تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 - 12:24
کد خبر : 50646

حماسه را ی

حماسه را ی

۲۸خردادماه یکی دیگر از روزهای سرنوشت‌ساز کشور با دمیدن نخستین شراره‌های خورشید سحرگاهی از ساعت ۷صبح با حضور پرشور مردم ثبت شد. روزی که سیزدهمین تجربه ایرانیان از انتخاب رییس‌جمهوری پشت سر گذاشته شد تا یکی از برهه‌های مهم در کتاب تاریخ معاصر کشورمان ورق بخورد. در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی پیش از

۲۸خردادماه یکی دیگر از روزهای سرنوشت‌ساز کشور با دمیدن نخستین شراره‌های خورشید سحرگاهی از ساعت ۷صبح با حضور پرشور مردم ثبت شد. روزی که سیزدهمین تجربه ایرانیان از انتخاب رییس‌جمهوری پشت سر گذاشته شد تا یکی از برهه‌های مهم در کتاب تاریخ معاصر کشورمان ورق بخورد. در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی پیش از برگزاری این انتخابات اعلام کرده بودند، انتخابات ۱۴۰۰ آخرین فرصت ایرانیان برای بهره‌برداری از پنجره جمعیتی فعال خود و دستیابی به امر توسعه است، مردم با درک این شرایط تلاش کردند با مشارکت خود پروژه توسعه کشور را محقق سازند.

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   هرچند برخی رفتارهای نظارتی قبل از برگزاری انتخابات با حذف نامزدهای اصلاح‌طلب باعث شده بود تا نارضایتی‌هایی میان گروه‌های مختلف مردمی ایجاد شود، اما یک‌بار دیگر مردم کشورمان با درک شرایط حساس ایران، تصمیم گرفتند از فرصتی که قانون اساسی برای اثرگذاری در گزینش فرد مطلوب‌تر در اختیار آنان قرار داده استفاده کنند و به فرد مورد نظر خود رای دهند. اما در آخرین فرصت تبلیغات انتخاباتی روز چهارشنبه سعید جلیلی و علیرضا زاکانی به نفع رییسی کنار کشیدند تا اصولگرایان بدون رسیدن به اجماع با ابراهیم رییسی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی وارد آوردگاه انتخاباتی شوند. اما طیف‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب که نامزدی رسمی برای مشارکت در انتخابات نداشتند بعد از کناره‌گیری مهرعلیزاده، صف‌کشی‌های انتخاباتی خود را حول محور عبدالناصر همتی شکل دادند تا به‌زعم خود از جمهور ایرانیان در برابر تحرکات افراطی صیانت کنند. بر این اساس نهایتا ۴چهره عبدالناصر همتی، ابراهیم رییسی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محسن رضایی در آوردگاه انتخابات باقی ماندند تا یکی از آنها ردای ریاست بر جمهوری ایرانیان را برتن کند. بر اساس پایش خبرنگار تعادل، یکی از حاشیه‌های انتخابات زمانی بروز کرد که عبدالناصر همتی دوشادوش همسرش سپیده شبستری راهی یکی از مراکز رای‌گیری شد. در شرایطی که حضور همتی با استقبال گسترده علاقه‌مندانش روبه‌رو شده بود، برخی افراد با بیان شعارهای حاشیه‌ای از همتی انتقاد کردند که با واکنش مردم و حاضران در صحنه مواجه شدند. در کنار این موضوع در ساعات ابتدایی برگزاری انتخابات خبری در خصوص کمبود تعرفه‌های رای‌گیری در برخی حوزه‌های رای‌گیری همچنین آفلاین شدن سیستم الکترونیکی شناسایی افراد در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد که با توضیحات مسوولان وزارت کشور این نارسایی‌ها به سرعت رفع شد. یکی دیگر از اخبار حاشیه‌ای در خصوص انتخابات روز گذشته، آمارهایی بود که برخی رسانه‌های اصولگرا از مشارکت در انتخابات مطرح می‌کردند. مطابق معمول در چنین مواقعی نام برخی خبرگزاری‌های حاشیه‌ساز در این نظرسنجی‌ها دیده می‌شد. نظرسنجی‌هایی که مسوولان وزارت کشور بلافاصله اعلام کردند، هیچ پایه و اساس درستی ندارد و قابل استناد نیست. طبق اعلام ستاد انتخابات کشور شمار افراد واجد شرایط در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند. زمان آغاز فرآیند انتخابات از ساعت هفت صبح جمعه آغاز و تا زمان تهیه این گزارش تا ساعت ۲۴ ادامه پیدا کرد و اعلام شد در صورت نیاز تا ۲بامداد روز شنبه نیز تمدید خواهد شد.

  رای مردم حق‌الناس است

حسن روحانی، رییس‌جمهوری یکی از چهره‌هایی بود که در نخستین ساعات روز گذشته با حضور در ستاد انتخابات ضمن بازدید از این ستاد رای خود را در صندوق‌های رای مستقر در این ستاد انداخت. روحانی با اشاره به اینکه رای مردم حق‌الناس است از همه ارکان برگزارکننده انتخابات خواست تا سلامت انتخابات را در بالاترین سطح صیانت کنند. قبل از حضور روحانی، معزی معاون اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری در توییتی اشاره کرد که این بازدید با مجوز ستاد ملی کرونا و با رعایت پروتکل‌ها انجام می‌شود.رییس‌جمهور انتخابات ریاست‌جمهوری را از مهم‌ترین انتخابات کشور دانست و گفت: این انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و از مردم درخواست می‌کنم که به مشکلات و مسائلی که در مراحل قبل از ثبت‌نام نامزدها تاکنون وجود داشته توجه نکرده و با حضور در پای صندوق‌های رای به نامزد مورد نظر خود رای دهند. روحانی پس از انداختن رای خود در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: در گزارشی که امروز وزیر کشور ارایه کرد از لحاظ امنیت در سراسر کشور حتی یک مورد ناامنی وجود ندارد و این بسیار ارزشمند است. از لحاظ مراعات حفظ سلامت مردم نیز همه پروتکل‌های بهداشتی در تمامی حوزه‌های انتخاباتی رعایت می‌شود و همچنین مرحله به مرحله و قدم به قدم به سمت الکترونیکی شدن انتخابات پیش می‌رویم. رییس‌جمهور اظهار داشت: امروز در سراسر کشور و در استان‌های مختلف لحظه به لحظه مشخص است که چه تعداد در انتخابات شرکت کرده‌اند و احراز هویت نیز از طریق سیستم الکترونیکی به خوبی در حال انجام است و شمارش آرا نیز در برخی مراکز استانی به صورت مکانیزه انجام می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک همه مراحل انتخابات الکترونیکی شود که این موضوع در شفافیت بسیار تاثیرگذار است. روحانی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری و اختیارات و مسوولیت‌های وسیع و سنگین مشخص شده در قانون اساسی برای رییس‌جمهور گفت: از مردم تقاضا می‌کنم امروز پای صندوق آرا رفته و به فرد مورد نظر خود در میان نامزدهای انتخابات رای بدهند. رییس‌جمهور تصریح کرد: ‌ای کاش هیچ مشکلی در روز ثبت‌نام تا امروز نداشتیم و شاهد حضور بیشتر مردم بودیم. روحانی با تاکید بر اهمیت انتخابات جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی گفت: در دنیا چند کشور وجود دارد که انتخابات آنها مورد توجه همه جهان قرار دارد و یکی از آن کشورها ایران است. رییس‌جمهور با اشاره به نگاه جهانیان به صندوق رای و صف‌های مردم در انتخابات ایران گفت: با حضور خود در پای صندوق‌های رای کاری کنیم که دوستان و علاقه‌مندان به این سرزمین در سراسر جهان خوشحال و دشمنان مایوس شوند. روحانی خاطرنشان کرد: امیدوارم مردم به وظیفه ملی، انقلابی و دینی خود به خوبی عمل کنند و نحوه برگزاری و حضور مردم به گونه‌ای باشد که در پایان انتخابات همه خوشحال باشند. رییس‌جمهور در ادامه با توصیه به دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات در سراسر کشور اظهار داشت: از همه عزیزان می‌خواهم که حفظ سلامت مردم در همه مراحل را مورد توجه قرار دهند و با دقت مراعات کنند تا مشکلی برای سلامت مردم پیش نیاید و در کنار آن نسبت به حفظ آرای مردم نیز توجه جدی داشته باشند تا خدای ناکرده حتی یک رای هم جابه‌جا نشود همان‌طوری که در همه انتخابات این‌گونه بوده است و باید حق‌الناس حفظ شود.

  ایران برای همه ایرانیان است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن خمینی (تولیت آستان امام(ره)) و سید محمد خاتمی، حسینیه جماران را برای انداختن رای خود انتخاب کردند و در ساعات ابتدایی رای‌گیری در این حوزه حاضر شدند. حجت‌الاسلام «سیدحسن خمینی» رای خود را در حسینیه جماران به صندوق انداخت. نوه امام خمینی(ره) در حسینیه جماران حضور پیدا کرد و آرای خود را برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، یازدهمین دوره انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی،  پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و همچنین ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صندوق انداخت. سید محمد خاتمی رییس دولت‌های هفتم و هشتم نیز در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت. خاتمی حوالی ساعت ۱۰:۳۰ برای رای دادن در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین انتخابات شورای شهر به حسینیه جماران وارد شد و رای خود را در صندوق مستقر در این حسینیه انداخت. دقایقی پس از رای رییس دولت اصلاحات ابطحی، رییس دفتر خاتمی در دولت اصلاحات با انتشار توییتی از رای رییس دولت اصلاحات رونمایی کرد. به گزارش «تعادل»، محمدعلی ابطحی در توییتی با هشتگ خاتمی و همتی نوشت: بعضی‌ها هنوز باورشان نیست که رای آقای خاتمی همتی است. ادبیات دعوت به مشارکت و تشکر از آقای مهرعلیزاده برای انسجام اصلاح‌طلبان یعنی رای به همتی و اعتراض به ردصلاحیت شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب. ضمنا این نکته را از قول خودم نمی‌گویم.می‌دانم نظر آقای خاتمی است.

  اگر رای نیاورم باز هم در خدمت مردم خواهم بود

حوزه انتخابیه حسینیه ارشاد یکی از مناطقی بود که دامنه وسیعی از رای‌دهندگان و چهره‌های سیاسی آن را برای مشارکت در انتخابات برگزیده بودند. عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از اینکه رای خود را به صندوق انداخت، گفت: اگر رای نیاورم باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم بود. عبدالناصر همتی پس از شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: ما به انزوای خارجی پایان خواهیم داد، مردم حق دارند با رفاه و با آرامش زندگی کنند. معیشت مردم مساله اول من است، ان‌شاءالله کاری خواهیم کرد حضور مردم در صحنه بیش از پیش باشد.اگر هم رای نیاورم باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم بود. هر کسی که رییس‌جمهور شود باید توسعه و رفاه کشور را به طبقات بالاتر برساند.

رییسی در شهرری رای خود را به صندوق انداخت

بعد از انداختن رای همتی در صندوق، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز دیروز با حضور در شعبه اخذ رای مسجد جامع ارشاد شهرری، آرای خود را به صندوق انداخت. رییسی که بسیاری از تحلیلگران او را در کنار همتی دوگانه اصلی پیروزی در انتخابات ارزیابی می‌کردند، با حضور در شهرری رای خود را در صندوق انداخت.

  کروبی صندوق رای را چاره کار می‌داند

مهدی کروبی دیروز جمعه در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ شرکت کرد. کروبی رای خود را که پیش از این اعلام کرده بود عبدالناصر همتی خواهد بود به صندوق سیار انداخت. به گزارش اعتمادآنلاین،الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتماد ملی دیروز با اشاره به اینکه مهدی کروبی با استفاده از صندوق‌های سیار در انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای اسلامی، میان‌دوره‌ای مجلس و میان‌دوره‌ای خبرگان شرکت کرده در توییتی نوشت: سیاستمداری عملگرا‌تر و باانگیزه‌تر از کروبی نمی‌شناسم.  با همه  سختی‌ها و تحمل سال‌ها حصر، هنوز برای نجات ایران و جمهوری اسلامی، صندوق رای، مشارکت حداکثری و نقش‌آفرینی ملت را چاره کار می‌داند. مرددین عزیز شما هم در این ساعات باقیمانده تردید را کنار بگذارید و نقش‌آفرینی کنید.

اما در شرایطی که برخی رسانه‌های اصولگرا تلاش می‌کردند تا با انتشار آمارهای غیرمستند فرد خاصی را پیش از انتخابات معرفی کنند، مسوولان وزارت کشور با رد هر گونه گمانه‌زنی اعلام کردند که نسبت به این نظرسنجی‌های کذب برخوردهای قانونی لازم صورت خواهد گرفت. در نهایت انتخابات روز گذشته نشان داد که مردم این‌بار هم سهم خود را با مشارکت فزاینده در انتخابات ایفا کردند، باید امیدوار بود که فرد و جریان پیروز در انتخابات بعد از به دست گرفتن سکان هدایت ساختار ریاست‌جمهوری به وعده‌هایی که برای توسعه و بهبود شاخص‌های معیشتی، اجتماعی و احترام به آزادی‌های فردی و اجتماعی مردم داده بودند عمل کنند.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....