تاریخ انتشار : جمعه 4 بهمن 1398 - 13:10
کد خبر : 4978

حجم صادرات به عراق برابر با صادرات به چهار قاره اروپاست/ رشد صادرات در دی‌ماه به رغم اتفاقات منطقه

حجم صادرات به عراق برابر با صادرات به چهار قاره اروپاست/ رشد صادرات در دی‌ماه به رغم اتفاقات منطقه

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین ؛ حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به اتفاقات سیاسى اخیر، درباره وضعیت تجارت ایران و عراق توضیح داد: مسلما اتفاقات این چنینی روابط بین‌المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما میزان آن خیلى چشمگیر نبوده است؛ به طور مثال شنبه هفته گذشته مرز مهران

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین ؛ حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به اتفاقات سیاسى اخیر، درباره وضعیت تجارت ایران و عراق توضیح داد: مسلما اتفاقات این چنینی روابط بین‌المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما میزان آن خیلى چشمگیر نبوده است؛ به طور مثال شنبه هفته گذشته مرز مهران برای ورودکامیون‌های عراقی به کشور بسته شده بود ولی در کردستان عراق هیچ مشکلى نداشتیم.

او درباره میزان صادرات به این کشور در دى ماه، بیان کرد: ما در ماه گذشته فقط به استان‌های مرکزی عراق ۱۲هزار کامیون عراقی بار فرستاده‌ایم، یعنى روزانه بالغ بر ۴۰۰کامیون بار وارد این کشور شده است؛ البته لازم به ذکر است که کامیون‌های عراقی دو برابر کامیون‌های ایرانی بار جابه‌جا می‌کنند و ظرفیت بیشترى دارند.

رشد صادرات به عراق نسبت به سال٩٧

وى با بیان اینکه تا کنون صادرات ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی بوده است، تاکید کرد: حجم صادرات ما به عراق برابر با میزان صادرات به چهار قاره اروپایی است، یعنى یک کشور به اندازه چهار قاره براى ما ظرفیت صادراتى دارد و از این رو باید به آن توجه ویژه اى شود.

به گفته حسینى، برای توسعه تجارت با عراق باید راه‌ تجارت تسهیل شود، به طور مثال موضوع کنترل کیفیت و استاندارد، افزایش تعرفه‌های گمرکی و عدم ضمانت‌های مناسب صادراتی از جمله موانع صادراتی با عراق است که باید مورد توجه هر دو دولت قرار بگیرد.

صادرات شش میلیارد دلارى در ٩ ماهه ٩٨

وى از صادرات شش میلیارد و ٣٠٠میلیون دلارى به عراق در مدت ٩ماهه امسال خبر داد و گفت: از این میزان صادرات حدود ٧٠درصد رفع تعهد ارزى شده و مابقى به واردکنندگان فروخته شده است، بنابراین صادرکنندگان به این کشور مشکلى درخصوص نقل و انتقالات بانکى و بازگرداندن ارز ندارند.

دبیر کل اتاق ایران و عراق درباره کارنامه نهایى صادرات به این کشور پیش بینى کرد: متاسفانه امسال صادرات ماهانه ما به کمتر از ۴میلیارد دلار یعنی به حدود ۳.۵میلیارد دلار رسیده که با این حساب برآورد ما این است که حجم کلى صادرات به عراق تا پایان امسال به حدود ۴٠میلیاد دلار برسد.

او افزود: سال گذشته ۴۴میلیارد دلار صادرات به عراق صورت گرفت، البته امسال حجم صادرات بسیاری از کالا‌ها نسبت به سال گذشته افزایشی بوده اما ما سالانه حدود ١٠میلیارد دلار میعانات گازی صادر می‌کنیم که آمار آن فعلا منتشر نشده و همچنین قیمت پایه صادراتی نیز کاهش پیدا کرده، که با این شرایط صادرات ۴٠میلیاد دلاری امسال برابر با ۶٠میلیارد دلار سال گذشته است. حسینى در پایان گفت: طبق آخرین آمار وزارت اقتصاد، حجم صادرات امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزشی ٣درصد و از لحاظ وزنی ٣٠درصد رشد کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....