تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آبان 1400 - 12:32
کد خبر : 64865

جنجال انتصاب خاص در شهرداری

جنجال انتصاب خاص در شهرداری

«نقض مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» مبنی بر ممنوعیت به‌کارگیری بستگان، مهم‌ترین خطایی است که به زعم کارشناسان مستقل و افکار عمومی از سوی علیرضا زاکانی، شهردار تهران سرزده است.چرا که او در حکمی حسین حیدری (داماد خود) را به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری

«نقض مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران» مبنی بر ممنوعیت به‌کارگیری بستگان، مهم‌ترین خطایی است که به زعم کارشناسان مستقل و افکار عمومی از سوی علیرضا زاکانی، شهردار تهران سرزده است.چرا که او در حکمی حسین حیدری (داماد خود) را به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرد. با این حال، به نظر می‌رسد، از نقض قانون که بگذریم، در فقره انتصاب داماد به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار، نقض قول و وعده از سوی زاکانی نیز صورت گرفته است. او در مناظرات انتخاباتی در واکنش و کنایه به دولت روحانی گفته بود که «اگر رییس‌جمهور شوم، از هیچ یک از اقوام و فامیل‌هایم در مناصب استفاده نمی‌کنم و بستگان خود را بر سر کار نمی‌آورم.» انتصاب اقوام و افراد فامیل اما تنها منحصر به حسن روحانی یا علیرضا زاکانی نیست و طی دهه‌های اخیر همواره افکار عمومی شاهد چنین رویه‌هایی بوده و از همین رو اصطلاحات «فامیل بازی» و «پارتی بازی» در ادبیات مردم کوچه و خیابان، بسیار رایج است. از همین رو، طی سال‌های اخیر، مراجع قانون‌گذاری در کشور و از جمله شورای شهر تهران (در دور پنجم) که به عنوان پارلمان شهری پایتخت شناخته می‌شود، مصوبه‌ای را با هدف ممانعت از چنین پدیده زیان باری وضع کرد و به نظر می‌رسد، شهردار کنونی تهران نخستین ناقض این مصوبه باشد.

    پاسخ زاکانی به اعتراض‌ها

زاکانی اما در واکنش به اعتراض‌های صورت گرفته کاربران شبکه‌های مجازی، در صفحه توییتر خود نوشت: «جهت پاسخگویی خدمت عزیزان، آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفا از تجربه و دانش علمی ایشان درحوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم‌کرد. این امر غیرقانونی نبوده و این حکم صرفا برای اشراف و نظارت دقیق بنده از طریق ایشان در این پروژه مهم صادر شده است.» این در حالی است که زاکانی شهردار تهران هفته گذشته جذب هر نیروی جدیدی در شهرداری تهران را ممنوع کرده بود و در بخشنامه‌ای که ابلاغ کرده بود، آورده بود که «جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی جدید تحت هر عنوان و با هر نوع وضعیت استخدامی اعم از تمام وقت، نیمه‌وقت و پاره‌وقت، پیمانکاری، شرکتی، مشاوره‌ای، حق الزحمه‌ای، ساعتی و پروژه‌ای و حتی انجام خدمت به‌طور رایگان یا افتخاری در شهرداری تهران ممنوع است.»

     چمران: در جریان نبودم؛ بر اساس نسبت  نبوده!

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،    مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر تهران در واکنش به انتصاب یکی از بستگان زاکانی به سمت مشاور ویژه شهردار گفت: من در جریان نبودم اما شنیدم و می‌پرسم ببینم از چه قرار است.گویا براساس نسبت و این چیزها نبوده اما سوال می‌پرسم. وی افزود: اگر یک نفر از نزدیکان باشد هم می‌تواند جایگاه داشته باشد به شرط اینکه توان و قابلیت پذیرش انتصابات را داشته باشد. چمران تاکید کرد: شورا در انتصابات نباید دخالت داشته باشد. چرا که شهردار را انتخاب می‌کند و مسوولیت آن با شهردار است. من در دوره‌های قبل حتی یک نفر را هم انتخاب نکرده بودم. چرا که مسوولیت با خود شهردار است. نظارت بحث دیگری است اما اینکه در انتصابات بخواهند دخالت کنند خلاف است و نباید دخالت کنند. او ادامه داد: بحث مشورت مساله دیگری است و با عده‌ای از اعضا مشورت‌هایی به‌طور کلی می‌شود اما اینکه فردی را بگذارند تخلف است.

      تعارض منافع با انتصاب نزدیکان فرق دارد!

چمران همچنین در واکنش به اینکه براساس مصوبه تعارض منافع مدیران شهرداری حق ندارند از بین بستگان خود انتصاب انجام دهند اظهار کرد: تعارض منافع با انتصاب نزدیکان فرق دارد. چمران در پاسخ به اینکه اگر آقای شهردار یکی از بستگان خود را در سمتی منصوب کنند شما با آن مخالفت می‌کنید، اظهار کرد: بحث مخالفت نیست و بحث قانون است و هرچه که قانون است باید اجرا شود. قطعا آقای شهردار نیز چنین چیزی را می‌پذیرند. رییس شورای شهر تهران در واکنش به اینکه اگر یک نفر انتخاب شد و با توجه به واکنش‌های رسانه‌ها و فضای جامعه جایگاه نداشت چه می‌شود، اظهار کرد: این بستگی به نظر فردی دارد که انتصاب می‌کند. هر انتصابی یکسری موافق و مخالف دارد. اما اگر در انجام کار توانایی لازم وجود نداشت شورا می‌تواند از جایگاه قانونی خود ورود کند و سوال بپرسد و تذکر دهد و این موارد از اختیارات شورا است.‌

     راهکار استعفا پیش روی حیدری

در شرایطی که به نظر می‌رسد، زاکانی روی انتصاب غیرقانونی خود اصرار دارد و رییس و اعضای شورای شهر هم احتمالا ناگزیر از پذیرش آن هستند، صرفا یک راهکار باقی می‌ماند. راهکاری که کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی به تاریخ ۲۶ آذر سال ۱۳۹۷ برگزید و از معاونت وزیر صنعت، معدن و تجارت و ریاست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استعفا کرد. حالا به نظر می‌رسد، تنها راهکار پیش روی حیدری، استعفا از سمت مشاور و دستیار ویژه شهرداری باشد. شاید چنین استعفایی، قدری از اثرات منفی این انتصاب بکاهد و از ذهن افکار عمومی زدوده شود.

     واکنش به واکنش زاکانی!

زاکانی در توضیحات خود به دو مساله «استخدام» و «دریافتی» اشاره و اعلام کرده است که «آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت». جدا از اینکه او به مساله شایسته بودن یا نبودن مهندس حیدری اشاره نکرده است، اما با فرض صحت این سه مورد، یعنی عدم رابطه استخدامی، عدم دریافت حقوق و پاداش، و شایسته‌ترین فرد در حوزه تخصصی مورد نظر در میان جوانان تهران، باز همچنان مساله از دید افکار عمومی اشکال دارد. امیرحسین ثابتی فعال سیاسی اصولگرا به خوبی این اشکال را در توییتر نوشته است: «شناختی از داماد زاکانی ندارم و ‌فرض را هم بر این میگذارم که وی فرد شایسته‌ای است که انتصابش به عنوان «دستیار شهردار» توسط پدر خانمش به خاطر شایستگی‌اش بوده نه چیز دیگر. اما باز چنین انتصابی توجیه ندارد، چون مصداق نقض «اتقوا من مواضع التهم» است. نه فقط برای شخص زاکانی، برای جبهه انقلاب.»


برش

زاکانی در صفحه توییتر  نوشت  : جهت پاسخگویی خدمت عزیزان، آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفا از تجربه و دانش علمی ایشان درحوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم‌کرد. این امر غیرقانونی نبوده و این حکم صرفا برای اشراف و نظارت دقیق بنده از طریق ایشان در این پروژه مهم صادر شده است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....