تاریخ انتشار : دوشنبه 3 شهریور 1399 - 11:20
کد خبر : 16458

جلوگیری از خام‌فروشی با توسعه معادن

جلوگیری از خام‌فروشی با توسعه معادن

توسعه معادن و صنایع معدنی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت برای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر به شمار می‌رود که با اجرای آن، استان‌های مختلف از جمله مناطق کم‌برخوردار در مسیر توسعه گام بر می‌دارند. به گزارش اقتصاددان  به نقل از ایرنا، به منظور توسعه معادن و صنایع معدنی و توسعه صادرات مواد معدنی

توسعه معادن و صنایع معدنی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت برای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر به شمار می‌رود که با اجرای آن، استان‌های مختلف از جمله مناطق کم‌برخوردار در مسیر توسعه گام بر می‌دارند.

به گزارش اقتصاددان  به نقل از ایرنا، به منظور توسعه معادن و صنایع معدنی و توسعه صادرات مواد معدنی فرآوری شده از کشور، توسعه معدن و صنایع معدنی در استان‌های مستعد در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی استان‌ها قرار گرفته است. در این زمینه، سازمان برنامه و بودجه با انتشار گزارش خلاصه اهم عملکرد دولت یازدهم و دوره ۳ساله دولت دوازدهم در بخش معدن و صنایع معدنی موضوع توسعه معادن وجلوگیری از خام‌فروشی را یادآور شده و سیاست توسعه معادن در ۶ استان در سال گذشته را خاطرنشان ساخته است.

بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، شماری از طرح‌های معدنی در استان‌های مختلف در سال ۹۸ اجرا شده که با راه‌اندازی آنها، ضمن جلوگیری از خام‌فروشی، ارزش افزوده بیشتری نیز عاید کشور می‌شود. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح‌های توسعه و فرآوری معادن مس و سرب و روی در استان سمنان اشاره کرد که در این زمینه، معدن مس و سرب طرود واقع در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شاهرود افتتاح شده است. تولیدات معدنی طرود شاهرود برای فرآوری محصولات فلزی مس و سرب به غرب استان سمنان ارسال می‌شود و به گفته کارشناسان این خط معدنی در طُرود شاهرود خاک‌های کم عیار یک درصدی مس را استخراج و فرآوری می‌کند. تبدیل سالانه یک هزار و ۴۰۰ تن مس به کنستانتره ۴۰ درصد از دیگر اقدام‌های این خط معدنی است، معدن مس طرود در ۲ بخش استخراج و فرآوری دارای ۶۰ نفر کارگر و متخصص بومی است.

قرار است خطوط بیشتری برای کنسانتره مس در معدن طرود ایجاد ‌شود و شرق استان سمنان منابع فراوانی از معادن فلزی است و طرود نیز مشمول این امر است. طرود در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شاهرود واقع شده و یکی از ذخایر غنی مس در سطح کشور است. جلوگیری از خام فروشی و استفاده از خاک کم عیار در مسیر افزایش ارزش‌افزوده محصولات معدنی، هدف اصلی افتتاح معدن طرود و همچنین واحد فرآوری مس در ایوانکی است. پتاس دیگر ظرفیت عظیم منطقه طرود شاهرود به عنوان دروازه ورود به دشت کویر به شمار می‌رود.

توسعه فرآوری طلا و سولفات سدیم و سرب و روی
توسعه فرآوری طلا و سولفات سدیم و سرب و روی و تولید کنسانتره سنگ‌آهن در استان خراسان جنوبی ازجمله طرح‌های توسعه بخش معدن است، خراسان جنوبی با داشتن ۵۸۹معدن «آلبوم» متنوعی از معادن استان را نشان می‌دهد.

اکنون دو واحد فرآوری طلا، ۳واحد منیزیت، ۳واحد صنایع فولادی، ۴واحد در حوزه زغال، فرآوری‌های مواد معدنی، طرح‌های توسعه لاستیک، ۳طرح از سوی سازمان گسترش و طرح‌هایی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) در دست اجرا است که نوید می‌دهد شرایط خوبی در این استان فراهم باشد.

آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر اقدام‌های لازم در صنایع معدنی این استان انجام شده، از جمله ظرفیت ذخایر معدنی از ۱۱ به ۱۷میلیون تن افزایش یافته است.

ساخت کارخانه دانه‌بندی و میکرونیزه باریت
از طرح‌های دیگر می‌توان به احداث کارخانه دانه‌بندی و میکرونیزه باریت در استان خراسان شمالی (یک پروژه) اشاره کرد. سالانه به‌طور میانگین ۶ هزار تن سنگ باریت از ۸ معدن فعال در بخش مرزی جرگلان در شهرستان راز و جرگلان این استان استخراج می‌شود.

ظرفیت اسمی استخراج باریت از معادن این منطقه هشت هزار تن در سال اعلام شده و استخراج در این منطقه با توجه ظرفیت مشخص شده در پروانه بهره‌برداری از معادن انجام می‌شود. راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد.

ساخت کارخانه تولید کنسانتره از معادن سنگ‌آهن استان هرمزگان
ساخت کارخانه تولید کنسانتره از معادن سنگ‌آهن استان هرمزگان (۲پروژه)، یکی از مهم‌ترین الزام‌های تحقق اهداف در صنعت فولاد، تامین سنگ‌آهن مورد نیاز است، سال گذشته بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن هرمزگان با نام سنگ‌آهن رضوان در ۷۰ کیلومتری شمال بندرعباس به بهره‌برداری رسید.

براساس عملیات پی‌جویی، میزان ذخیره معدن سنگ‌آهن رضوان از ۲.۵ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده و موجب شده تا به‌عنوان بزرگترین معدن سنگ‌آهن در استان هرمزگان شناخته شود.

علاوه براین از دیگر اقدام‌های مهم برای توسعه صنعت فولاد کشور، آغاز عملیات بزرگ‌ترین کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی کشور در هرمزگان در تابستان پارسال بود، بهره‌برداری از این کارخانه دغدغه فعالان این حوزه برای تامین مواد اولیه تا حدودی برطرف می‌شود.

فرآوری و تولید یک میلیون تن کنسانتره آهن با عیار ۶۲ و ۶۵ درصد، تامین خوراک کارخانه‌های گندله‌سازی مادکوش هرمزگان و تولید محصولات صادرات‌محور از شاخص‌های مهم کارخانه کنسانتره سنگ‌‌آهن هماتیتی معدن رضوان است.

کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌‌آهن هماتیتی شرکت پدیده کاوش ایرانیان رضوان بندرعباس دارای ظرفیت ورودی دو میلیون تن سنگ‌آهن خام و خروجی محصول یک میلیون تن با عیار‌ آهن ۶۲ و ۶۵ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری کامل از این کارخانه زمینه اشتغال مستقیم ۴۳۰ نفر را فراهم می‌کند و طول دوره ساخت کارخانه کنسانتره سنگ‌‌آهن هماتیتی به همراه باطله برداری و آماده‌سازی معدن سنگ‌آهن رضوان ۱۸ ماه طول می‌کشد.

 فرآوری مس و تولید منیزیت سیستان و بلوچستان
فرآوری مس و تولید منیزیت کلسینه و توسعه معادن استان سیستان و بلوچستان از طرح‌های توسعه معدن در جنوب شرق کشور به شمار می‌رود.

کارخانه فرآوری مس با ظرفیت اسمی و تولید یک هزار تن پودر مس و ۷۰۰ تن کاتد مس در ناحیه صنعتی «نصرت‌آباد» زاهدان درحال اجرا است.

انتظار می‌رود پس از دریافت تسهیلات تا فصل زمستان امسال کارخانه لیچینگ مس در این منطقه به بهره‌برداری برسد.

همچنین بهره‌برداری از دومین واحد دانه‌بندی و پرعیارسازی منیزیت نوک‌آباد نصرت‌آباد پیش‌بینی شده است. واحد دانه‌بندی و پرعیارسازی منیزیت نوک‌آباد نصرت‌آباد با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی به زودی افتتاح می‌شود. سهام‌دار و سرمایه‌گذار واحد دانه‌بندی و پرعیارسازی منیزیت نوک‌آباد نصرت‌آباد، شرکت سهامی خاص تهیه و تولید مواد نسوز کشور است که اکنون خطوط تولید این واحد دانه‌بندی و پرعیارسازی به طور کامل به بهره‌برداری رسیده و فعال است.

افزایش تولید کربنات سدیم در کشور
در سال ۱۳۹۸ در زمینه تولید کربنات سدیم با ظرفیت یک میلیون تن به عنوان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان فارس اقدام شد.اکنون با به بهره‌برداری از این پروژه، ایران در جمع ۵تولیدکننده کربنات سدیم در جهان قرار گرفته است. تا سال‌های اخیر صنایع شیمیایی تولید چسب، جوش شیرین، مواد شوینده و بهداشتی و صنایع شیشه و سرامیک در کشور نیاز خود را با قیمت‌های بالا از خارج تامین می‌کردند.

اکنون با توجه به دسترس و ارزان بودن مواد اولیه این صنعت (سنگ‌آهک و سنگ نمک) که در معادن استان فارس به میزان زیادی یافت می‌شود؛ این صنعت با ارزش افزوده بالا و اشتغالزا در کشور مطرح شده و ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت نیز داخلی‌سازی شده است.

همچنین تولید کربنات کلسیم از معادن آهک و نمک استان بوشهر نیز در قالب یک پروژه اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۹ در جریان است. از دیگر پروژه‌های بخش معدنی که با هدف جلوگیری از خام فروشی و کسب ارزش‌افزوده بیشتر اجرا می‌شود، می‌توان به طرح تولید کنسانتره سنگ‌آهن و گندله از معادن استان یزد،  تولید کنسانتره مس و سیلیس دانه‌بندی و تولید گلوله‌های سنگ‌شکنی در استان کرمان و تولید فروسیلیکو منگنز و تولید آهک هیدراته در استان قم اشاره کرد. ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....