تاریخ انتشار : یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 - 10:13
کد خبر : 46130

جمعه خونین مسجدالاقصی

جمعه خونین مسجدالاقصی

۲۰۵ فلسطینی در درگیری با صهیونیست‌ها زخمی شدند آخرین جمعه ماه رمضان مسجدالاقصی شاهد یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها بود. درحالی‌که به‌دلیل غصب زمین‌های مورد ادعای شهرک‌نشینان یهودی در بیت‌المقدس شرقی، خشم فلسطینی‌ها رو به افزایش بوده است، روز جمعه در هنگام برپایی نماز در مسجدالاقصی، پلیس رژیم اسرائیل برای متفرق کردن فلسطینی‌های معترض به خشونت

۲۰۵ فلسطینی در درگیری با صهیونیست‌ها زخمی شدند

آخرین جمعه ماه رمضان مسجدالاقصی شاهد یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها بود. درحالی‌که به‌دلیل غصب زمین‌های مورد ادعای شهرک‌نشینان یهودی در بیت‌المقدس شرقی، خشم فلسطینی‌ها رو به افزایش بوده است، روز جمعه در هنگام برپایی نماز در مسجدالاقصی، پلیس رژیم اسرائیل برای متفرق کردن فلسطینی‌های معترض به خشونت متوسل شد و شمار زیادی از معترضان زخمی شدند. پلیس برای متفرق کردن معترضان به استفاده از گلوله‌های فلزی با روکش پلاستیکی و نارنجک‌های گیج‌کننده روی آورد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد ،   به گزارش الجزیره و به گفته پزشکان فلسطینی و پلیس اسرائیل، درگیری‌های شبانه در یکی از مقدس‌ترین مکان‌های اسلامی و اطراف بیت‌المقدس شرقی حداقل ۲۰۵ فلسطینی و ۱۷ افسر رژیم اسرائیل زخمی شدند. هلال احمر فلسطین هم در ادامه گزارش خود اعلام کرد در جریان درگیری‌هایی که از عصر جمعه میان فلسطینی‌ها و پلیس رژیم صهیونیستی به‌ویژه در میدان مسجد الاقصی رخ داد، دست‌کم ۲۰۵ تن زخمی شدند. هلال احمر فلسطین همچنین اعلام کرد از این تعداد بیش از ۸۰ تن به بیمارستان منتقل شده‌اند. در این ارتباط هزاران فلسطینی با تجهیزات ضدشورش و چند صد پلیس اسرائیل روبه‌رو شدند و در نهایت این رویارویی به زدوخورد منجر شد.

خشونت‌ها زمانی آغاز شد که نیروهای پلیس اسرائیل، درحالی‌که مسلمانان در مسجد‌الاقصی در حال برپایی نماز بودند، در اطراف این مکان مقدس مستقر شدند. تصاویر ویدئویی از محل درگیری نشان می‌دهد نمازگزاران در پاسخ به تیراندازی نیروهای پلیس به پرتاب صندلی، کفش و سنگ روی آورده‌اند. در این حال، پلیس اسرائیل دروازه‌های‌ منتهی به مسجدالاقصی را در داخل شهر قدیمی بست.

در گزارش‌هایی که از سوی سرویس آمبولانس‌های هلال احمر فلسطین منتشر شده، یکی از معترضان فلسطینی چشم خود را از دست داده است و دو نفر نیز از ناحیه سر دچار زخم‌های جدی شده‌اند. همچنین دو نفر نیز دچار شکستگی فک شدند. در این گزارش آمده است که بیشتر زخمی‌ها از ناحیه صورت آسیب دیده‌اند و علت آن نیز استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک‌های گیج‌کننده بوده است. پلیس به آنها اخطار داده بود که جوانان باید آرام و بی سر و صدا باقی بمانند. این در حالی است که ده‌ها هزار نفر از نمازگزاران فلسطینی در جمعه آخر ماه رمضان خود را به داخل مسجد رساندند و در حمایت از فلسطینیانی که با اخطار تخلیه از خانه‌های خود در محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی روبه‌رو شده‌اند، به‌پا خاستند. در این شرایط ایالات متحده و سازمان ملل خواستار آرامش در این منطقه شدند و اتحادیه اروپا و اردن نیز نسبت به اخراج احتمالی فلسطینی‌ها به‌منظور ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین هشدار دادند. همزمان کشورهای عربی و اسلامی حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به نمازگزاران مسجد الاقصی را محکوم کردند. رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در واکنش به یورش نیروهای صهیونیست به مسجدالاقصی، جامعه جهانی را به رفتار محترمانه با مراکز مقدس به‌ویژه به مسجدالاقصی فراخواند. ولکان بوزکر، رئیس هفتادوپنجمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی پیام توییتری مداخله نیروهای امنیتی اسرائیل در مسجدالاقصی را «تاسف‌بار» دانست و جامعه جهانی را به رفتار محترمانه با مراکز مقدس به‌ویژه مسجدالاقصی دعوت کرد. با این حال درگیری‌ها تا‌ بامداد شنبه ادامه داشته است. بشار محمود، معترض ۲۳ساله از منطقه عیسیویه فلسطین گفت: «اگر ما در کنار این گروه از مردم در اینجا نباشیم، [اخراج‌ها] به خانه من، خانه او و خانه هر فلسطینی دیگری که در اینجا زندگی می‌کند، می‌رسد.  محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین نیز گفت که وی اسرائیلی‌ها را مسوول تحولات خطرناک و حملات گناه‌آلود به شهر مقدس می‌داند و به همین دلیل از شورای امنیت سازمان ملل خواست که جلسه فوری درباره این موضوع برگزار کند. محمود عباس همچنین موضع شجاعانه معترضان را ستود.

با واکیسناسیون صورت‌گرفته در سرزمین‌های اشغالی، بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شده است و نمازگزاران فلسطینی توانستند در صفوف فشرده در این مکان مقدس نماز خود را برپا کنند. با این حال، از ورود هزاران فلسطینی از کرانه باختری اشغال‌شده به مسجدالاقصی جلوگیری به‌عمل آمد و اسرائیلی‌ها چندین راه منتهی به مسجدالاقصی را بستند و در مقابل آن نیز ایست بازرسی برقرار کردند.

با این حال براساس آخرین خبرها نظامیان اسرائیلی از مسجدالاقصی عقب نشستند و هم‌اکنون درهای این مکان مقدس دوباره گشوده شده است. فعالان در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی را پخش کردند که نشان می‌دهد نمازگزاران با تکبیر وارد مسجد می‌شوند. به گفته این منابع، نمازگزاران برای اقامه نماز صبح در مسجدالاقصی از طریق «باب الحطه» و «باب الاسباط» و با سر دادن شعار «الله‌اکبر»، و «الحمدلله» وارد مسجد شدند. دادگاه‌های رژیم صهیونیستی براساس ادعای انجمن‌های اسکان اسرائیل مبنی‌بر ساخت این خانه‌ها در زمین‌هایی که قبل از سال ۱۹۴۸ متعلق به یهودیان بود، تصمیماتی را برای تخلیه خانه‌های این محله صادر کردند.

p04-01

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....