تاریخ انتشار : جمعه 2 آبان 1399 - 21:28
کد خبر : 22813

جلسات دفاع مجازی از پایان‌نامه و رساله دکتری

جلسات دفاع مجازی از پایان‌نامه و رساله دکتری

جلسات دفاع از پایان‌نامه و رساله دکتری تا ۱۵ آبان، مجازی برگزار می‌شود/ جزئیات جلسه پیش دفاع دکتری تمامی جلسات دفاع از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۵ آبان ماه سال‌جاری به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. شیوع و گسترش ویروس کرونا، تعطیلی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها همه دست به دست هم دادند تا اضطراب

جلسات دفاع از پایان‌نامه و رساله دکتری تا ۱۵ آبان، مجازی برگزار می‌شود/ جزئیات جلسه پیش دفاع دکتری

تمامی جلسات دفاع از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۵ آبان ماه سال‌جاری به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

شیوع و گسترش ویروس کرونا، تعطیلی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها همه دست به دست هم دادند تا اضطراب و نگرانی دانشجویانی که در آستانه فارغ‌التحصیلی و دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله‌ دکتری هستند، غیر قابل وصف شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از خبرگزاری آنا ، این روزها جلسات دفاعیه چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در دانشگاه‌ها غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

برگزاری ۵۰۰ دفاع  مجازی در دانشگاه‌های دولتی 

به گفته محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دفاع مجازی از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری در حال انجام است و تاکنون ۵۰۰ دفاع مجازی در دانشگاه‌های دولتی انجام شده است. روند دفاع مجازی با وضعیت موجود در نیم سال تحصیلی آینده هم ادامه می‌یابد مگر اینکه استاد داور یا راهنما به دلایلی درخواست دفاع حضوری کند که در صورت موافقت شورای آموزشی دانشکده یا دانشگاه جلسات دفاع حضوری می‌شود.

وی می‌افزاید که تنها تفاوت این روزهای دفاع از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها غیرحضوری بودن آن است، کرونا باعث تضعیف یا تخفیف نظر و دیدگاه استادان از پایان نامه و رساله نمی‌شود و تنها تفاوت دفاع این روزها از پایان نامه، غیرحضوری شدن آن است. دوران کرونا نباید باعث کاسته شدن از استانداردهای کیفیت یک پایان نامه شود.

چرا باید مهلت دفاع دانشجویان دکتری باید تمدید شود؟

گسترش ویروس کرونا سبب تعلیق اجباری طرح‌های پژوهشی میدانی شد‌. تعطیلی خوابگاه‌ها و بازگشت دانشجویان به شهرهای خود از اوایل ترم گذشته شد که ادامه انجام رساله را غیرممکن کرد.

با توجه به تشدید شیوع کرونا و تعطیلی دو هفته‌ای دانشگاه‌ها، کار آماده‌سازی نهایی رساله دانشجویان دشوارتر و زمان موجود تنگ‌تر شده بنابراین تمدید مهلت دفاع دانشجویان دکتری دست کم تا نیمه آبان ماه در جهت حمایت از دانشجویان ضروری شده که این امر در دانشگاه آزاد اسلامی محقق شد‌ه است.

تمامی دفاعیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۵ آبان ماه مجازی برگزار می‌شود

پیرو برگزاری جلسات دفاع از رساله دکترای تخصصی و همچنین مساعدت با دانشجویان دوره دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی طی بخشنامه اعلام کرد که تمامی دانشجویان ورودی‌های ۹۵ و قبل از آن می‌تواند تا پانزدهم آبان ماه سال جاری با جابه‌جایی تعهدات موظفی مربوط به مقالات دفاع و تسویه حساب نسبت به دفاع از رساله خود اقدام کنند.

البته دانشجویان باید توجه داشته باشند که در صورت ارائه پذیرش مقاله موظفی در هنگام دفاع لازم است، قبل از تسویه حساب حتماً مقاله مذکور به چاپ رسیده باشد‌.

دانشجویانی که از تاریخ دفاع رساله دکتری تخصصی آن‌ها تا بیست و یکم مهر ماه سال جاری یک سال گذشته باشد، اما موفق به اخذ پذیرش و چاپ مقاله تسویه حساب نشده باشند، می‌توانند نسبت به تسویه حساب اقدام کنند. این دانشجویان اگر در موقع دفاع پذیرش مقاله ارائه کرده باشند در زمان تسویه حساب باید مقاله مذکور چاپ شده باشد.

مسئولیت نظارت بر اجرای این امر بر عهده معاونت پژوهش و فناوری و معاونان علمی واحدهای دانشگاهی است.

برگزاری جلسه پیش دفاع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی از مهر ماه اجباری می‌شود + جزئیات

تمامی دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی که می‌خواهند از رساله خود دفاع کنند باید پیش از جلسه دفاع در جلسه پیش دفاع شرکت کنند. جلسه پیش دفاع توسط کمیته تخصصی برگزار می‌شود و  اکنون به علت شیوع ویروس کرونا این جلسات  به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

کمیته تخصصی جلسه پیش دفاع شامل اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه آزاد اسلامی و خارج از دانشگاه آزاد اسلامی است. ‌دانشجوی دکتری درحضور استاد یا استادان خود باید در جلسه پیش دفاع، از رساله و پژوهش‌های خود در برابر کمیته تخصصی دفاع کند. در این کمیته تخصصی به دانشجو نمره داده نمی‌شود. این کمیته تخصصی رأی خود را به‌صورت تایید یا عدم تایید کفایت دستاوردهای پژوهشی اعلام خواهد کرد.

درصورتی‌که دانشجو رأی مثبت کمیته تخصصی جلسه پیش دفاع را کسب نماید، می‌تواند به مرحله بعدی راه پیدا کند و از رساله خود دفاع کند و اگر نداشته باشد باید این مسیر را دوباره طی کند.

هدف از برگزاری جلسه پیش دفاع، ارتقای سطح علمی رساله‌های دکتری و دستاوردهای پژوهشی دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه آزاد اسلامی است‌.

محمد علی اکبری رئیس دبیرخانه نظام پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی

به گفته محمد‌ علی‌اکبری، رئیس دبیرخانه پایش آزاد، از ابتدا بنا داشتیم که تمام دستاوردهای دانشجویان را کنترل کنیم و تا جایی که امکان دارد کیفیت آن‌ها را افزایش دهیم. کمیته‌های تخصصی میزان کیفیت رساله‌های دکتری دانشگاه آزاد اسلامی را تشخیص و تایید خواهند کرد.

جلسه پیش دفاع به‌صورت متمرکز با حضور هیئت تخصصی، دانشجو، استاد راهنما و یک نفر داور برگزار می‌شود که با پیشنهاد استاد راهنما و مشاور مبنی بر داشتن کفایت علمی رساله و تایید آن در شورای تحصیلات تکمیلی واحد دانشگاهی و اخذ شرایط مربوط به پیش دفاع، دانشجو مستلزم است در حضور هیئت تخصصی از کفایت دستاورد علمی خود دفاع کند.

سپس استاد راهنما از کفایت دستاوردهای علمی رساله دفاع و داور به نسبت به آن می‌پردازد؛ از این زمان دانشجو یا استاد راهنما می‌تواند به نقد صورت‌گرفته پاسخ دهد.

در نهایت پس از رأی گیری مخفی در هیئت تخصصی نتیجه به‌صورت کفایت ندارد یا دارد با اصلاحات جزئی به دانشجو اعلام می‌شود.

برای تشکیل جلسه پیش دفاع لازم است مستنداتی از جمله نامه استاد راهنما، تاییدیه شورای تحصیلات تکمیلی واحد، درخواست دانشجو، نمره آزمون جامع، نمره آزمون ept و گواهی دستاورد علمی در سامانه متمرکز ارزیابی کفایت دستاورد علمی رساله بارگذاری شود.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....