تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 - 22:15
کد خبر : 68192

جای شرکت‌های حرفه‌ای بازار در ایران بسیار خالی است

جای شرکت‌های حرفه‌ای بازار در ایران بسیار خالی است

دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران گفت: بالای ۳۵۰ هزار شرکت بازاریابی حرفه‌ای نیاز داریم که تنها کافی است با مفاهیم هوش مصنوعی بازار آشنا شوند. اقتصاددان: دکتر سید احمد قاسمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در دهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با

دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران: دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران گفت: بالای ۳۵۰ هزار شرکت بازاریابی حرفه‌ای نیاز داریم که تنها کافی است با مفاهیم هوش مصنوعی بازار آشنا شوند.

اقتصاددان: دکتر سید احمد قاسمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در دهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «کاربردهای مدیریتی سامانه هوشمند بازار و کسب و کار (BIS/MKIS)» با اشاره به مبحث هوش تجاری، گفت: ۳۰ تا ۵۰ سال در دنیا این موضوع به‌عنوان محور حوزه کسب‌وکار و تجارت استفاده می‌شود. یکی از مشکلات اساسی در این حوزه، عدم وجود هوش تجاری در ایران است.

او افزود: در حوزه اتاق بازرگانی بسیاری از تجار پیش از مبحث هوش تجاری، ظرفیت‌های بازارهای داخلی و بین‌المللی را اطلاع نداشتند.

دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران ادامه داد: سامانه هوشمند دو کاربرد اساسی در بازار بین‌الملل دارد؛ کاربرد اول در حوزه ایجاد کسب‌وکار در زمینه مشاوره بازار است، بسیاری از شرکت‌های ایرانی قرارداد چندین میلیاردتومانی با شرکت‌های خارجی برای دریافت مشاوره بازار دارند. کاربرد دوم حوزه بهره‌وری کسب‌وکار و تجارت است.

قاسمی بیان داشت: هدف این است که یک مسیر جدید در حوزه کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات بازار پیشروی فارغ‌التحصیلان قرار دهیم. میزان تجارت ما مطلوب نیست که این موضوع می‌تواند به شرکت‌های داخلی برای افزایش تولید کمک کند. توسعه تجارت ایران در بازارهای جهانی نیز در این راستا رقم می‌خورد.

او با اشاره به ویژگی‌های سامانه هوشمند، تصریح کرد: در سامانه هوشمند جمع‌آوری داده بعد از تحلیل، متناسب با نوع پرسشگری اطلاعات طبقه‌بندی می‌شود. قابلیت تولید شاخص در این سیستم‌ها حائز اهمیت است، سامانه‌هایی که تحلیل داده ندارند از جنس سامانه هوشمند نیستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی خاطرنشان کرد سامانه‌هایی که پایگاه دانش ندارند و اطلاعات را نمی‌توانند به‌صورت کیفی تحویل دهند، سامانه هوشمند نیستند. در حوزه سامانه سیستم پردازش گیر، دِیتا تحلیل می‌شود و مدیریت مبتنی بر شاخص را جایگزین مدیریت مبتنی بر برنامه‌های روزمره می‌کند.

قاسمی گفت: این سیستم ارزیابی دقیقی از بازار خواهد داشت. در لحظه مباحث مختلف از جمله قیمت مقایسه می‌شود. تحلیل ارزش‌ها برای محصول از خصوصیات این سیستم است. در حوزه نظارت ارزیابی نیز این سیستم کاربرد دارد و مدیریت مبتنی بر شاخص را در اختیار قرار می‌دهد.

او افزود: زنجیره ارزش در این سیستم قابل‌دسترسی است و نقشه تجاری در سراسر دنیا را در اختیار تجار قرار می‌دهد.

دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران اظهار داشت: فرصت بزرگی برای رشته‌های انسانی و افراد فعال در حوزه تجارت است و آشنایی با مفاهیم BI باعث می‌شود با شرکت‌های بزرگ آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند.

قاسمی ادامه داد: جای شرکت‌های حرفه‌ای بازار در ایران بسیار خالی است. باید یاد گرفت که چگونه از تحلیل داده‌های بازار استفاده کرد. این سیستم می‌تواند اشتغال‌زایی گسترده‌ای برای جوانان باهوش ایجاد کند، به‌شرط اینکه افراد یاد بگیرند. بالای ۳۵۰ هزار شرکت بازاریابی حرفه‌ای نیاز داریم که تنها کافی است با مفاهیم هوش مصنوعی بازار آشنا شوند.

او بیان کرد: شرکت‌ها در حوزه فروش و صادرات مشکل دارند. مشکل در ندانستن در استفاده از این سیستم است. گروهی از فارغ‌التحصیلان باید به‌عنوان یک دانش تخصصی به این سمت سوق داده شوند و افراد آشنا شوند تا شرکت‌های بازاریابی ایجاد کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی تاکید کرد: ظرفیت صادراتی فوق‌العاده‌ای در ایران داریم اما باید نحوه استفاده صحیح از این ظرفیت را از طریق سیستم هوشمند بازار یاد بگیریم.

دهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «کاربرد‌های مدیریتی سامانه هوشمند بازار و کسب و کار (BIS/MKIS) » با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر نادر سیدامیری، مدیر دفتر آموزش‌های کاربردی دانشکده کارآفرینی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و دکتر سید احمد قاسمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران چهارشنبه ۱۹ ابان ماه برگزار شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....