تاریخ انتشار : جمعه 4 مهر 1399 - 15:01
کد خبر : 19815

«جهش تولید» حلقه وصلی بین نیازها و ظرفیت‌ها می‌باشد

«جهش تولید» حلقه وصلی بین نیازها و ظرفیت‌ها می‌باشد

جلیلی با بیان اینکه جهش تولید حلقه وصلی بین نیازها و ظرفیت‌ها می‌باشد،گفت: برنامه توسعه کشور دارای سابقه ۷۰ ساله بوده و پس از انقلاب تنها برنامه سوم بود که تا حدی توانست به اهداف خود نزدیک شود. اقتصاددان: اسماعیل جلیلی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با برنامه «نقشه راه» رادیو

جلیلی با بیان اینکه جهش تولید حلقه وصلی بین نیازها و ظرفیت‌ها می‌باشد،گفت: برنامه توسعه کشور دارای سابقه ۷۰ ساله بوده و پس از انقلاب تنها برنامه سوم بود که تا حدی توانست به اهداف خود نزدیک شود.

اقتصاددان: اسماعیل جلیلی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با برنامه «نقشه راه» رادیو گفت وگو اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه یکی از کمیسیون‌های اصلی مجلس شورای اسلامی بوده که در کنار سایر کمیسیون‌ها برنامه‌های بالادستی در قالب برنامه توسعه، برنامه‌های سالیانه و یا تدوین و تصویب قوانین مورد نیاز جامعه می پردازد.

وی افزود: عمده ترین برنامه ای را که کمیسیون برنامه و بودجه در دستور کار قرار داده و آن را دنبال می‌کند، طرح ریزی در برنامه ها به صورت یکساله و پنج ساله یا احکام دائمی که مورد نیاز حوزه اقتصادی کشور است.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: از دیگر برنامه های این کمیسیون، بعد نظارتی بر عملیات مالی مجلس شورای اسلامی و بر فعالیت مالی دولت و دستگاه هایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند با استفاده از کمک مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات برای استفاده از مهارت های دانشی و نظارت بر عملکرد قوانین می‌باشد.

جلیلی، کمیسیون برنامه و بودجه را به عنوان یکی از اصلی ترین کمیسیون های مجلس برای ریل گذاری آتی کشور دانست و گفت: این کمیسیون به تدوین قوانین مرتبط برای حل مشکلاتی که مردم در حوزه‌های ملی و منطقه ای با آن روبرو هستند، می پردازد.

وی با تاکید بر اینکه شعارهایی که سالیانه توسط مقام معظم رهبری نام گذاری می شود، دارای یک جهت گیری خاصی است که باید با آن به پیش رویم، گفت: شعارهایی که در طول ۱۵ سال اخیر توسط مقام معظم رهبری با عناوین اقتصادی مشخص می شود جهت گیری دولت را مشخص می کند.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در بحث جهش تولید هم رویکرد مجلس کمک به دولت به عنوان متولی این امر به جهت تحقق شعار امسال می باشد.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا، یکسری اقدامات بنیادی وجود دارد که توسط سران قوا باید پیگیری شود و در برخی موارد نیز نیاز به اصلاحاتی وجود دارد که باید آن ها مورد انجام قرار گیرد؛ یک نکته‌ای که وجود دارد این است که قرار نیست ما به جهت تحقق جهش تولید نهاد دیگری ایجاد کنیم.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه جهش تولید حلقه وصلی بین نیازها و ظرفیت ها می باشد،گفت: برنامه توسعه کشور دارای سابقه ۷۰ ساله بوده و پس از انقلاب تنها برنامه سوم بود که تا حدی توانست به اهداف خود نزدیک شود این در حالی است که برای بنده آنچه جای سوال دارد این است چرا اصرار ما این است که این برنامه ادامه یابد و ما می خواهیم همین تدوین برنامه را به شیوه سنتی ارائه دهیم.

جلیلی گفت: انتخاب اعضای کمیسیون ها براساس آئین نامه داخلی مجلس بوده که هر چه نمایندگان متخصص تر در آن حوزه باشند بهتر است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نماینده ماهیتا برای اقدام تخصصی در مجلس حضور پیدا نمی کند بلکه با استفاده از مشاورین و مرکز پژوهش ها مورد صحیح را انتخاب می‌کند.

وی در خاتمه گفت: اتفاق بسیار خوبی که هم‌اکنون در حال انجام است این است که در کمیسیون های تخصصی مجلس اتاق ها و اتحادیه ها در طرح ها و لوایح حضور دارند و از نظرات آن ها استفاده می شود.

در ادامه این گفتگو، دکتر رضا روستا آزاد، رئیس پیشین دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: مسئله ای که در کشور ما وجود دارد این است که ما در ایران شاهد تکنولوژی هستیم، اما مدیریت وجود ندارد و این مهم ضد تولید فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که سازو کارها درست نباشد اتفاق خاصی نمی افتد، گفت: فرایند قانون گذاری در کشور ما یک فرایند طولانی مدت می باشد، اما سوالی که وجود دارد این است ایا پیش بینی دغدغه‌های صنف مد نظر وجود دارد؟

این کارآفرین حوزه کسب و کار گفت: ما در کشور نه مشکل منابع داریم و نه تحریم ها عامل عقب ماندگی است بلکه مشکل ما مشکلات نرم افزاری است.

روستا آزاد با تاکید بر اینکه مشکلات کشور، مشکلات پیچیده ای نیست و ما از بعد قوانین مشکلی نداریم بلکه مشکل در حوزه اجرا است، گفت: اعضای کمیسیون های مجلس انتظار نداشته باشند بتوانند تمام کارها را خودشان به تنهایی انجام دهند بلکه ابزار آن استفاده از ظرفیت اتحادیه ها و اصناف است.

در بخش دیگری از برنامه «نقشه راه» جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مهمان تلفنی رادیو گفت‌وگو بود که طی سخنانی اظهار کرد: وظیفه تدوین برنامه ششم برعهده مجلس دهم بوده و باید این نکته را در نظر داشت که ما در شرایط خاص و در تحریم هستیم.

وی افزود: باید به این مسئله توجه داشت که بیان آمال و آرزوها نمی تواند مشکلات ما را حل کند بلکه باید واقع گرایانه دید داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در مجلس، در کنار کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون جهش تولید شکل گرفته و ما در آن جا به دنبال این هستیم که تسهیل کننده موانع تولید باشیم.

قادری گفت: باتوجه به شرایط فعلی باید مشارکت بخش های غیر دولتی فعال شده و منابع مردمی در قالب طرح های عمرانی ایجاد کنیم.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه در تدوین برنامه ها و بودجه از عقل و خرد جمعی استفاده شودو باید به خوبی هدف گذاری کرد، خاطر نشان کرد: اکنون بحث اصلاح ساختار بودجه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است نیز در مجلس یازدهم آغاز شده و اگر می خواهیم از تولید حمایت کنیم نباید رانتی دهیم و حمایت ها باید حمایت هایی باشد که صرفا به دست تولید کننده برسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....