تاریخ انتشار : یکشنبه 17 فروردین 1399 - 20:52
کد خبر : 7589

جزییات طرح اقتصاددانان برای مقابله با کرونا/ جریمه رفت‌وآمد وضع کنید!

جزییات طرح اقتصاددانان برای مقابله با کرونا/ جریمه رفت‌وآمد وضع کنید!

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصاد آنلاین؛ علیرضا عبدالله زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره دلیل طراحی این بسته توسط اقتصاددانان گفت: شیوع بیماری کرونا اثرات زیادی بر حوزه سلامت اقتصاد وجامعه گذاشته است و دو ماه سخت را در کشور پشت سر گذاشتیم و عزیزان زیادی را از دست دادیم .

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصاد آنلاین؛ علیرضا عبدالله زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره دلیل طراحی این بسته توسط اقتصاددانان گفت: شیوع بیماری کرونا اثرات زیادی بر حوزه سلامت اقتصاد وجامعه گذاشته است و دو ماه سخت را در کشور پشت سر گذاشتیم و عزیزان زیادی را از دست دادیم .

وی افزود: اینگونه بود که افرادی به این فکر افتادند تا با طراحی بسته‌ای برای بهبود شرایط کشور کمک کنند یکی از اولویت های جدی آماده کردن بسته‌هایی بود که با وجود محدودیت های اقتصاد ما بتواند حداقل هایی را فراهم کنند.

این کارشناس در رابطه با اولویت‌های این طرح گفت: یکی از اولویت‌های جدی این طرح بحث سلامت و کنترل این بیماری بود زیرا بیماری واگیردار در درجه‌های مختلف برخواهد گشت و مهم این است که تا حدی که قابل مدیریت باشد با آن مقابله کنیم. البته باید گفت عملکرد سیستم درمانی ما خیلی بد نیست و در مقایسه با کشورهای در در رده خودمان از حد متوسط بالاتر بودیم.

وی دو اولویت دیگر را افزایش بهره‌وری اقتصادی و ثبات اقتصاد کلان، بویژه ثبات در خزانه و بودجه عنوان کرد.

عبدالله زاده یادآور شد: با توجه به این مسائل بخشی از اقتصاددانان و نخبگان کشور در بخش‌های مختلفی جمع شدند و بسته‌هایی را آماده کردند که منابع آن دو نوع است؛ بودجه‌ای که از محل خزانه است و اعتباری که آن‌ها را پشتوانه‌ای برای سرمایه‌های در اختیار مردم قرار می‌دهند.

این اقتصاددان در رابطه با منبع تامین این اعتبارها گفت: باید توجه کرد که پرداخت اعتبار از نظر هزینه‌ای بهتر است چون این شرایط گذرا و موقتی است و این اعتبارها می‌توانند پس از مدتی به اقتصاد برگردند و حتی افراد می‌توانند به بهره وری برسند و این اعتبار را پس دهند.

به گفته این اقتصاددان پیشنهاد شده است برای ضمانت این اعتبارها از یارانه هدفمندی و معیشت و سرمایه عظیم ۲۰۰هزارمیلیارد تومانی سهام عدالت استفاده شود.

وی ادامه داد: برای بنگاه‌ها پیشنهاد شده است که شرایطی فراهم شود که بتوان ظرفیت آن‌ها را پیش خرید کرد یعنی اعتباری به آن‌ها داده شود و در عوض خدمات آینده آن‌ها را خریداری کنیم که این یک مکانیزم است که شرکت های بزرگ دنیا هم از آن استفاده می‌کنند.

عبدالله زاده با تاکید بر صرفه جویی و اصلاح برنامه‌های ناکارآمد موجود گفت: منبع دیگر وضع مالیات یا جریمه رفت وآمد است، برای مثال تعیین شود که دراین ایام اگر کسی از خانه بیرون بیاید ۵۰هزار تومان جریمه شود آنوقت فرد فکر می‌کند که آیا بیرون رفتنش ارزش ۵۰هزار تومان را دارد یا صاحب یک کارخانه اینگونه کارگرانش را برای حضور در محل کار ارزش گذاری می‌کند و خود به خود کنترل صورت می‌گیرد.

وی افزود: اگر روزی ۳میلیون نفراز خانه بیرون بیایند و برای هرکدام جریمه ۵۰هزار تومانی در نظر گرفته شود اینگونه دولت روزانه ۱۵۰میلیارد و ماهی ۳هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت و این مبلغ می‌تواند کمکی برای خانواده های فقیر باشد.

این اقتصاددان در رابطه با میزان کلی منابع لازم برای اجرای این طرح تاکید کرد: برآوردها نشان داده است طرح اولیه ۱۸۰هزار میلیارد تومان منابع لازم دارد که ۱۰۰هزار میلیارد تومان آن اعتبارخواهد بود و ۸۰هزار میلیاردش از محل بودجه است.

وی افزود: تخمین من این است که در مجموع و با گذشت زمان هزینه این طرح بالای ۲۰۰هزار میلیارد تومان خواهد بود و بیشتر از ۱۰۰هزار میلیارد آن هم بودجه ای است، البته باید حواسمان باشد که علاوه بر افزایش هزینه‌ها درآمد نفتی ما هم تقریبا صفر شده است و علاوه بر آن پیش‌بینی می‌کنم ۵۰درصد آنچه به عنوان درآمد مالیاتی تعیین شده هم محقق نخواهد شد.

عبدالله زاده در پایان خاطرنشان کرد: درمجموع به نظر می‌رسد سال سختی را در اقتصاد پیش رو خواهیم داشت مگر اینکه اصلاحات اساسی را شروع کنیم که در میان مدت یا بلند مدت کارایی ما را افزایش دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....