تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آبان 1401 - 15:47
کد خبر : 105936

جنگ با اسلحه غله

جنگ با اسلحه غله

روسیه اعلام کرده که درحال معلق کردن مشارکت خود در توافقی است که اجازه صدور غلات اوکراین از طریق بنادر دریای سیاه را می‌دهد. روسیه پیشتر اوکراین را به یک حمله پهپادی «سهمگین» به ناوگان خود در بندر سواستوپول دریایی سیاه متهم کرد. اوکراین به این حمله اذعان نکرده و ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، حرکت

روسیه اعلام کرده که درحال معلق کردن مشارکت خود در توافقی است که اجازه صدور غلات اوکراین از طریق بنادر دریای سیاه را می‌دهد.

روسیه پیشتر اوکراین را به یک حمله پهپادی «سهمگین» به ناوگان خود در بندر سواستوپول دریایی سیاه متهم کرد.

اوکراین به این حمله اذعان نکرده و ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، حرکت روسیه را «کاملا قابل پیش‌بینی» خوانده است.

روسیه همچنین نیروهای بریتانیایی را به مشارکت در حمله روز شنبه متهم کرد. وزارت دفاع بریتانیا در واکنش گفت که روسیه درحال «پخش ادعاهای کذب در ابعادی افسانه‌ای است.» وزارت دفاع روسیه می‌گوید که پهپادهای مورد استفاده در حمله روز شنبه، کشتی‌هایی که در معامله غلات شرکت داشتند را هدف گرفتند و افزود که یک کشتی خسارات جزئی دید. ساعاتی بعد وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: «طرف روس نمی‌تواند امنیت کشتی‌های باری غیرنظامی که در «ابتکار دریای سیاه» شرکت دارند را تضمین کند، و اجرای آن را برای مدتی نامعلوم معلق می‌کند.» مسکو گفت که این حرکت «در ارتباط با اقدامات نیروهای مسلح اوکراین، تحت هدایت نیروهای ویژه بریتانیایی» انجام می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که توافقنامه مربوط به انتقال غلات توسط اوکراین و انگلیس مختل شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن انتقاد از اتهامات علیه روسیه گفت: «توافقنامه مربوط به انتقال غلات توسط ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین و تروریست‌هایش که توسط متخصصان انگلیسی هدایت می‌شوند، متوقف شد تا موضوع غذا را هم به باج‌گیری هسته‌ای اضافه کنند.» زاخارووا تصریح کرد: «آن‌ها به دریافت پول و تسلیحات راضی نمی‌شوند. آنها به کشتار بیشتر نیاز دارند. رژیم کی‌یف بر تخت اهریمنی متکی است: پول، تسلیحات، مرگ!» وی افزود: «رژیم کی‌یف از روی طمع ذاتی‌اش، بسیار حریص است تا همه‌چیز را به هرکسی بدهد حتی وقتی سایرین چیزهای مشابهی را اهدا می‌کنند.»

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  در عین حال، مسکو خاطرنشان کرد که آماده است تا مقدار زیادی از غلات روسی را به‌طور رایگان به کشورهای در حال توسعه ارسال کند. روسیه روز شنبه اعلام کرد توافقی را که اوایل سال جاری میلادی با سازمان ملل و ترکیه در راستای خروج غلات از سازمان ملل منعقد کرده بود، به حالت تعلیق درآورد. وزارت دفاع روسیه این تصمیم را در پی «حمله تروریستی» کی‌یف به بندر سواستوپل در شبه‌جزیره کریمه اتخاذ و پس از آن اعلام کرد که مشارکتش در توافق انتقال غلات در سراسر دریای سیاه را به حالت تعلیق درآورده است.

مسکو اعلام کرد که ۱۶ پهپاد هوایی و شناور بدون سرنشین را منهدم کرده و فقط یک کشتی مین روبی دچار خسارت شده است.

زلنسکی: روسیه عمدا بحران غذایی جهانی را تشدید می‌کند زلنسکی شنبه‌شب گفت: روسیه خیلی پیش‌تر و از شهریورماه با مانع‌تراشی بر سر راه حرکت کشتی‌های حامل مواد غذایی اوکراین شروع به تشدید عمدی بحران غذایی کرد. وی افزود روسیه از ماه سپتامبر که حرکت کشتی‌ها را با مواد غذایی ما مسدود کرد، دست به تشدید عمدی بحران غذایی زد. از سپتامبر تا امروز، ۱۷۶ کشتی در کریدور غلات جمع شده‌اند که نمی‌توانند به مسیر خود ادامه دهند. برخی از کانتینرهای غلات بیش از سه هفته است که در انتظار هستند. این یک محاصره کاملاً عمدی توسط روسیه است.

وی افزود: این نشانگر قصد شفاف روسیه برای بازگرداندن خطر قحطی گسترده به آفریقا و آسیا است. وی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر بیش از ۲ میلیون تن مواد غذایی روی آب معطل است. این بدان معناست که دسترسی به غذا برای بیش از ۷ میلیون مصرف‌کننده منع شده است.

زلنسکی گفت، الجزایر، مصر، یمن، بنگلادش، ویتنام و کشورهای دیگر ممکن است با این تصمیم روسیه برای جلوگیری از صادرات، تحت تاثیر قرار بگیرند. این صف کشتی‌های حامل مواد غذایی در دریا می‌تواند گواه این موضوع باشد. وی مدعی شد که روسیه حداقل دو بار در جریان عملیات صادرات غلات، به نیروهای دریایی اوکراین حمله کرده است؛ دقیقاً به نیروهایی که ایمنی کریدور غلات را تضمین می‌کنند. رییس‌جمهور اوکراین تاکید کرد: روسیه هر کاری انجام می‌دهد تا میلیون‌ها آفریقایی و میلیون‌ها ساکن خاورمیانه و جنوب آسیا در شرایط قحطی مصنوعی یا حداقل یک بحران شدید قیمت‌ها قرار بگیرند.

مسکو دیروز اعلام کرد همکاری خود را در اجرای این توافق سه ماهه صادرات غلات در پی حمله نیروهای اوکراین به شناورهای روسیه در آب‌های شبه‌جزیره کریمه که تحت تصرف روسیه قرار دارد، تا مدت نامعلومی متوقف می‌کند. روسیه، اوکراین و انگلیس را به «حملات تروریستی علیه کشتی‌های ناوگان دریای سیاه و کشتی‌های غیرنظامی که در تضمین امنیت کریدور غلات دخیل هستند» متهم کرد.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین از جامعه بین‌المللی خواست اجازه ندهند روسیه به بهانه‌ واهی، کریدور غلات را که امنیت غذایی میلیون‌ها نفر را تضمین می‌کند، مسدود کند. زلنسکی گفت که تصمیم روسیه نه امروز بلکه در ماه سپتامبر گرفته شد «زمانی که حرکت کشتی‌های حامل آذوقه تولیدِ اوکراین را مسدود کرد.» او افزود: «چرا باید شمار معدودی در کرملین بنشینند و در مورد اینکه در مصر یا بنگلادش غذا روی میز مردم باشد یا نه تصمیم بگیرند؟» زلنسکی گفت که جامعه جهانی به خصوص سازمان ملل و ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان باید قویا به این تحول واکنش نشان دهند.

    کاخ سفید: روسیه درحال «استفاده از غذا به عنوان یک سلاح است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا ضمن ابراز تاسف از کناره‌گیری روسیه قرارداد انتقال غلات اوکراین به بازارهای جهان از مسکو خواستار تداوم بخشیدن به کارکرد این قرارداد شد.

آنتونی بلینکن ضمن ابراز تاثر کشور متبوعش از تعلیق قرارداد انتقال غلات دریای سیاه توسط روسیه اعلام کرد: کلیه طرفین را به ادامه کارکرد این قرارداد دعوت می‌کنیم. در نتیجه این قرارداد تاکنون بیش از نه میلیون تن مواد غذایی به بازارهای جهان انتقال یافته و موجب کاهش مهمی در قیمت موادغذایی برای کشورهای کم در آمد و کشورهایی که درآمد متوسطی دارند، گردید. این قرارداد موفقیت‌آمیز بود و باید ادامه یابد.

وزیر امور خارجه امریکا ضمن اشاره به اینکه این اقدام روسیه برای برهم زدن قرارداد انتقال غلات به بازارهای جهان موجب پرداخت هزینه بیشتری به خرید مواد غذایی توسط انسان‌های اقصی نقاط جهان و خانواده‌ها شده یا اینکه این گروه از انسان‌ها گرسنه خواهند ماند تاکید ورزید: روسیه که این قرارداد را به حالت تعلیق درآورد، در جنگی که شروع کرده دوباره از مواد غذایی به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند. این نیز کشورهای کم‌درآمد و متوسط‌ الحال و در نتیجه قیمت جهانی مواد غذایی را به‌طور مستقیم تحت تاثیر قرار داد و به بحران‌های انسانی و عدم امنیت غذایی که در سطح هولناکی قرار دارند، دامن می‌زند.

جوزپ بورل، مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی خواستار پایبندی روسیه به توافق انتقال غلات اوکراین از طریق تنگه‌های ترکیه شد.

بورل با تاکید بر اینکه توقف اجرای توافق انتقال غلات و کود شیمیایی اوکراین از طریق دریای سیاه و تنگه‌های ترکیه از سوی مسکو باعث ایجاد مخاطرات جدیدی در زنجیره تامین این مواد در سطح جهان خواهد شد، افزود: اتحادیه اروپا خواستار تجدیدنظر روسیه در تصمیم خود است.

در این بیانیه آمده است: کی‌یف با مشارکت کارشناسان انگلیسی علیه کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه که در تامین امنیت کریدور غلات شرکت داشتند، اقدام خرابکارانه و تروریستی انجام داده است.

در این بیانیه همچنین گفته شده است: با توجه به این اقدام تروریستی، مسکو مشارکت خود را در اجرای توافقنامه‌ انتقال غلات از بنادر اوکراین به حالت تعلیق درمی‌آورد.

اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجی‌گری رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه ۲۲ جولای امسال در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند.

تاکنون ده‌ها کشتی حامل بیش از ۹ میلیون تن غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند.

کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش به تصمیم روسیه که مشارکت در قرارداد انتقال غلات اوکراین به بازارهای جهان را به حالت تعلیق در آورده است، اعلام کرد که روسیه باید در این تصمیم خود تجدیدنظر کند.

کولونا وزیر امور خارجه فرانسه از حساب توییتر خود نوشت: روسیه با این اقدام، وضعیت بحران جهانی غذا را که نتیجه تهاجمات این‌کشور علیه اوکراین است، در وضعیت وخیمی قرار داده است. وزیر امور خارجه فرانسه افزود: روسیه باید در این تصمیم خود که عواقب جدی به‌همراه خواهد داشت، تجدید نظر کند.  یک سخنگوی سازمان ملل گفت که این سازمان – که این توافق را با کمک ترکیه میانجگیری کرده بود – با مسکو در تماس است. او افزود «حیاتی است که همه طرف‌ها از هر گونه اقدامی که ابتکار دریای سیاه را به خطر بیندازد پرهیز کنند» چون این معامله یک تلاش مهم انسان‌دوستانه برای بهبود دسترسی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به مواد غذایی است.

اوکراین – صادرکننده عمده غلات – از زمان حمله روسیه به دلیل مسدود شدن مسیرهای دریای سیاه قادر به صدور غلات نبود، اما آن توافق این مسیر را باز کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد شخصا در آن مذاکرات شرکت داشت. آن توافق یک پیروزی مهم دیپلماتیک برای کمک به کاهش بحران مواد غذایی در جهان بود. اما روسیه شکایت کرده که صادراتش همچنان با موانعی روبروست و قبلا اشاره کرده بود که ممکن است توافق را تمدید نکند.

کی‌یف در روزهای اخیر مسکو را متهم کرده که عمدا عبور کشتی‌ها را معطل می‌کند که به تشکل صفی از ۱۷۰ کشتی منجر شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....