تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 فروردین 1402 - 15:22
کد خبر : 119519

حضور چین در منطقه یک حضور استعماری و یک سو نگر نیست

حضور چین در منطقه یک حضور استعماری و یک سو نگر نیست

وی در این رابطه افزود: حضور چین در منطقه یک حضور استعماری و یک سو نگر نیست. گردش اقتصاد کشورهای منطقه به چین وابسته است و ایده همکاری با چین تضمین کننده امنیت منطقه خواهد بود. کنعانی مقدم در مورد کشورهایی که بیشتر در سایه ثبات چین قرار می گیرند گفت: ایده کمربند راه یکی

وی در این رابطه افزود: حضور چین در منطقه یک حضور استعماری و یک سو نگر نیست. گردش اقتصاد کشورهای منطقه به چین وابسته است و ایده همکاری با چین تضمین کننده امنیت منطقه خواهد بود.
کنعانی مقدم در مورد کشورهایی که بیشتر در سایه ثبات چین قرار می گیرند گفت: ایده کمربند راه یکی از طرح های چین است که ضمن سود آوری فراوان برای چین تامین کننده امنیت کشورهای درگیر در این پروژه خواهد بود.
وی افزود: چین مبادی متنوعی را برای دستیابی به انرژی مورد نیاز صنایع اش در نظر گرفته و در ­واردات انرژی خود را به همکاری با چند کشور دارنده منابع، محدود نکرده است. طبیعتا کشورهایی که در فهرست شرکای چین قرار گرفته اند از امنیت و ثبات اقتصادی برخوردار می شوند.
این تحلیلگر درباره نسبت امنیت به عنوان آورده چین با نیاز این کشور به انرژی گفت: ایده چین در تثبیت امنیت انتقال انرژی، ضمن اینکه به گسترش امنیت اقتصادی در کشورهای صادر کننده انرژی منتهی می شود رقابتی سازنده را در این حوزه ایجاد می کند.
وی گفت: چین با وجود برنامه ریزی بر مبنای منافع ملی اش، امنیت خطوط انتقال انرژی در مناطق مختلف جهان را تضمین می کند و برد برد واقعی حاصل می شود نه یک توافق کاغذی!
حسین کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که موازنه اقتصادی با چین به جای رقابت در این حوزه چه آورده امنیتی دارد؟ تشریح کرد: توسعه روابط با چین برای ایران از منظر امنیت بخشی به اقتصاد و پایدار بودن منافع دو طرف اهمیت پیدا می کند.
وی افزود: طرح یک کمربندو یک جاده، ایران را در این مسیر قرار می دهد و با احیای جاده ابریشم با عملیاتی کردن تعهدات طرفین یکی از قدیمی ترین پیمان های اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی را احیا می کند.
این تحلیلگر در بررسی نگاه غرب نسبت به معادله “امنیت چین برابر با امنیت جهانی” گفت: من نمی توانم فکر کنم غرب در مسیر تنش زدایی و پذیرش تنش زدایی در منطقه ما باشد. به عقیده من مساله برعکس است. غرب تنش ایجاد می کند تا منافع خود را جست و جو کند. در مورد کشورمان همکاری با چین به میزان قابل توجهی از فشار تحریم های غرب نسبت به ایران کاسته و گسترش مناسبات ایران و چین دور زدن تحریم ها را ساده کرده است.
کنعانی مقدم افزود: توسعه روابط ایران و چین همواره نگرانی آمریکایی ها و عکس العمل غرب را به دنبال داشت.
حسین کنعانی مقدم در پایان تاکید کرد: توجه به اینکه چین به یک قدرت اقتصادی جهانی تبدیل شده و تا رسیدن به اقتصاد اول دنیا راه زیادی پیش رو ندارد، استفاده از فرصت و همکاری در طرح های منطقه ای و بین المللی چینی ها می تواند برای آینده اقتصادی کشور ثمر بخش باشد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....