تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 - 23:29
کد خبر : 1261

حضور بی‌ضابطه وانت‌های آش‌فروش در منطقه۲ تهران/ شهردار: تکذیب می‌کنم، رییس اتحادیه: صحبت نمی‌کنم

حضور بی‌ضابطه وانت‌های آش‌فروش در منطقه۲ تهران/ شهردار: تکذیب می‌کنم، رییس اتحادیه: صحبت نمی‌کنم

در مسیرتان می‌بینید؛ وانت بارهایی که در گوشه خیابان مشغول فروختن میوه، سبزی، ماهی، ترشی، ظروف مختلف و حالا آش و حلیم هستند. اغلب قیمتشان از مغازه پایین‌تر است و در مقابل هیچ تضمینی هم نیست که کیفیت اجناس‌شان آنطور که خودشان می‌گوید باشد. از فروش میوه، سبزی و ظرف که کم‌ترین خطر را برای

در مسیرتان می‌بینید؛ وانت بارهایی که در گوشه خیابان مشغول فروختن میوه، سبزی، ماهی، ترشی، ظروف مختلف و حالا آش و حلیم هستند. اغلب قیمتشان از مغازه پایین‌تر است و در مقابل هیچ تضمینی هم نیست که کیفیت اجناس‌شان آنطور که خودشان می‌گوید باشد.

از فروش میوه، سبزی و ظرف که کم‌ترین خطر را برای خریداران دارد و نهایت به آن‌ها خسارت مالی بزند، بگذریم، فروش غذا از هر نوعی که باشد حالا چه آش و حلیم و چه انواع ساندویچ بدون نظارت بهداشت قانونی نیست و ممکن است آسیب جسمانی به خریداران بزند.

درعین حال اشغال بخشی از خیابان جهت فروش هر نوع کالایی طبق قانون مصداق سد معبر است و غیرقانونی تلقی می‌شود. اگر هر فردی قصد راه‌اندازی کسب و کار در کنار خیابان را دارد باید از شهرداری مجوز لازم را اخذ و بخشی از درآمد خود را به عنوان عوارض اشغال فضا پرداخت کند.

یکی از مکان‌هایی که ممکن است این وانت‌بارها را با دیگی از آش وحلیم ببینید، منطقه ۲ است. تعدادشان روز به روز در حال زیاد شدن است و برای خودشان صنف آش و حلیمی‌های سیار را به راه انداخته‌اند. نظارتی بر روی اقلام خوراکی که عرضه می‌کنند، نمی‌شود و در عین حال به دلیل فروش با قیمت پایین‌تر و جذب مشتری، رقیب قدرتمند اما بی کیفیت طباخی‌ها هم محسوب می‌شوند.

البته رسول کشت‌پور، شهردار منطقه ۲ حضور غیرقانونی آن‌ها را تکذیب می‌کند و به خبرنگار اقتصاد‌آنلاین می‌گوید: محال است که در منطقه ما وانت‌بار یا ون به صورت غیرمجاز اقدام به فروش اقلام خوراکی کند، آن‌هایی که وجود دارند همه تحت نظارت ما هستند.

او در پاسخ به این پرسش که حضور این وانت‌بارها تهدیدی برای طباخی‌هایی که با اجاره‌های نجومی، خود را سرپا نگه داشته‌اند است و باید منافع آن‌ها هم در این موضوع دیده شود، اظهار می‌کند: ما برای جلوگیری از هرج و مرج آن‌ها را به طور موقت ساماندهی کردیم. تصمیم‌گیری برای آن‌ها به صورت قانونی برعهده شورا و شهرداری است و هر نوع قانونی در اینباره به ما ابلاغ شود، اجرا می‌کنیم.

طرح ساماندهی صنایع و مشاغل سیار بهمن‌ماه ۹۷ از سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ارائه و به تصویب رسید. مطابق با این طرح شهرداری و شورا موظف شدند تا با تشکیل کمیته‌ای که در آن نمایندگان اصناف نیز حضور دارند، ساز و کار اجرایی ساماندهی مشاغل سیار را تدوین کنند. ۷ ماه از مصوبه شورا می‌گذرد و هنوز کمیته فوق ایجاد نشده است و در سایه نبود قانون، مشاغل سیار اعم دستفروشان و وانت‌بارها هر روز یک مشکل جدید ایجاد می‌کنند.

به گفته حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران؛ این لایحه باید اجرایی و مشاغل سیار را ساماندهی کنیم در غیر این صورت یقینا از دل آن یک بحران اجتماعی بیرون می‌آید. بررسی شرایط ایجاد کمیته مربوطه نیز در حال بررسی در کمیسیون‌ها است.

اما در این بین حسین محمدی، رییس اتحادیه کباب و حلیم تهران، در پاسخ به این پرسش که اتحادیه چه سازوکاری برای تامین منافع طباخی‌ها در نظر گرفته به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: موضوع در جلسه روز دوشنبه اتاق اصناف بررسی می‌شود.

او از ارائه توضیحات بیشتر خودداری می‌کند و ادامه می‌دهد: فعلا دلیلی نمی‌بینیم که راجع به این موضوع با شما خبرنگاران صحبت کنم، شما مطالب را به نحوی نشر می‌دهید که برای ما دردسر می‌شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که شهرداری تهران به عنوان مسوول مستقیم این موضوع و اتحادیه کبابی‌‌ها و حلیمی‌ها برای ساماندهی مشاغل سیار پیش از وقوع یک بحران اجتماعی چه ساز و کاری درنظر می‌گیرند؛ کمیته ویژه این موضوع چه زمانی تشکیل می‌شود و رییس اتحادیه چه زمانی تمایل دارد برای رفع مشکل صنف با رسانه‌ها سخن بگوید!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....