تاریخ انتشار : یکشنبه 29 فروردین 1400 - 1:58
کد خبر : 43336

حضور بانوان در امور شهری؛ فرصت یا تهدید؟

حضور بانوان در امور شهری؛ فرصت یا تهدید؟

سارا هاشم پور رستمی این که بعضی احزاب یا گروههای سیاسی، حضور بانوان را تهدید و گروهی دیگر بر این معتقدند که به بانوان نیز فرصت حضور در این عرصه ها را بدهیم، امری دور از انتظار نبوده و نیست. چه بسا ما مشاورین رییس جمهور، فرمانداران و مسئولین زن نیز داشتیم و داریم که

سارا هاشم پور رستمی

این که بعضی احزاب یا گروههای سیاسی، حضور بانوان را تهدید و گروهی دیگر بر این معتقدند که به بانوان نیز فرصت حضور در این عرصه ها را بدهیم، امری دور از انتظار نبوده و نیست.

چه بسا ما مشاورین رییس جمهور، فرمانداران و مسئولین زن نیز داشتیم و داریم که صادقانه در مسند کرسی خدمت، همچنان یکه تازی می کنند و در جایگاه خود به سبب عملکرد کاری شان درحوزه تحت الاختیار و تحت نظر آنها به نحو شایسته ای خوب ظاهر شدند و در قبال و قِبَل آن امورات در همان کرسی باقی ماندند، ولی گاهآ در تخیلات روزمره ای که به آن فکر می کنیم و با خودمان چانه زنی می کنیم، می اندیشیم که زن در عرصه ی مدیریتی و کلان کشور به چه کارآید؟ در این نگاه تعبیری اشتباه وجود دارد که در متن قبلی ام به آن اشاره کردم و اینکه درخشش و سابقه ی خوبی که بانوان این دیار در امور محوله دارند، نباید نادیده گرفته شود و سئوال این است که چرا نباید بانوان به این عرصه از انتخابات ورود کنند؟

چرا با این دید که دیگر فضای روحی، عقلانی، باورهای زنان، نسبت به سه دهه قبل تغییر یافته، باز برخی شک و شبهه و افکار اشتباه نسبت به آن دارند؟ و آن هم بحث عفت عمومی، حفظ حریم که خود آنها زمانی به پاسداشت خون این شهدا اسلحه به دست در هر میدانی حاضر بودند؟

برخی از وجود زن در پارلمان شهری و مدیریتی هراس دارند چرا که زنان را چنان پابسته به خانواده می دانند که توان مدیریتی و حاکمیتی آن ها که در سطح کلان از آنان گرفته شده، محض خروج از منزل، عرش آسمانی عفت و اخلاق به لرزه در می آید که این نگاه غلط متآسفانه درجامعه ی بختیاری خودمان بیشتر خودنمائی می کند.

بیش از چهار دهه از عرصه مدیریت و اداره کشور بنا بر دلایل متعددی، بر عهده مردان بوده است و اولین دلیل آسیب فرهنگی که تفکر اشتباه و ناباورانه و تفکر مردسالارانه است که سال ها پس از تحقیقات اشتباه و نابخردانه و دیدگاه مطالعاتی خودشان، نشان داده که اغلب ایرانی ها بر این باورند که مدیریت در سطح کلان و امور شهری و استانی و کشوری را نمی توان به دست زن ها سپرد و چون زن ها احساساتی هستند، نمی توان روی قضاوت شان حساب کرد.

ولی تجربیات مدیران زن دستگاه های اجرایی نیز نشان می دهد همچنان این کلیشه ها و بازوهای حمایتی جنسیتی در عرصه انتصاب زنان در سمت مدیریت وجود دارد و به تدریج بهینه شده و پایه گذاری شده برای ارتقا سطح توان مدیریتی بانوان و در این مبنا بانوان بدرستی و واقع بینانه عمل کردند نه احساساتی!

دو استکان چای داغ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....