تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اسفند 1399 - 13:29
کد خبر : 36765

حقوق کارگران و نرخ تورم

حقوق کارگران و نرخ تورم

آیا باید حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند؟ یک اقتصاددان گفت: زمانی که دستمزدها زیاد می‌شود قدرت خرید و تقاضای کارگرانی که از افزایش دستمزد بهره گرفتند بالا می‌رود. دکترعلی اکبر نیکواقبال نیک اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران  در خصوص نحوه تعیین دستمزد کارگاران با توجه به تورم گفت: در اقتصاد همواره

آیا باید حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند؟

یک اقتصاددان گفت: زمانی که دستمزدها زیاد می‌شود قدرت خرید و تقاضای کارگرانی که از افزایش دستمزد بهره گرفتند بالا می‌رود.

دکترعلی اکبر نیکواقبال نیک اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران  در خصوص نحوه تعیین دستمزد کارگاران با توجه به تورم گفت: در اقتصاد همواره رابطه‌ای قوی میان تورم و دستمزد وجود دارد. وقتی دستمزدها زیاد می‌شود قدرت خرید و تقاضای کارگرانی که از افزایش دستمزد بهره گرفتند بالا می‌رود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون  ،   نیکواقبال بیان کرد: در آمد بالا تقاضای بیشتری برای خرید کالا و خدمات ایجاد می‌کند و در نتیجه تقاضای کل اقتصاد را افزایش می‌دهد.

وی مطرح کرد: اگر عرضه کل به همان درصد بالا رود تورمی وجود نخواهد داشت، پس اگر ما دستمزد کارگران و کارکنان دولتی را هرچند درصد بالا ببریم ولی تولید افزایش پیدا نکند تقاضای کل نسبت به عرضه کل بالاتر می رود و در نتیجه تورم ایجاد می‌شود.

این اقتصاددان ادامه داد: در مجموع اقتصاددانان نظر مساعدی نسبت به افزایش دستمزد به علت ایجاد تورم ندارند.برای همین اقتصاددانان سوبسید و این گونه افزایش‌های درآمدی و پولی، تقدمش را به تولیدکنندگان می‌دهند. یعنی بر این باورند منابعی که میان کارگران پخش و توزیع می‌شود برای آنها نتایجی ندارد و این پول اضافه را باید به تورم اضافه ای دهند که به وجود آمده است.

نیکواقبال بیان کرد: از نظر من این جریان منطقی است که اقتصاددانان آن را مطرح می کنند و یک نظریه کلی است که باید پول اضافه را به تولیدکنندگان برای خرید قطعات بهتر و مواداولیه مناسب اختصاص دهند تا سودش به کارگران برسد و از طرفینیز با توجه به افزایش تورم ۵۰ درصدی در کشور کارگران و روزمزدان دچار تنگنای اقتصادی هستند و نمی توانند با حقوق اندک زندگی کنند.

وی مطرح کرد: این بی عدالتی است که از طرفی تورم افزایش یابد و همه چیز گران تر شود اما حقوق کارگران و مستمری بگیران و بازنشستگان همان باشد. در حال حاضر ۴۸در صد تورم نقطه نقطه داریم و با این تقریبا ۵۰درصد افراد کارگر، بازنشستهها و مستمری بگیران و افرادی که اصلا حقوق نمی گیرند چه کار کنند؟ در چند دهه گذشته هم این رابطه میان تورم و دستمزد در کشورمان وجود داشته است.

این استاد دانشگاه در پایان ضمن ارایه راه حل تصریح کرد: در شرایط فعلی با یک دنیای بسیار مرتبط باهم رو به رو هستیم و همه مسایل با یکدیگر ارتباط پیدا کرده است. در نتیجه اقتصاددانان اولیه بعد از جنگ جهانی اول گفته بودند که تمام گرفتاری‌ها را باید به صورت هم زمان حل شود. پس تنها راه این است که تعداد کمی از مشکلات بسیار مهم را حل کنیم و تمرکز خود را بر آن‌ها متمرکز کنیم. زیرا به هرحال اگر بخواهیم تمام مشکلات منابع تولیدی، کار، سرمایه، پول و…را حل کنیم توانایی فیزیکی و مالی را برای این کار نداریم.پس راه حل این است که بفهمیم نکات اساسی این مساله چیست واز آن جا شروع کنیم.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....