تاریخ انتشار : جمعه 1 مرداد 1400 - 21:22
کد خبر : 54557

جوان ایرانی کنیای خشک را سیراب کرد

جوان ایرانی کنیای خشک را سیراب کرد

چرا با وجود بحران آب در ایران سازنده آب شیرین کن خورشیدی را به کشور نمی آورید؟   رکنا: یک جوان ایرانی توانسته است با تولید آب شیرین کن خورشیدی و ارسال این دستگاه به کنیا، مشکل خشکسالی در این کشور شرق آفریقا را برطرف کند. حالا مسئولان ایران باید پاسخ دهند که چرا نه

چرا با وجود بحران آب در ایران سازنده آب شیرین کن خورشیدی را به کشور نمی آورید؟

 

رکنا: یک جوان ایرانی توانسته است با تولید آب شیرین کن خورشیدی و ارسال این دستگاه به کنیا، مشکل خشکسالی در این کشور شرق آفریقا را برطرف کند. حالا مسئولان ایران باید پاسخ دهند که چرا نه این متخصص را به کشور بازگردانده اند و نه یک عدد از دستگاه های او وارد ایران شده است؟

بحران آب در ایران امسال جدی تر از همیشه بروز پیدا کرده است. خشکسالی از جمله عوامل تشدید بحران آب در ایران است. البته سوء مدیریت منابع آبی مهمترین علت بروز بحران آب در ایران محسوب می شود. شیرین سازی آب دریا در استان های ساحلی می تواند به رفع بحران آب در ایران کمک کند. اما با وجود این که یک متخصص ایرانی توانسته است دستگاه آب شیرین کن خورشیدی اختراع کند، با وجود بحران آب در ایران، مسئولان هنوز این جوان را به ایران بازنگردانده اند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از رکنا،   دکتر حامد بهشتی، جوان ایرانی که در آلمان فعالیت می کند توانسته است با ساخت یک دستگاه آب شیرین کن و ارسال آن به کشور کنیا مشکل آب شرب بخش زیادی از مردم این کشور شرق آفریقا را برطرف کند.

انرژی دستگاهی که بهشتی ساخته است، به طور مستقیم از انرژی خورشیدی تامین می شود و این دستگاه می تواند ۲ هزار لیتر بر ساعت آب شیرین تولید کند. همچنین این دستگاه قابلیت تبدیل مستقیم آب شور اقیانوس ها و دریاها را به آب شرب دارد.

دستگاه آب شیرین کن این متخصص ایرانی تا کنون در مناطقی از شمال تا شرق آفریقا و کشورهای کلمبیا و یمن نصب شده است و توانسته رقبای آمریکایی و اروپایی خود را در بازارهای جهانی کنار بزند.

دکتر بهشتی می گوید در سال ۲۰۱۸، ۸۵ درصد دستگاه های آب شیرین کن که توسط کشورهای اروپایی به کنیا هدیه داده شده بود، بعد از ۱۸ ماه کار از بین رفته است، اما حداقل عمر طراحی شده دستگاه ساخته شده توسط این متخصص ایرانی ۲۵ سال است.

این در حالی است که قیمت دستگاه بهشتی، ۵۰ درصد کمتر از نمونه های اروپایی آن است. همچنین در شرایطی که قیمت آب شرب در اروپا ۲ یورو در هر لیتر است، اما قیمت تولید یک هزار لیتر آب با دستگاه بهشتی، حدود ۰٫۵ یورو است.

حالا سوال اصلی این است که در شرایطی کنونی که کشورمان با بحران آب دست و پنجه نرم می کند، چرا دکتر بهشتی که توانسته چنین دستگاهی بسازد، باید در آلمان زندگی کند و دستگاه های ساخته شده او به آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی صادر شود، اما حتی یکی از این دستگاه ها به ایران نرسد؟

آن هم در شرایطی که اکنون خوزستان و دیگر استان های جنوبی کشور به شدت با بحران آب مواجه هستند و دستگاه ساخته شده توسط بهشتی به راحتی می تواند نیاز استان های جنوبی کشور را که هم به دریا دسترسی دارند و هم تابش شدید خورشید در آنها وجود دارد، برطرف کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عبدالله جمعه , ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷

مگه این دستگاه میتونه چقدر آب شیرین کنه
تازه تکنولوژیش هم برای آلمانه

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....