلیون دلار از گیاهان دارویی ایران هر ساله صادر می‌شوند.

حسین زینلی با اشاره به این که گیاهان دارویی کارکردها و گستره‌ی وسیعی دارند، اظهار داشت: ما از وسعت کارکرد گیاهان دارویی آمار و اطلاعات دقیق نداریم.

وی با بیان این که حوزه گیاهان دارویی در ایران مغفول مانده است، تاکید داشت: ما تلاش می‌کنیم که گیاهان دارویی حاضر در ایران را به کشورهای مختلف معرفی کنیم.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ما باید زنجیره ارزش گیاهان دارویی را توسعه دهیم، عنوان کرد: اگر گیاهان دارویی تولید داخل مانند زعفران و گل محمدی به تنوع محصول برسند، می‌توانیم حدود ۴ تا ۵ میلیارد از بازار صادرات را در اختیار بگیریم.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید برای توسعه و افزایش تنوع محصولی در حوزه گیاهان دارویی اقدامات درست و شایسته‌ای را انجام دهند.

حسین زینلی با اشاره به این که بخش خصوصی در حوزه زعفران سرمایه‌گذاری‌های خوبی را انجام داده است، عنوان کرد: متاسفانه کشاورزان ایرانی به تناسب نیاز صادرکننده محصول تولید نمی‌کنند.

وی ادامه داد: عدم اطلاع کشاورزان از نیازهای بازارهای صادراتی یکی از مهم‌ترین ضعف‌های ما به شمار می‌آید.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تاکید داشت: وزارت جهاد کشاورزی به تمام جوانان مشتاق به کار در حوزه گیاهان دارویی مشاوره‌های کاربردی و دقیق را ارائه می‌دهد.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا سه شنبه هر روز ساعت ۱۸ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه‌کنندگی «مهرگان سوادکوهی و سید وحید موسوی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع‌رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....