تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1400 - 19:59
کد خبر : 72341

جزیره در حال ورشکستگی!

جزیره در حال ورشکستگی!

گرانی عامل کاهش مسافر سه دهه پیش در زمان ریاست جمهوری مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود که جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد اقتصادی در نظر گرفته شد و به نوعی این جزیره در کنار منطقه آزاد بودنش قطب گردشگری کشور شد. برخی معتقد بودند دست اندرکاران اقتصادی برای اینکه سه دهه پیش جلوی خروج

گرانی عامل کاهش مسافر

سه دهه پیش در زمان ریاست جمهوری مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود که جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد اقتصادی در نظر گرفته شد و به نوعی این جزیره در کنار منطقه آزاد بودنش قطب گردشگری کشور شد.

برخی معتقد بودند دست اندرکاران اقتصادی برای اینکه سه دهه پیش جلوی خروج سرمایه از کشور به خصوص به سمت دبی که تازه بازار سرمایه گذاری امارات متحده عربی شده بود را بگیرند جزیره کیش را به عنوان منطقه آزاد اقتصادی و گردشگری در نظر گرفتند.

سرعت توسعه این جزیره به واسطه تزریق سرمایه بخش خصوصی و دولتی افزوده شد و سالانه جمعیت قابل توجهی از گردشگران خارجی و داخلی کیش را مقصد خود قرار دادند، به طوری که هتل های چند ستاره گوناگون به شکل و شمایل زیبا در این جزیره چند کیلومتر مربعی احداث شد و در هر لحظه از شبانه روز پروازهای گوناگونی از نقاط مختلف ایران و کشورهای دیگر در فرودگاه این جزیره مسافرجابه جا می کردند، گاها به قدری جمعیت توریست به کیش قابل توجه بود که نه تنها بلیط به سختی تهیه می شد بلکه جا برای اسکان نیز فراهم نبود.

اما این روزها ورق برگشته است، افزایش قیمت بیلط هواپیما ، هزینه بالای خدمات از جمله کرایه هتل و افزایش قیمت در سایر کالاها از جمله پوشاک و مواد غذایی موجب شده تا کمتر کسی تصمیم به مسافرت به جزیره کیش را بگیرد و به نوعی این جزیره که یک روز در اوج محبوبیت سفرها قرار داشت این روزها در حال ورشکستگی قرار دارد و کسب و کار های بسیاری در حال تعطیلی قرار دارند.

دیگر خبری از ارزانی نیست

   به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ، رستمی یکی از مسافران این جزیره درباره رکود کسب و کار در این جزیره که روزی برای خودش رونقی داشت گفت: یکی از آشناهایمان چندین سال در غرفه مرایه دوچرخه در این جزیره مشغول به کار بود، اما از زمان پیدایش ویروس کرونا کسب و کار خود را از دست داده است، علت این موضوع را که از او پیگیر شده ام عنوان کرد به دلیل مراجعه اندک توریست به جزیره کسب و کار بسیاری از بین رفته است.

وی افزود: اگر با یک حساب و کتاب ساده یک خانواده سه نفره بخواهند به مدت سه شبانه روز در یک هتل معمولی این جزیر اقامت داشته باشند بین ۶ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه سفرشان خواهد شد، بنابراین این افزایش هزینه موجب کاهش توریست در این روزها شده است.

این مسافر جزیره کیش اظهار داشت: در گذشته حتی تورهای ارزان قیمت نیز وجود داشت و مسافران در دقیقه ۹۰ می توانستند از این سفرهای ارزان قیمت بهره مند شوند، اما این روزها دیگر خبری از تورهای ارزان قیمت نسیت و هموطنان باید هزینه های بالا پرداخت کنند.

فیلم خانگی جزیره مصداق واقعی ورشکستگی جزیره

تصویر برداری از نحوه خدمات دهی در هتل های لوکس و پاکیزگی ساحل دریا و معابر نشان از این می دهد که گویا این فیلم به دنبال آن است که مسافران را جذب این منطقه گردشگری کند که این روزها بدون مسافر است.

در این بین یکی از هموطنان که به تازگی به این جزیره سفر کرده است، در باره وضعیت حجم مسافر به این منطقه گردشگری گفت: تا چند سال پیش کیش بعد از مناطق شمالی کشور به عنوان محبوب ترین مقصد گردشگران داخلی به حساب می آمد، اما این روزها به دلیل گرانی در این سفر کمتر کسی تصمیم به سفر با هزینه بالا به این جزیره را می گیرد.

وی که خود را علی معرفی می کند، ادامه داد: به تازگی فیلم خانگی به نام جزیره در همین منطقه کیش تهیه شده که هزینه بسیار بالایی در تصویر برداری آن صورت گرفته است، حتی اگر کمی نگاه زیرکانه به این فیلم و دور از داستان فیلم داشته باشیم، متوجه می شویم که داستان بر این قرار است که تهیه کنندگان این فیلم به دنبال این هستند که تبلیغات برای جزیره انجام دهند.

وی ادامه داد: تصویر برداری از نحوه خدمات دهی در هتل های لوکس و پاکیزگی ساحل دریا و معابر نشان از این می دهد که گویا این فیلم به دنبال آن است که مسافران را جذب این منطقه گردشگری کند که این روزها بدون مسافر است.

کاهش مسافر در یک سال اخیر

جزیره کیش از ۴ فروردین روزانه ۲۵ هزار گردشگر دارد که این مسافران به صورت مداوم با روندی ثابت به جزیره کیش تردد می کنند که این تعداد در حد ظرفیت خدمت رسانی گردشگری ما بوده است.

پیش از این نیز علیرضا علوی سخنگوی ستاد نوروزی کیش و مدیر روابط عمومی این سازمان از ۲۸ اسفند ۹۹ تا ۶ فروردین ۱۴۰۰ تعداد کل گردشگران از مبادی دریایی و هوایی به جزیره کیش ۷۴۸۵۵ نفر اعلام شده است که به نسبت نوروز ۹۸ کاهش ۱۷ درصدی ورود گردشگر را در پی داشته ایم.

وی درباره دلیل کاهش مسافران گفت: اعمال محدودیت به ویژه در مسیر دریایی و محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت پذیرش در پروازها را عوامل کاهش تعداد مسافران عنوان کرد. این ممنوعیت نیز در بخش ورود خودرو در نوروز ۱۴۰۰ کاهش صددرصدی داشته است و به دلیل ممنوعیت کمپ ها به نسبت سال ۹۸ شاهد کاهش ۹۲ درصدی مسافران و گردشگران دریایی بودیم.

علوی در پایان گفت: جزیره کیش از ۴ فروردین روزانه ۲۵ هزار گردشگر دارد که این مسافران به صورت مداوم با روندی ثابت به جزیره کیش تردد می کنند که این تعداد در حد ظرفیت خدمت رسانی گردشگری ما بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....